
Čekajući Paris Air Show: Svi čekaju VindRaner, najveći avion u istoriji
Oči stručne javnosti okupljene oko vazduhoplovne industrije trenutno su fokusirane na Pariz u kom od 16. juna počinje Vazduhoplovni sajam na aerodromu Le Burže. Kao i obično, s obzirom na to da je reč o jednom od najvećih događaja ovog tipa na svetu, očekuje se niz premijera svih oblika i veličina, ali nijedna od njih ne izaziva toliki interes kao ona koju donosi VindRaner (WindRunner).
Ovo ime je nedavno dodeljeno teretnom avionu koji se već sada opisuje kao najveći na svetu po dužini i zapremini, a o čijem razvoju je portal Aero.rs pisao u februaru ove godine. Dugačak je 108 metara od nosa do repa, što je više od legendarnog Antonova An-225 Mrija koji je imao 84 metra, a poseduje teretni prostor kapaciteta 7.700 kubnih metara.
Rani podaci su govorili o još nešto većem kapacitetu, od 8.200 kubnih metara, ali čak i uz revidirane brojke, to je daleko više nego što može da primi Airbus BelugaXL, čiji je kapacitet 2.209 kubnih metara, piše portal Autoevolution.

Avion razvija kompanija Radia, osnovana pre devet godina od strane bivših zaposlenih na Institutu za tehnologiju u Masačusetsu (Masachusets Institute of Technology - MIT) i u Boingu.
U početku je VindRaner bio zamišljen isključivo kao transportno sredstvo za lopatice vetroturbina dužine 105 metara, ali je u međuvremenu šira vazduhoplovna industrija obratila pažnju na projekat. Sada se razmatra i za transport satelita i oklopnih vozila, sve dok ukupna masa tereta ne premašuje 72,6 metričkih tona (72.575 kg / 160.000 funti).

Iako znamo ponešto o veličini i sposobnostima ovog aviona, njegove tačne tehničke karakteristike još nisu poznate. Na primer, ne zna se koje će motore koristiti, iako je poznato da će ih biti četiri, i da će omogućiti avionu da dostigne visinu od 12.500 metara (41.000 stopa) i da će "u cugu" moći da preleti skoro 2.000 kilometara (precizno - 1.996 kilometara ili 1.240 milja).
Kako se približava sredina juna i sajam u Parizu, Radia je odlučila da otkrije imena nekoliko kompanija koje su angažovane na razvoju aviona. Uz postojeće tri svetski poznate kompanije koje su od ranije uključene u projekat (španska Aernova, italijanski Leonardo i američka konsultantska kompanija AFuzion) "timu" VindRanera se pridružilo još pet firmi, a svaka je zadužena za drugačiji segment letelice.
Španska firma Aciturri Aeronáutica, specijalizovana za kompozitne aerostrukture, radiće na strukturi repa aviona WindRunner. Brazilska Akaer Engenharia biće zadužena za izradu kabine i integraciju ključnih sistema. Sledeća je Astronautics Corporation of America iz američke savezne države Viskonsin, imenovana za glavnog integratora i razvojnog partnera avionike. Britanska firma Element Materials Technology biće odgovorna za integraciju sistema za gorivo. Konačno, američka kompanija Ingenium Technologies radiće na razvoju sistema za kontrolu uzgona.
Kada avion bude spreman za let (još uvek se ne zna kada će to biti), imaće raspon krila od 80 metara (261 stopa), a četiri motora omogućavaće mu brzine do 0,6 Maha (460 milja na sat / 741 km/h). Prema podacima kompanije Radia, avion može da obavlja misije sa neasfaltiranih pista (čitaj: utabanih zemljanih površina) dužine 1.800 metara (5.900 stopa), bez potrebe za bilo kakvom dodatnom infrastrukturom. To ga čini idealnim i za hitne humanitarne misije, ali i za vojne namene.
Početkom maja Radia i američka Komanda za transport (USTRANSCOM) potpisali su sporazum o istraživanju "izvodljivosti i operativne efikasnosti aviona VindRaner kao potencijalnog komercijalnog nosača za podršku ključnim logističkim i transportnim potrebama američkog Ministarstva odbrane (DoD)."
Nije jasno u kakvom obliku će avion biti predstavljen u Parizu, ali gotovo sigurno neće biti u pitanju potpuno operativan primerak. Ipak, iako verovatno publici neće biti predstavljena letelica u punoj veličini, prisustvo ovakvog giganta svakako će biti upečatljivo za sve posetioce.
(Aero.rs)
Video: Otvaranje linije Izmir-Tivat Air Montenegro
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.