Tramp ukida zabranu nadzvučnih letova iznad SAD staru pola veka – nova era civilne supersonične avijacije

   ≫   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Američki predsednik Donald Tramp potpisao je izvršni ukaz kojim se ukida više od pet decenija stara zabrana nadzvučnih letova iznad teritorije Sjedinjenih Američkih Država. Na snazi od 1973. godine, ova zabrana uvedena je iz ekoloških i bezbednosnih razloga, zbog buke i zvučnih udara koje proizvode avioni pri probijanju zvučnog zida. Trampov ukaz nalaže Federalnoj administraciji za avijaciju (FAA) da pripremi novi regulatorni okvir, čime se otvara mogućnost povratka nadzvučnog putničkog saobraćaja na američko nebo.

Ova odluka dolazi nakon višegodišnjih napora zakonodavaca da modernizuju zastareli regulatorni režim. Među najistaknutijim inicijativama bio je predlog zakona Supersonic Aviation Modernization Act, čiji su autori senator Ted Bad i kongresmen Troj Nels. Nova regulativa trebalo bi da omogući civilnim nadzvučnim avionima da lete brzinom većom od zvuka iznad kopna, pod uslovom da zadovolje precizne standarde buke i emisije.

Boom Supersonic Foto: Boomsupersonic.com

Obnavljanje nadzvučne trke

Uklanjanje ove prepreke smatra se ključnim za američke proizvođače koji razvijaju novu generaciju nadzvučnih aviona. Kompanija „Boom Supersonic“, koja već testira svoj demonstrator XB-1 i razvija komercijalni avion „Overture“, među prvima je pozdravila odluku Bele kuće. Osnivač i izvršni direktor kompanije Blejk Šol izjavio je da legalizacija nadzvučnog letenja predstavlja nezaobilazan korak ka povratku brzih putničkih letova i dodao da će ova odluka značajno ubrzati razvojni tempo u njihovoj kompaniji.

Industrijski posmatrači ocenjuju da bi Boom mogao postati prvi proizvođač civilnog nadzvučnog aviona još od povlačenja Konkorda. Letelica Overture planirana je kao avion kapaciteta do 80 putnika, sa brzinom od oko 1,7 Maha, a prve isporuke se očekuju tokom naredne decenije.

Vredi podsetiti da su posle gašenja Konkorda 2003. godine brojni pokušaji oživljavanja nadzvučnih letova ostajali bez uspeha upravo zbog regulatornih prepreka. Trampova odluka uklanja ključnu barijeru koja je decenijama sputavala ceo sektor.

Osim kompanije Boom, na razvoju nadzvučnih letelica rade i drugi američki akteri. Lockheed Martin, u saradnji sa NASA-om, razvija X-59 QueSST – demonstrator „tihog“ nadzvučnog leta, dok startap Hermeus planira letelicu koja bi dostizala brzine i do 5 Maha.

SAD ponovo u središtu supersonične tehnologije

Trampov ukaz deo je strategije deregulacije s ciljem jačanja inovacija i domaće proizvodnje. Predstavnici američke avio-industrije pozdravili su meru, ističući da bi ona mogla generisati hiljade radnih mesta u sektoru visoke tehnologije i proizvodnje. FAA je najavila da već radi na nacrtima za nove standarde sertifikacije koji će se fokusirati na dozvoljeni nivo buke, ekološke zahteve i bezbednosne protokole za nadzvučne letelice.

Paralelno sa regulatornim promenama, očekuje se i intenzivnija međunarodna saradnja. Cilj je usklađivanje pravila između SAD i drugih velikih tržišta, kako bi nadzvučne letelice mogle da obavljaju transkontinentalne i transatlantske letove bez dodatnih ograničenja. Trampova administracija najavljuje da će Sjedinjene Države tim putem povratiti vodeću poziciju u oblasti visokoenergetske komercijalne avijacije, koju su držale u vreme razvoja Konkorda i ranijih eksperimenata sa nadzvučnim letovima.

Nadzvučni letovi do 2030-ih?

Iako je još uvek rano govoriti o tačnim rokovima, industrija procenjuje da bi prvi komercijalni nadzvučni letovi mogli da se ostvare već tokom 2030-ih. Ključno pitanje biće uspostavljanje fer i izvodljivih standarda za buku, ali i reagovanje tržišta, posebno avio-kompanija koje bi trebalo da naruče ove nove letelice.

Ipak, deo stručne javnosti ostaje oprezan. Ekološke organizacije upozoravaju na potencijalne probleme sa emisijama i uticajem na životnu sredinu, dok pojedini analitičari ističu da tržište za ovakvu vrstu prevoza može ostati ograničeno na luksuzne segmente.

Ako se planovi realizuju, putovanje između Njujorka i Los Anđelesa moglo bi da traje manje od tri sata, što bi predstavljalo revoluciju u domaćem avio-saobraćaju. Odluka o ukidanju zabrane tako se ne posmatra samo kao tehnička ili regulatorna promena, već i kao simbol ambicije da se SAD vrate u sam vrh globalne avio-inovacije.

(Aero.rs)

Video: Airbus Helicopters H120

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>