
Odlazak G-dina Lufthanza: Umro Jirgen Veber, 20 godina bio na čelu nemačkog prevoznika
Nekada prvi čovek nemačkog nacionalnog avio-prevoznika, Jirgen Veber (Jürgen Weber), koji je bio poznat ne samo po čeličnoj ruci kojom je upravljao, nego i po nadimku "G-din Lufthanza", umro je u 83. godini - potvrdila je kompanija.
Čovek koji je (indirektno) oblikovao i profil sadašnjeg rukovodioca Lufthanze, Karstena Špora (Carsten Spohr), bio je (baš kao i Špor) po zanimanju diplomirani inženjer vazduhoplovne tehnike.
U nemačkoj kompaniji proveo je 46 godina, od toga od 1991. do 2003. na funkciji predsednika Upravnog odbora, a potom još deset godina na mestu predsednika Nadzornog odbora. Iza sebe je na čelu kompanije i pored otpora ostavio Austrijanca Volfganga Majrhubera (Wolfgang Mayrhuber), koji je pak "odškolovao" Špora.

Veber je uspeo da Lufthanzu transformiše iz tromog državnog preduzeća, koje je 90-ih godina moralo biti spašeno od bankrota, u najjači vazdušni saobraćajni koncern u Evropi po prihodima, navodi nemački portal Aero.de. Smatra se arhitektom globalnog saveza avio-kompanija Star Alajens (Star Alliance) i dugo je bio skeptičan prema preuzimanju drugih avio-kompanija.
Ipak, kao predsednik Nadzornog odbora, Veber je odobrio ulazak u Svis (Swiss) i kasnije Austrian pod vođstvom Majrhubera. Sviss je danas najprofitabilniji deo koncerna, koji se od tada proširio i na Belgiju i Italiju. Napad evropskih niskotarifnih prevoznika poput Rajanera (Ryanair), Izidžeta (Easyjet) ili Viz Era (Wizz Air), Veber je, kao i mnogi drugi u branši, u početku potcenio. Ipak, više puta je proglašavan menadžerom godine.

Veber se nije ustručavao da primeni i oštre metode kada bi smatrao da su on i njegova kompanija nepravedno tretirani. Kada mu se 2001. nije dopao način izveštavanja Zidojče Cajtunga (Süddeutsche Zeitung) o štrajku pilota, spontano je smanjio tiraž tog lista u avionima, čime je izazvao debatu o ekonomskoj moći i slobodi štampe.
Svojim naslednicima Veber je ostavio i zategnute odnose sa predstavnicima sindikata zaposlenih u Lufthanzi, koji su sve žešće pružali otpor novim merama štednje.

Od izrazito lojalnih zaposlenih pripadnika sindikata Verajnigung Kokpit (Vereinigung Cockpit) i UFO napravio je ogorčene protivnike menadžerskog kursa koji je, otvaranjem novih avio-operacija, dovodio u pitanje postojeća prava starijih zaposlenih, svojim naslednicima Veber je savetovao da ne popuštaju pod njihovim pritiskom:
"Bolje je da dođe do velikog praska nego da se kompanija izbaci iz konkurencije", govorio je Veber. Tako razmišlja i današnji predsednik Nadzornog odbora i nekadašnji finansijski direktor Karl-Ludvig Klej.
(Aero.rs)
Video: Hainan Airlines Airbus A330 u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.