
Crna Gora uvodi subvencionisane PSO letove: Da li je to dobro za Er Montenegro i bolju povezanost
Crna Gora planira da uvede subvencionisane letove u okviru sistema obaveze javne usluge (Public Service Obligation – PSO), kako bi poboljšala vazdušnu povezanost tokom cele godine i podržala ključne linije od ekonomskog i društvenog značaja. Ova inicijativa dolazi u trenutku kada se država suočava s izazovima u pravdanju državne pomoći nacionalnom avio-prevozniku, posebno u svetlu evropskih integracija, ali i sve veće potrebe za dostupnošću u zimskim i vansezonskim mesecima, prenosi ExYuAviationNews.
Predložene izmene Zakona o vazdušnom saobraćaju, koje su trenutno u skupštinskoj proceduri, trebalo bi da stvore pravni osnov za uspostavljanje PSO linija. One će se dodeljivati putem javnih tendera, a izabrane avio-kompanije dobijale bi subvencije za obavljanje letova na unapred određenim rutama, tokom tačno definisanog perioda i u okviru ugovorenih finansijskih uslova.

Iako se ovakav mehanizam često percipira kao način da se prikriveno pomaže domaći avio-prevoznik, iz vladajuće koalicije poručuju da nije reč o subvencionisanju avio-kompanija, već o strateškoj investiciji u bolju pristupačnost zemlje. „Ovim zakonom stvaramo institucionalni mehanizam koji nas čini konkurentnijim, pristupačnijim i pravno usklađenijim sa praksom EU“, izjavila je poslanica Jelena Kljajević.
Ministarstvo saobraćaja već je potvrdilo da će jedna od budućih PSO linija povezivati Crnu Goru sa Briselom, što ukazuje na ambiciju da se direktno ojačaju veze s institucijama EU. Takođe, PSO mehanizam treba da unapredi pristup zemlji tokom zime i van glavne sezone, čime bi se dao podsticaj turizmu, koji čini oko 35% crnogorskog BDP-a.

Podršku predlogu dao je i direktor Aerodroma Crne Gore, Roko Tolić. On je ukazao da iako tehnički aspekti PSO mehanizma nisu uvek jednostavni za javnost, suština je u unapređenju dugoročne povezanosti. Tolić je naglasio da će stvarni izazov biti određivanje linija koje zaista ispunjavaju kriterijume javnog interesa i koje je moguće pravno obrazložiti pred Evropskom komisijom. „Ovo nije spisak želja. Crna Gora neće moći da subvencioniše bilo koju liniju – moramo pratiti strukturisan i usklađen proces“, upozorio je.
Najveći dobitnik ovakvog modela mogao bi biti upravo Er Montenegro, kao jedina avio-kompanija bazirana u zemlji. „Ovo je velika prilika za Er Montenegro. Kao domaći prevoznik, oni će biti u najboljoj poziciji da se takmiče za subvencionisane linije čim budu raspisani tenderi“, zaključio je Tolić.
Ukoliko predloženi zakon bude usvojen i model uspešno zaživi, Crna Gora bi mogla da dobije dugoročno održiv sistem državne podrške u avijaciji, u skladu sa standardima Evropske unije, uz konkretnu korist za putnike i celokupnu privredu.
(Aero.rs)
Video: Airbus Helicopters H120
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.