
Viz er planira rast kapaciteta od 20% do 2026. uprkos petini prizemljene flote
Uprkos činjenici da je petina flote prizemljena zbog dugotrajnih problema sa Pratt & Whitney GTF motorima, niskotarifna avio-kompanija Viz er (Wizz Air) najavila je rast kapaciteta od oko 20% do marta 2026. godine. Strategija širenja obelodanjena je uz finansijske rezultate za fiskalnu 2025. godinu, koji pokazuju značajan pad profita, ali i nagoveštaj oporavka u drugoj polovini godine.
Za razliku od ranijih godina, kompanija se uzdržala od najave preciznih očekivanja za nastavak godine, uz obrazloženje da tržišni uslovi i sezonska potražnja još uvek ne nude dovoljno pouzdan osnov za projekcije. Ipak, u drugoj polovini godine očekuje se oporavak zahvaljujući većoj potražnji i unapred popunjenim letovima.

Rezanje gubitaka, jačanje efikasnosti
Viz er je u fiskalnoj 2025. godini ostvario neto profit od 213,9 miliona evra, što predstavlja pad od 41,5% u odnosu na prethodnu godinu. Operativni profit opao je još drastičnije – za više od 60%, prvenstveno zbog prizemljenja do 42 aviona. Prema zvaničnim podacima od 9. maja 2025. godine, 37 aviona je bilo van saobraćaja, dok se očekuje da će u prvoj polovini fiskalne 2026. godine taj broj biti oko 34. Prosečno vreme remonta motora ostaje izuzetno dugo i iznosi oko 300 dana.
Kompanija je istovremeno krenula u preuređenje svoje mreže, povlačeći se sa destinacija koje beleže nisku potražnju i visoke operativne troškove, poput aerodroma u Ženevi i Salcburgu. Fokus se premešta ka tržištima s većom isplativošću, gde se povećava broj letova, dok se istovremeno prednost daje sekundarnim aerodromima koji nude povoljnije uslove poslovanja i niže troškove.
Direktor kompanije Jožef Varadi poručio je da će Viz er ostati dosledan ultra-niskotarifnom modelu, uz jasnu ambiciju da se održi profitabilan rast i dugoročna vrednost za deoničare.

Rumunija, Italija i Poljska prednjače po rastu
Najveće povećanje kapaciteta planirano je u centralnoj i istočnoj Evropi, s naglaskom na Rumuniju, Poljsku i Italiju. Viz er će flotu u Rumuniji povećati sa 32 na 41 avion, u Poljskoj sa 29 na 36, a u Italiji sa 24 na 29 aviona. Novi operativni centar biće otvoren i u Jerevanu, gde će od oktobra 2025. biti bazirana dva aviona tipa A320neo.
Pored toga, proširenje kapaciteta planirano je i na manjim bazama, uključujući novu operaciju sa aerodroma Bukurešt Baneasa, što ukazuje na povratak fokusa na lokalna tržišta s nižim operativnim troškovima.

Nabavke novih aviona ključ za nadoknadu kapaciteta
Do kraja marta 2025. Viz er je raspolagao flotom od 231 aviona, uključujući 147 primeraka A321neo i šest A320neo. Tokom protekle godine isporučeno je 26 novih A321neo, a još tri bivša aviona vraćena su u operaciju putem suvog lizinga.
Za fiskalnu 2026. najavljena je isporuka još 42 aviona A321neo i osam A321XLR, dok će istovremeno iz flote izaći 17 A320ceo i jedan A321ceo. Time bi ukupan broj aviona do marta 2026. trebalo da dostigne 263, uz još veći udeo nove generacije letelica, koji je već na kraju FY25 dostigao 66%.
Viz er trenutno ima čvrste narudžbine za 253 A321neo i 47 A321XLR, a u maju je preuzeo prvi avion iz XLR varijante. Cilj je da do marta 2027. kompanija raspolaže sa 281 letelicom, čime bi dodatno učvrstila poziciju najmlađe flote među evropskim avio-kompanijama – prosečne starosti svega 4,7 godina.
(Aero.rs)
Video: Airbus Helicopters H120
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.