Erbas i dalje kasni sa isporukama: Problemi u lancu snabdevanja produženi do 2028. godine

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Erbas (Airbus), vodeći evropski proizvođač aviona, i dalje se suočava sa ozbiljnim teškoćama u lancu snabdevanja, zbog kojih su isporuke novih letelica odložene za čak tri godine. Informacija o produženim kašnjenjima, saopštena avio-kompanijama na nedavnom skupu u Tuluzu, dodatno je uznemirila prevoznike i zakupodavce aviona koji se i inače suočavaju sa teškoćama u nabavci novih letelica.

Erbas je još ranije najavio da do 2027. planira da dostigne proizvodni tempo od 75 aviona mesečno. Ipak, najnovije procene pokazuju da će kašnjenja potrajati i tokom 2028. godine. Najveći teret ovih zastoja trpe modeli A320neo i A321neo, koji čine okosnicu srednjeg doleta u flotama avio-kompanija širom sveta.

Uzroci nisu nepoznati – i dalje se kuburi s nedostatkom delova i stručne radne snage. Iako su pojedini dobavljači uspeli da stabilizuju ritam rada posle pandemije, problemi sa isporukom motora i ključnih konstrukcijskih sklopova i dalje usporavaju celu proizvodnju. Kompanija CFM, koja proizvodi motore u partnerstvu francuskog Safrana i američkog GE-a, još nije ponudila jasan raspored koji bi pratio Erbasove ambicije, jer se i sama bori sa sve većom potražnjom za servisom postojećih motora.

Erbas tvrdi da, u saradnji s partnerima, pokušava da ublaži posledice po klijente, ali brojke govore drugačije – isporuke su u prva četiri meseca 2025. pale za pet odsto u odnosu na isti period prethodne godine. Iako je zadržan ambiciozni cilj od 820 isporuka do kraja godine, jasno je da će se najveći deo toga realizovati tek krajem godine.

Airbus A321 XLR Foto: Shutterstock

Avio-kompanije pod pritiskom

Kašnjenja dolaze u nezgodnom trenutku – potražnja za letovima raste, a novi avioni teško se nabavljaju. To dodatno pogoršava već postojeću nestašicu kapaciteta i podiže cene, a kompanijama otežava širenje mreže i osvežavanje flote.

Leasing kompanije, koje često balansiraju između proizvođača i avio-kompanija, upozoravaju da ne mogu da ispune ranije ugovorene rokove. Američka kompanija Air Lease Corp među prvima je potvrdila da je dobila najave kašnjenja za avione koji su planirani za isporuku 2027. i 2028. godine. Slična obaveštenja dobijaju i drugi kupci, ali u etapama – bez preciznog roka kada će letelice zaista stići.

Airbus fabrika Foto: Shutterstock

Da li je cilj dostižan?

Plan o 75 aviona mesečno deluje sve teže ostvarivo. Iako je generalni direktor Erbasa Gijom Fori i dalje uveren da je to moguće, trenutni tempo proizvodnje ne prelazi 60 mesečno. Dokle god se ne obezbedi stabilnije snabdevanje motorima i ključnim komponentama, teško je očekivati veće ubrzanje.

Cela industrija trenutno funkcioniše na granici mogućnosti – između tržišta koje vapi za novim avionima i stvarnih kapaciteta proizvođača koji su pritisnuti rokovima, nestašicom delova i radne snage.

Kašnjenja u isporukama sve više postaju pravilo, a ne izuzetak. U trenutku kada bi avio-industrija konačno trebalo da uzleti punim kapacitetom, Erbas i njegovi partneri i dalje vuku repove pandemijskih zastoja i strukturnih slabosti koje nisu brzo rešive. Posledice se osećaju svuda – od planiranja linija i cena karata, do nemogućnosti da se stare letelice zamene novim. I sve više deluje da se izlaz iz tog lavirinta neće nazirati bar još nekoliko godina.

(Aero.rs)

Video: Airbus Helicopters H120

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>