Dva tail strajk incidenta za nedelju dana Turkiš Erlajnsa u Beogradu i Pragu: Šta je udar repom?

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Incidenti u kojima avion prilikom poletanja ili sletanja udari repom o pistu, poznati kao "tail strajk", predstavljaju ozbiljan problem u avijaciji, posebno kod aviona sa dugim trupom i niskim klirensom.

Iako se tail strike najčešće povezuje sa greškom pilota tokom uzletanja ili sletanja, mogu ga uzrokovati i drugi faktori kao što su nepovoljni vremenski uslovi, tehnički problemi, neadekvatna raspodela tereta ili specifična konfiguracija aerodroma.

Ovi udari repom mogu izazvati ozbiljna oštećenja strukture aviona, zbog čega se svaki incident temeljno istražuje i avion povlači iz saobraćaja radi pregleda.

Tokom poletanja, tail strike se najčešće dešava kada pilot naglo podigne nos aviona ili postavi preveliki ugao rotacije kako bi se odvojio od piste. Ako je avion preopterećen u zadnjem delu ili ako je manevar previše nagao, rep može udariti o pistu. Prilikom sletanja, problem nastaje kada pilot, u pokušaju da "izravna avion", previše podigne nos neposredno pre kontakta sa tlom.

To se obično dešava ako je ugao prevelik napadni ugao ili ako pilot pokuša da ublaži doskok pre nego što zadnji točkovi dotaknu pistu.

Tail strike se češće događa tokom poletanja, jer je tada potrebno precizno podizanje nosa pod odgovarajućim uglom. Tokom sletanja, ovakvi incidenti su uglavnom posledica neadekvatnog prilaza ili naglog podizanja nosa u završnoj fazi prilaza (flare). Avioni sa dugim trupom i manjim klirensom repa od tla najčešće su pogođeni ovim problemom.

Među modelima kod kojih se tail strike često beleži su Erbas A321, Boing 757-300, Boing 737-900, Embraer E195 i Bombardije CRJ serija. Zbog svoje dužine i specifične konfiguracije, ovi avioni zahtevaju dodatnu pažnju pilota tokom manevrisanja pri uzletanju i sletanju.

Turkish Airlines Airbus A321 Foto: Shutterstock

Statistika i učestalost "udara repom"

Iako tail strike nije svakodnevna pojava u avijaciji, statistike pokazuju da se incidenti ovog tipa ipak dešavaju sa zabrinjavajućom učestalošću, posebno kod aviona sa dugim trupom. Prema podacima Međunarodne organizacije za civilno vazduhoplovstvo (ICAO), godišnje se prijavi nekoliko desetina incidenata sa tail strikeom širom sveta. Najčešće se dešavaju tokom poletanja, kada nepravilna rotacija nosa može dovesti do kontakta repa sa pistom.

Erbas je ranije izveo analizu u kojoj je utvrđeno da avioni iz porodice A321 imaju nešto veći rizik od tail strikea u odnosu na kraće modele iz serije A320. Razlog tome je dužina trupa i relativno nizak klirens repa. Boing je slične zaključke izveo za model 757-300, koji takođe pokazuje veću podložnost ovakvim incidentima.

Prema internim izveštajima iz avio-kompanija, mnogi tail strike incidenti završavaju bez ozbiljnijih oštećenja, ali postoje i situacije kada je neophodna zamena repnog konusa ili popravka strukture trupa, što može iziskivati višemesečno isključenje aviona iz saobraćaja. Kod Turkiš Erlajnsa (Turkish Airlines), tail strike se do sada retko beležio u floti A321neo, ali činjenica da su se dva slična incidenta dogodila u razmaku od samo nedelju dana ukazuje na potrebu za dodatnom proverom procedura uzletanja i sletanja kod ovog modela.

Nedavni incidenti Turkiš Erlajnsa u Pragu i Beogradu

Avion Turkiš Erlajnsa Erbas A321neo (reg. TC-LSL) na letu TK-1771 iz Istanbula za Prag  je tokom sletanja na aerodrom Vaclav Havel 11. maja 2025. doživeo tail strike prilikom odustajanja od sletanja tzv. go-around manevra. Posada je započela manevar go-around, ali je tokom rotacije rep aviona udario o pistu. Nakon incidenta, avion se popeo na visinu od 4.000 stopa i iz drugog pokušaja bezbedno sleteo, ali je povratni let TK-1772 otkazan zbog potrebe za tehničkom inspekcijom letelice.

Foto: Flightradar24

Samo nedelju dana ranije, kako saznaje portal Aero, sličan incident dogodio se i u Beogradu kada je avion Turkiš Erlajnsa Erbas A321neo (reg. TC-LPA) na letu TK-1081 iz Istanbula doživeo tail strike tokom sletanja na Aerodrom Nikola Tesla. Avion je taođe posle go-arounda uspešno sleteo, ali je zbog mogućih oštećenja povučen iz saobraćaja i trenutno se nalazi na aerodromu u Beogradu radi tehničke inspekcije.

Komentar pilota: Kako izbeći tail strike?

Iskusni kapetan sa preko 20 godina iskustva u komercijalnoj avijaciji objašnjava da je ključna stvar u prevenciji tail strikea pravilno izvođenje rotacije nosa tokom uzletanja i kontrolisan prilaz tokom sletanja. Najčešći uzrok tail strikea je prekomeran ugao rotacije prilikom uzletanja, posebno kada su letelica i posada pod pritiskom da brzo napuste pistu. Kod sletanja, najveći problem nastaje kada piloti u završnoj fazi prilaza preterano podignu nos kako bi ublažili kontakt sa tlom. To se dešava naročito kada postoji jak vetar ili turbulencija, što može dovesti do naglog dizanja prednjeg dela aviona.

Prema njegovim rečima, kod aviona sa dužim trupom, kao što su Erbas A321neo i Boing 757-300, rizik je veći jer geometrija letelice ne prašta greške u rotaciji. Piloti ovih aviona prolaze dodatnu obuku kako bi usvojili precizne tehnike prilaza i uzletanja, posebno u nepovoljnim vremenskim uslovima. Najvažnije je da piloti izbegnu naglo povlačenje palice tokom poletanja i da prate parametre brzine u završnoj fazi prilaza.

Uvek je bolje produžiti fazu izravnavanja nego forsirati doskok. Avioni poput A321neo imaju sofisticirane sisteme upozorenja, ali je ipak ljudska procena u realnom vremenu ključna.

Tail strike je ozbiljan bezbednosni izazov u komercijalnoj avijaciji. Iako su tehnologija i procedura napredovali, ljudski faktor i dalje ima presudnu ulogu u sprečavanju ovakvih incidenata.

Nedavni incidenti na letovima Turkiš Erlajnsa u Pragu i Beogradu pokazuju da čak i najnoviji modeli, poput Erbas A321neo, nisu imuni na ovakve izazove. Avio-industrija nastavlja da unapređuje bezbednosne protokole, ali ostaje jasno da su temeljna obuka i pažljivo planiranje ključni za smanjenje rizika od tail strikea.

(Aero.rs)

Video: Jedini preživeli lažni MiG-29: Kako je jedna maketa izbegla i NATO i uništenje u filmu Darka Bajića

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>