Ima li pilota u avionu? Avion Lufthanze bio tokom leta bez pilota u kokpitu gotovo 10 minuta

   ≫   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Avion nemačke avio-kompanije Lufthanza (Lufthansa) ostao je bez pilota u kokpitu gotovo deset minuta tokom leta iz Frankfurta za Sevilju, nakon što je prvi oficir iznenada izgubio svest dok je bio sam u pilotskoj kabini. Incident se dogodio 17. februara 2024. na letu LH1140, a avion tipa Erbas A321 prevozio je više od 200 putnika.

Kapetan aviona je, prema izveštaju španskih vazduhoplovnih vlasti, nakratko napustio kabinu kako bi otišao do toaleta, ostavivši kolegu samog za komandama, u skladu s uobičajenom praksom. U tom trenutku, 38-godišnji prvi oficir je kolabirao, gubeći svest iz nepoznatih razloga. Kada se kapetan vratio, nije mogao da otključa vrata kokpita, jer se prvi oficir nije odazivao na pozive niti je reagovao na pokušaje komunikacije.

Foto: Lufthansa group

Sigurnosni protokol omogućava hitan ulazak pomoću specijalnog koda, ali ovaj sistem ima vremensko ograničenje, nakon kojeg pristup više nije moguć bez unutrašnjeg odobrenja. Neposredno pre isteka tog roka, prvi oficir je povratio delimičnu svest i uspeo da otvori vrata.

Opis stanja pilota — „bled, znojan, sa nevoljnim pokretima“ — ukazivao je na ozbiljan zdravstveni problem. Kabinsko osoblje i lekar koji se zatekao među putnicima odmah su mu ukazali prvu pomoć, dok je kapetan odlučio da preusmeri avion na najbliži aerodrom — u Madridu. Letelica je bezbedno sletela, a prvi oficir je hitno prebačen u bolnicu, gde mu je dijagnostikovan neurološki poremećaj praćen epileptičnim napadima, koji ranije nisu pokazivali simptome.

U kontekstu ovog incidenta postavlja se i pitanje zašto niko iz kabinske posade nije ušao u kokpit kada je kapetan privremeno napustio pilotsku kabinu. Iako takva praksa jeste obavezna u nekim zemljama, poput Sjedinjenih Američkih Država i Kanade, gde član kabinskog osoblja mora da bude prisutan u kokpitu dok je jedan od pilota odsutan, u Evropskoj uniji to pravilo ne važi.

Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) ukinula je 2017. godine prethodnu preporuku, ocenivši da prisustvo neobučenog člana posade u kokpitu ne doprinosi značajno bezbednosti i može stvoriti dodatne rizike. Lufthanza se, samim tim, u ovom slučaju pridržavala svih važećih propisa.

Avion je nakon sletanja ostao prizemljen u Madridu oko pet i po sati, pre nego što je nastavio let ka Sevilji.

Foto: Lufthansa group

Povodom incidenta oglasila se i Lufthanza, navodeći da je „kompanija u potpunosti sarađivala sa španskim vlastima i sprovela sopstvenu, sveobuhvatnu internu istragu“. Iako nisu saopšteni detalji tog izveštaja, portparol kompanije je dodao da je bezbednost putnika i posade uvek apsolutni prioritet. U pojedinim medijima takođe se navodi da je Lufthanza odbila da komentariše pojedinosti slučaja dok traje postupak u nadležnim institucijama.

Španski istražitelji su zaključili da se kolaps pilota nije mogao predvideti, ali su pozvali Evropsku agenciju za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) da preispita postojeća pravila o boravku jednog pilota u kabini. Takve preporuke dolaze u svetlu sve češćih poziva struke da se dodatno osiguraju najosetljiviji segmenti u upravljanju avionom — naročito u trenucima kada kapetan privremeno napusti pilotsko mesto.

Evropske vlasti još nisu zvanično reagovale, ali se očekuje da će ovaj događaj ući u razmatranje u narednim revizijama propisa.

(Aero.rs)

Video: Jedini preživeli lažni MiG-29: Kako je jedna maketa izbegla i NATO i uništenje u filmu Darka Bajića

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>