Prekid rada kontrole letenja iznad Njuarka: 90 sekundi bez radara i komunikacije zbog oštećenog kabla

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Na međunarodnom aerodromu Njuark (Newark), jednom od tri aerodroma koji "servisira" komercijalni avio-saobraćaj regije Njujork sitija (uz JFK i La Gvardiju), već sedam dana vlada potpuni haos. Aerodrom koji se nalazi među 15 najopterećenijih u Sjedinjenim Državama, sa 45 miliona putnika godišnje rastrzan je brojnim problemima: Platforma Flightradar24 registrovala je da je tokom ponedeljka (5. maja 2025.) otkazano 150 letova i zabeleženo čak 300 kašnjenja.

Poboljšanje se, barem na kratki rok, ne nazire, piše nemački portal Aero.de: radovi na pisti i hronični kadrovski problemi u službi kontrole letenja stvaraju velike teškoće aviokompanijama koje koriste ovaj aerodrom.

Za kompletan haos kriv je kratkotrajan, ali ozbiljan incident u američkom sistemu kontrole letenja koji je  zabeležen je 28. aprila kada je TRACON centar u Filadelfiji, zadužen za sektor aerodroma Njuark (Newark Liberty), izgubio mogućnost da komunicira i prati avione u vazduhu – i to na čak 90 sekundi.

United Airlines A319 Foto: Shutterstock

U tom periodu, radarski ekrani su ostali prazni, a veza sa posadama aviona je prekinuta. Dogodila se situacija koju ne želi nijedan kontrolor letenja – potpuni gubitak radara i komunikacije u aktivnom vazdušnom prostoru, što je u operativnom smislu najbliže onome što bi se moglo nazvati noćnom morom svake kontrole letenja. Incident je dodatno uzdrmao poverenje u pouzdanost američkog vazdušnog saobraćaja.

Prema izveštaju koji je objavio New York Post, uzrok problema bio je – oštećenje bakarne žice u komunikacionoj infrastrukturi. Ovaj tehnički kvar izazvao je potpuni gubitak „slike i tona” u jednom od najprometnijih vazdušnih sektora u SAD. Savezna administracija za vazduhoplovstvo (FAA) bila je prinuđena da zaustavi sve polaske sa Njuarka dok se problem ne sanira.

Kontrolni toranj na Aerodromu Njujark Foto: Shutterstock

Tokom tog vremena, kontrolori nisu mogli da vide položaj letelica niti da komuniciraju sa posadama, što je izazvalo ozbiljan stres među osobljem. Prema informacijama koje prenosi People, najmanje pet kontrolora letenja iz TRACON centra uzelo je bolovanje kako bi se oporavilo od posledica incidenta. FAA je potvrdila da se ovakve situacije ne mogu brzo kompenzovati zbog specifičnosti posla i dužine obuke novih kontrolora, ali da se ubrzano radi na popunjavanju kadrova.

Aerodrom Njuark, kao glavno čvorište kompanije Junajted erlajns (United Airlines), bio je tog dana najviše pogođen: najmanje 35 letova ove kompanije preusmereno je na alternativne aerodrome, a dolasci su kasnili i do tri i po sata. Junajted je nakon incidenta najavio smanjenje broja dnevnih letova sa Njuarka za 35 polazaka kako bi se smanjio pritisak na sistem i poboljšala pouzdanost.

Analiza firme Cirium pokazuje da je od 26. aprila prosečan broj dnevno otkazanih letova porastao na 39, dok je u prvoj polovini meseca taj broj bio oko četiri. Incident je podsetio na širi problem: u 2023. godini čak 285 od 313 kontrolnih centara u SAD radilo je ispod propisanih kadrovskih minimuma.

Sekretar za saobraćaj Šon Dafi (Sean Duffy) izjavio je za Fox News da je američka infrastruktura kontrole letenja „tehnološki zastarela“ i da planira izgradnju potpuno novog sistema – uključujući modernizaciju radara, zamenu starih bakarnih žica i unapređenje telekomunikacione mreže.

Na političkom nivou, lider senatske većine Čak Šumer (Chuck Schumer) pozvao je na hitnu istragu incidenta i ocenio da je krajnje vreme da se američki vazdušni prostor opremi sistemima dostojnim 21. veka. “Ovakvi prekidi ugrožavaju bezbednost i efikasnost sistema na kojem zavisi ne samo privreda, već i svakodnevni život miliona ljudi”, rekao je Šumer.

Ovo je samo jedan u nizu tehničkih i kadrovskih incidenata koji su poslednjih meseci pogodili američki sistem kontrole letenja.

(Aero.rs)

Video: Jedini preživeli lažni MiG-29: Kako je jedna maketa izbegla i NATO i uništenje u filmu Darka Bajića

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>