Erbas ne brine zbog Trampovih taksi

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Sjedinjene Američke Države uvele su, odlukom predsednika Donalda Trampa dodatne takse na proizvode iz Kanade i Meksika, zbog čega su ovi proizvodi preko noći poskupeli za 25 odsto. Carine na kineske proizvode koje su uvedene u februaru biće uvećane na 20 odsto. Zemlje Evropske Unije spremaju se za novu rundu pregovora sa Trampom.

Neizvesni i prilično riskantni potezi koje izvodi Trampova administracija mogli bi da se - kako upozoravaju vodeći ekonomski stručnjaci - obiju o glavu američkog naroda. Ipak, postavlja se pitanje koliko "carinski ratovi" Donalda Trampa mogu da utiču na jednog od dva najveća proizvođača vazduhoplova na svetu - Erbas i njegove američke kupce?

Tokom Trampovog prvog mandata, američke carine su uzrokovale probleme u poslovanju evropske korporacije sa sedištem u Holandiji, podseća nemački Aero. SAD i EU su godinama vodile spor pred Svetskom trgovinskom organizacijom (STO) oko subvencija za Erbas i Boing, a Tramp je 2019. uveo carinu od 10 procenata na uvoz Erbasovih aviona u SAD. Jedino su avioni sastavljeni u Erbasovoj fabrici u Mobajlu (Alabama) bili izuzeti iz ove mere.

Airbus A321neo Foto: Shutterstock

U to vreme, Erbas je svojim američkim kupcima kompenzovao troškove carina. Prema analizi Liham njuza (Liham je grad u kom se nalazi sedište korporacije - op. aut.) Erbas je u poslednjem kvartalu 2019. godine izdvojio 22,1 milion dolara za pokrivanje ovih troškova, što je otprilike 1,8 miliona dolara po izvezenom avionu. Sada se razmatraju i nove američke carine od 25 procenata na proizvode iz EU. Međutim, Erbas se ovoga puta ne namerava odreći profita na račun carina.

„Imamo ogromnu potražnju iz ostatka sveta“, rekao je pre dve nedelje direktor Erbasa Gijom Fori u intervjuu za američki kanal CNBC. „Ako budemo imali značajne probleme s isporukama u SAD, možemo ih jednostavno preusmeriti ka drugim kupcima.“

Guillaume Faury - Gijom Fari Foto: Shutterstock

Isporuke modela A220 i A321neo američkim avio-kompanijama Delta, Ameriken, Junajted, DžetBlu, Briz (American Airlines, United Airlines, JetBlue Airways i Breeze) većinom se mogu pokriti iz proizvodnih linija u Mobajlu. Erbas planira i sklapanje modela A321XLR za američko tržište u toj fabrici.

Erbas sklapa avione u SAD od 2016. godine, a 2024. je fabrika u Mobajlu isporučila 500. avion – model A321neo za Delta Air Lines. Ove godine trebalo bi da bude puštena u rad i druga linija za završnu montažu modela A320neo, a cilj je da fabrika dostigne 1.000 isporučenih aviona pre 2030. godine.

Airbus A220 Foto: Shutterstock

„Udvostručićemo kapacitete proizvodnje modela A320 od 2025. godine, a proširenje će se nastaviti 2027. i 2028. godine“, rekao je direktor fabrike Darel Tejlor 2024.

Ipak, nove carine bi mogle otežati isporuke širokotrupnih aviona u SAD, što bi najviše pogodilo Deltu. Ova kompanija je naručila devet modela A350-900, 20 modela A350-1000 i sedam modela A330-900. Naručivanje modela A350-1000, najnovije i najveće verzije tog aviona, Delta je obavila tek 2024, a isporuke su planirane od 2026. godine.

Airbus A350 Foto: Shutterstock

Ostaje nejasno u kojoj meri će nove carine pogoditi delove i komponente u globalnom lancu snabdevanja Erbasa, kao i kako će EU odgovoriti na ove mere. Evropska unija je već 2020. godine, kao odgovor na američke carine, uvela sopstvene takse od 15 procenata na avione kompanije Boing. Međutim, zbog problema s prizemljenjem modela 737 MAX i pandemije koronavirusa, isporuke su tada ionako bile ograničene. Godine 2021. SAD i EU su postigle dogovor o okončanju trgovinskog spora. Ali, ako EU sada uvede kontramere, Boing bi mogao biti znatno teže pogođen nego ranije.

Mnoge narudžbine za Boingov model 737 MAX dolaze iz Irske, gde se nalaze podružnice velikih lizing kompanija. Irski niskotarifni prevoznik Rajaner jedan je od najvećih kupaca ovog modela i naručio je 150 aviona 737 MAX 10, čije isporuke počinju 2027. godine. Takođe, Lufthansa očekuje još 101 avion iz SAD, uključujući 40 modela 737 MAX, 34 modela 787-9, 20 modela 777-9 i sedam modela 777-8F.

(Aero.rs)

Video: Air France Boeing B777

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>