
Istorijski let bez kapi goriva: Beta sletela na JFK sa putnicima u potpuno električnom avionu
Počinje borba za prevlast u novom segmentu avio-industrije: Najmanje dve kompanije poduzele su ozbiljne korake kako bi obezbedila budućnost električnim avionima!
Američka kompanija Beta Tehnolodžis (Beta Technologies) upisala se juče, 3. juna u istoriju avijacije kao prva iz SAD koja je putničkim, potpuno električnim avionom Alia sletela na jedan od najvećih aerodroma u zemlji – Džon F. Kenedi (John F. Kennedy – JFK).
Let je trajao 45 minuta a u avionu Bete bio je pilot i četiri putnika, što predstavlja značajnu prekretnicu u razvoju urbane vazdušne mobilnosti.
Demonstracija kompanije Beta usledila je neposredno nakon što je u oktobru prošle godine Federalna administracija za vazduhoplovstvo (FAA) finalizovala protokole za obuku i sertifikaciju pilota za operacije letećih taksija, što predstavlja veliki korak ka njihovom komercijalnom uvođenju.
Samo nekoliko nedelja kasnije, Beta je obezbedila 318 miliona dolara novog finansiranja za unapređenje proizvodnje, sertifikacije i kasnije komercijalizacije svojih električnih letelica. Ova runda ulaganja povećala je ukupni iznos kapitala koji je ova startap kompanija iz Vermonta prikupila na preko milijardu dolara.

Gotovo u isto vreme, kompanija Arčer Aviejšn (Archer Aviation) koja je razvila letelicu Midnajt (Midnight - Ponoć, op. aut.) pokrenula je sledeću fazu programa testova svoje eVTOL letelice (električnog vazduhoplova koje ima sposobnost vertikalnog poletanja i sletanja) nakon što je uspešno obavljen let sa pilotom koji je demonstrirao sposobnosti vertikalnog i konvencionalnog poletanja i sletanja, navodi Aerotime.
Let je izveo glavni test-pilot kompanije, Džef Grinvud, i uključivao je konvencionalno poletanje i sletanje (CTOL – Conventional Take-Off and Landing), čime je potvrđena robustnost stajnog trapa i pouzdanost sistema upravljanja letom kod letelice Midnajt. Tokom probnog leta, avion je dostizao brzine do 200 km/h (125 mph) i leteo na visinama većim od 460 metara (1.500 stopa) iznad tla.
Podaci prikupljeni tokom ovih letova koristiće se u postupku sertifikacije kod Federalne administracije za vazduhoplovstvo (FAA) u SAD i Opšte uprave za civilno vazduhoplovstvo (GCAA) u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, gde Arčer takođe planira komercijalno uvođenje ovog aviona. Krajem aprila 2025. godine, kompanija je dobila odobrenje da helidrom na kruz terminalu u Abu Dabiju pretvori u hibridni heliport za helikoptere i eVTOL letelice.
Grinvud, bivši test-pilot kompanije Bel Tekstron i veteran borbenih misija iz svoje 13-godišnje karijere u Marinci SAD, pohvalio je upravljivost aviona, rekavši da je pravi let bio identičan onim na simulatoru: "sve je reagovalo tačno onako kako smo uvežbavali", rekao je Grinvud.
Arčer planira da Midnajt uđe u komercijalnu upotrebu tokom 2025. godine, pozicionirajući ovaj avion kao održivo rešenje za kratke, urbane i regionalne letove.

Podsetimo, konzorcijum Erbas (Airbus) je početkom godine rešio da obustavi razvoj svog električnog vazduhoplova za vertikalno poletanje i sletanje (eVTOL) pod nazivom CityAirbus NextGen, o kom je naš portal pisao u martu prošle godine.
Razvijan u okviru Erbas Helikoptersa, SitiErbas NekstDžen (CityAirbus NextGen) je bio vodeći projekat ovog evropskog proizvođača u oblasti napredne vazdušne mobilnosti.
(Aero.rs)
Video: Airbus Helicopters H120
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.