Pilot namerno ubio sebe i još 149 ljudi: Sakrivao je svoju bolest, obrušio avion u planinu brzinom 700 km/h

   
Čitanje: oko 7 min.
  • 1

“Sudar sa zemljom desio se zbog namernog i planiranog postupka kopilota, koji je odlučio da izvrši samoubistvo dok je bio sam u pilotskoj kabini”, piše u konačnom izveštaju francuskog Biroa za istrage i analize bezbednosti civilnog vazduhoplovstva (Bureau d'enquêtes et d'analyses pour la sécurité de l'aviation civile - BEA) o tragediji putničkog aviona Erbas A320 kompanije Džermanvings (Germanwings) na letu 9525 koja se dogodila u francuskim Alpima pre tačno deset godina, 24. marta 2015. godine kada je živote u jednom trenutku izgubilo svih 144 putnika i šest članova posade.

U avionu je bilo najviše nemačkih (72) i španskih (51) državljana ali i putnika iz još petnaest država. Avion Erbus A320, registracije D-AIPX proizveden je 1991. godine i do tada je obavio 47.000 letova. Isporučen je avio-kompaniji Lufthanhasa, od 2003. do 2004. godine kratko je leteo za Džermanvings  potom opet za Lufthansu i od 2014. je vraćen u Džermanvings.

Džermanvings, u bukvalnom prevodu Krila Nemačke, su u stoprocentnom vlasništvu nemačke nacionalne avio-kompanije Lufthansa, bila jedna od većih niskotarifnih prevoznika u Evropi na početku veka. Kompanija je osnovana 1997. godine a počela je sa redovnim saobraćajem 2002.

Let pozivnog znaka Džermanvings 18 Golf je proticao mirno, a putnici su, ne sluteći, provodili poslednje minute svog života. Kada je avion već bio na visini krstarenja, najmirnijoj i za posadu najmanje zahtevnoj fazi leta - tada piloti uglavnom nadgledaju sisteme a avion leti po unapred zadatim parametima autonomno - kapetan Patrik Sondenhajmer (34) izašao je na kratko iz pilotske kabine, verovatno do toaleta. Prvi oficir Andreas Lubic (27) ostao je sam u kokpitu. Sekundu kasnije, vrata su bila zaključana sa unutrašnje strane. Kapetan nikada više nije ušao unutra.

Zaključana vrata i krici putnika

Istraga je kasnije pokazala da je Lubic, koristeći proceduru uvedenu nakon 11. septembra 2001, namerno aktivirao sistem koji sprečava ulazak u kokpit. Dok su putnici uživali u letu i pejzažu francuskih Alpa koji se prostirao ispod njihovih pogleda, Lubic je programirao autopilot da spusti avion sa 38.000 stopa (oko 11.600 metara) na svega 100 stopa, što je bilo znatno niže od nadmorske visine planina koje su bile pred njima. Snižavao je je kontrolisano, minut po minut, dok su kontrolori letenja uzalud pokušavali da stupe u kontakt s posadom.

Kapetan Sondenhajmer je ubrzo shvatio šta se dešava i očajnički pokušava da razvali blindirana vrata. Audio zapis iz snimača zvuka (CVR - Cockpit Voice Recorder, popularno crna kutija) otkrio je zvuke snažnih udaraca i kapetanove povike: “Otvaraj prokleta vrata!” Kabinsko osoblje i putnici su u početku bili nesvesni, ali kako je visina rapidno opadala, panika se proširila avionom. Poslednji snimljeni zvuci bili su krici putnika – nekoliko trenutaka pre nego što je avion udario u planinu.

10 godina posle udesa Germanwings let 9525 Foto: Tanjug/AP

Trenutno razaranje: Sve se raspalo na hiljade neprepoznatljivih delova

Erbas A320 udario je u liticu u francuskim Alpima, blizu sela Prad-Ot-Bleon. U trenutku udara brzina aviona iznosila je oko 700 km/h. Letelica je udarila u padinu pod uglom od 25 stepeni, a olupina je bila rasuta na površini od nekoliko hektara. S obzirom na enormnu kinetičku energiju udara, avion se u trenutku raspao na hiljade sitnih komada; tela poginulih bila neprepoznatljiva, a spasioci su na mestu nesreće pronalazili samo male ostatke putnika i članova posade i njihovih i ličnih stvari.

Spasilačka operacija bila je izuzetno teška. Strme planinske litice i nepristupačan teren zahtevali su helikopterski transport timova. Kada su prvi istražitelji stigli, zatekli su prizor koji je govorio da je udar bio totalna destrukcija.

Disao je mirno, nije odgovarao na pozive

Francuski istražitelji su rekonstruisali događaje pomoću podataka iz crnih kutija, CVR i FDR uređaja. CVR je snimio poslednjih 30 minuta leta, potvrđujući najgori scenario: Lubic je bio svestan svojih postupaka. Nije odgovarao na radio-pozive, nije poslao signal za pomoć. Samo je disao mirno dok je avion sigurno, ali neumoljivo, vodio ka uništenju.

Istraga je otkrila da je Lubic imao istoriju depresije i suicidalnih misli. Sakrio je medicinske dijagnoze od avio-kompanije, cepajući lekarske izveštaje koji su ukazivali da nije sposoban za let.

Andreas Lubic: Tempirana bomba koju niko nije primetio

Tokom pretrage Lubicovog stana, policija je pronašla belešku od strane lekara koje je ukazivalo na to da je Lubic proglašen nesposobnim za rad. Kompanija Džermanvings  je izjavila da nije primila obaveštenje o bolovanju od Lubica za dan leta. Mediji su izveštavali da je Lubic "skrivao bolest od svojih poslodavaca". Prema nemačkom zakonu, poslodavci nemaju pristup medicinskim kartonima zaposlenih, a bolovanja koja izostavljaju ljude sa posla ne sadrže informacije o medicinskim stanjima, pa poslodavci moraju da se oslone na zaposlene da sami prijave svoju nesposobnost za rad.

U stanu kopilota koji je u smrt poveo sebe i još 149 osoba, pronađeni su i dokazi da je bolovao od psihosomatske bolesti i da su mu bili prepisana dva antidepresiva, eskitalopram i mirtazapin, kao i lek za spavanje, zopiklon. Toksiološka ispitivanja bioloških ostatka Lubica nakon njegove smrti otkrila su prisustvo svih triju lekova. Jedan od lekova, eskitalopram, povezan je sa rizikom od suicidalnih misli i ponašanja, posebno na početku tretmana. Lubicu je ovaj lek prepisan devet dana pre nesreće.

Policijski istražitelji, koji su se uključili u istragu, su naveli da je Lubic tokom nedelje pre nesreće istraživao na internetu "načine da izvrši samoubistvo" i "vrata kokpita i njihove sigurnosne mere". Robin je rekao da su mu lekari rekli da Lubic nije smeo da leti, ali su zahtevi za medicinskom tajnom sprečili njegovog lekara da ovu informaciju podeli sa kompanijom Džermanvings .

Istraga o Andreasu Lubicu je otkrila da je on lečen zbog suicidalnih tendencija pre nego što je započeo obuku za komercijalnog pilota, kada mu je privremeno bio uskraćena pilotska dozvola u SAD zbog lečenja od psihotične depresije. Tokom godina, Lubic je često bio nesposoban da spava zbog problema sa vidom, zbog kojih je konsultovao više od 40 lekara, bojeći se da će postepeno oslepeti. Motivisan strahom da bi gubitak vida mogao da dovede do gubitka pilotske dozvole, započeo je istraživanje o metodama izvršenja samoubistva pre nego što je odlučio da sruši let 9525.

Pravila pisana krvlju

Kao i mnoge druge vazduhoplovne nesreće - kažu da se u avijaciji “pravila pišu krvlju” - tragedija na letu Džermanvingsa pokrenula je ozbiljne promene u avijaciji. Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) donela je pravilo da u kokpitu uvek moraju biti najmanje dve osobe.

Pre nesreće, pilotska kabina mogla je biti zaključana i kada je samo jedan član posade bio prisutan, ali nakon tragedije u martu 2015. godine, pravilo je izmenjeno. U svakom trenutku, kada je jedan pilot van kabine, u kokpitu mora biti prisutan drugi član posade. Ovo pravilo postalo je obavezno u svim evropskim i mnogim američkim aviokompanijama, a primenjuje se od početka 2016. godine.

Airbus A320 kokpit Foto: Shutterstock

Pored toga, psihološke procene pilota postale su strože. Iako su se i pre nesreće piloti podvrgavali medicinskim ispitivanjima, nova pravila nalažu da procena mentalnog zdravlja pilota bude detaljnija i češća. Povećan je i nadzor nad istorijom mentalnih problema pilota, a posebno ako su imali prethodnih psihijatrijskih tretmana. Regulatorna tela sada zahtevaju da svaki pilot koji pati od ozbiljnih mentalnih smetnji obavezno prijavi te smetnje avio-kompanijama, ali i nadležnim regulatornim organima. Avio-kompanije su podstaknute da destigmatizuju mentalne bolesti kako bi piloti lakše tražili pomoć.

Promenjene su i procedure u vezi sa sigurnosnim vratima pilotske kabine, uvedena posle napada 11. septembra 2001. Uvođenjem novih pravila, kabinska vrata su dodatno zaštićena i opremljena tako da omogućavaju lakši pristup u hitnim situacijama. Posada sada ima mogućnost da u slučaju opasnosti brzo provali vrata, a sve s ciljem da se spreči ponavljanje tragedije poput one u martu 2015.

Ove promene, iako ne mogu da izbrišu tragičnu prošlost, svakako su osmišljene kako bi se poboljšala sigurnost i smanjio rizik od ponovnog izvršenja sličnog čina.

Nisu bili jedini

Nažalost, Džermanvings 9525 nije bio izolovan slučaj. Pilot SilkAir na letu 185 namerno je oborio Boeing 737 u reku Musi u Indoneziji 1997. godine. Dve godine kasnije, prvi oficir na letu Egypt Air od Los Anđelesa preko Njujorka do Kaira isključio je autopilot i strmoglavio avion u okean, uzvikujući “Verujem u Alaha”, prema navodima američkih istražitelja - egipatska ECAA nije prihvatila ove nalaze i insistira da je do udesa došlo do tehničkog otkaza.

Malasya Airlines MH370 Foto: Shutterstock

Misteriozni nestanak aviona malezijske Malaysia Airlines na letu 370 pokrenuo je sumnje da je pilot svesno isključio komunikaciju i skrenuo avion u nepoznatom pravcu, možda sa istom namerom.

Ovi incidenti otkrivaju mračnu realnost vazduhoplovstva: i pored svih tehnoloških inovacija, ljudski faktor ostaje najnepredvidiviji. Let 9525 ostaje simbol tragedije koja nije samo koštala života 150 ljudi, već je zauvek promenila način na koji gledamo sigurnost letenja.

(Aero.rs)

Video: Air France Hop Embraer E190

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • teorija zavere

    25. mart 2025. | 09:36

    Gledao sam emisiju o ovom događaju i pilot je definitivno bio mentalno poremećen, ali je meni interesantno kako se u zadnje vreme ovakve nesreće vade iz naftalina. Ovo je bilo pre 10 godina. Izgleda da je na delu programiranje ljudi da je putovanje avionom opasno. Ne treba da putujemo. Samo će bogati putovati, a sirotinji će biti sve na 15 minuta peške, zar ne?

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>