
Boing izbegava krivičnu odgovornost za nesreće 737 MAX – nova nagodba s Ministarstvom pravde SAD
Američki proizvođač aviona Boing (Boeing) neće se suočiti sa krivičnim gonjenjem za dve katastrofalne nesreće modela 737 MAX, koje su se dogodile u Indoneziji 2018. i Etiopiji 2019. godine, u kojima je poginulo ukupno 346 ljudi. Ministarstvo pravde SAD objavilo je 23. maja da je postignut novi sporazum o neprocesuiranju (NPA), kojim se izbegava suđenje, ali se Boing obavezuje na dodatne finansijske i strukturne mere.
Više od pet godina prošlo je od prvih optužbi da je Boing svesno umanjivao značaj i tehničke posledice rada sistema za stabilizaciju leta MCAS, čija je greška u oba slučaja dovela do nekontrolisanog pada aviona.
Još 2021. godine kompanija je pristala na sporazum o odloženom krivičnom gonjenju (DPA) i platila 2,5 milijardi dolara, ali je novi incident iz januara 2024 — kada je tokom leta aviona Aljaska Erlajnsa panel otpao sa aviona — otvorio nova pitanja o bezbednosnoj kulturi u Boingu.

Boing je u početku bio spreman da prizna krivicu za krivičnu prevaru u okviru novog poravnanja krajem 2024. godine, ali je taj dogovor odbacio savezni sudija u Teksasu, osporivši delove vezane za politike raznolikosti i inkluzije. Time je nova administracija predsednika Donalda Trampa dobila slobodu da donese sopstvenu odluku, a rok za početak suđenja bio je postavljen za 23. jun 2025.
Prema novoj nagodbi, Boing će ukupno platiti oko 1,1 milijardu dolara, uključujući dodatnih 243,6 miliona dolara kazne, što duplira prethodno plaćeni iznos. Pored toga, kompanija će izdvojiti 444,5 miliona dolara za dodatni fond za porodice žrtava, kao i 455 miliona za unapređenje sistema kontrole kvaliteta, bezbednosti i usklađenosti. Biće imenovan i nezavisni nadzornik, koji će imati ovlašćenje da predlaže reforme i direktno izveštava Ministarstvo pravde.
Ministarstvo pravde u saopštenju navodi da je ovaj pristup „uravnotežen“, jer omogućava nastavak nezavisnog nadzora nad reformama koje je Boing već počeo da sprovodi, naročito nakon incidenta na letu 1282 Aljaska erlajnsa. Federalna administracija za avijaciju (FAA) takođe nastavlja sa pojačanim nadzorom nad kompanijom, uključujući ograničenja proizvodnje modela 737 MAX do daljeg.

S druge strane, porodice žrtava oštro su kritikovali ovu odluku. „Ovo je poraz pravde. Ministarstvo se ponaša kao da se ništa nije dogodilo, i šalje poruku da možete proizvoditi opasne avione, ubiti ljude – i izvući se s tim ako platite kaznu“, izjavio je Havijer de Luis, koji je izgubio sestru u padu aviona Ethiopian Erlajnsa 2019.
Boing je u međuvremenu pokušao da popravi svoju reputaciju u industriji. Kompanija je 2021. godine osnovala Kancelariju za globalnu bezbednost u avijaciji (Global Aerospace Safety), a izvršni direktor Dejv Kalhoun (Dave Calhoun) najavio je povlačenje sa funkcije do kraja godine. Ipak, problemi u kvalitetu i nadzoru i dalje opterećuju proizvodnju – ne samo MAX modela, već i 787 Dreamliner-a i 777X programa.
Nova nagodba mogla bi privremeno zatvoriti pravno poglavlje, ali poverenje tržišta i putnika teško se može vratiti dekretom. Sudbina Boinga, nekadašnjeg simbola američke avio-industrije, sada u velikoj meri zavisi od toga da li će ove mere zaista rezultirati stvarnom i održivom kulturom bezbednosti – ili će ostati još jedan u nizu pokušaja da se kriza reši bez suštinskih posledica.
(Aero.rs)
Video: SR Technics Services proslavio deset godina poslovanja
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.