Može li neko zaista otvoriti vrata aviona na 10.000 metara visine?

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Pitanje koje deluje kao da pripada scenariju trilera, a ipak ne prestaje da se ponavlja – u pretragama na internetu, u komentarima ispod vesti, na forumima, pa čak i u avionu, među putnicima koji traže odgovore. Zabrinutost nije bez osnova: pomisao da bi neko mogao da ustane i pokuša da otvori vrata usred leta izaziva nelagodu i uzburkava maštu. Ipak, stvarnost je daleko manje dramatična: takav scenario je fizički neizvodljiv.

U vazduhoplovstvu postoje stroga pravila, ali u ovom slučaju ne odlučuje propis – već fizika. Vrata aviona jednostavno ne mogu da se otvore tokom leta. Niko ih ne može otvoriti, bez obzira na snagu, volju ili nameru.

avionska vrata Foto: shutterstock

Vrata kao čep pod pritiskom: kako funkcioniše mehanizam zaključavanja

Kada se zatvore na zemlji, vrata se mehanički uklapaju u okvir trupa i zaključavaju pomoću složenog sistema poluga. Pored mehaničke zaštite, vrata putničkih aviona projektovana su tako da koriste razliku u pritisku kao dodatnu sigurnosnu meru. Kada avion poleti i počne da se penje, spoljni vazduh postaje sve ređi i pritisak napolju opada.

Da bi putnici tokom leta mogli da dišu normalno, u kabini se veštački održava stabilan unutrašnji pritisak. U praksi to znači da se vazduh stalno upumpava u kabinu kako bi se stvorio nadpritisak u odnosu na spoljašnji vazduh. Ova razlika u pritisku nije mala – na visinama krstarenja, kao što je 10.000 metara, razlika može biti tolika da na svaki kvadratni metar vrata deluje sila i veća od jedne tone. Upravo taj nadpritisak snažno pritiska vrata iznutra i dodatno ih učvršćuje uz okvir trupa, čineći njihovo otvaranje tokom leta apsolutno nemogućim.

Zato vrata ne možete otvoriti kao na automobilu ili autobusu. Većina vrata u putničkim avionima funkcioniše po tzv. „plug-type“ principu – najpre se povlače unutra, pa se zatim rotiraju ili podižu. Na visini od 10.000 metara, pritisak to jednostavno ne dozvoljava. Ni pilot, ni član posade, ni super snažan putnik – niko to ne može učiniti, osim ako je kabina dekompresovana (što je izuzetno retko i uvek znak havarije).

avionska vrata Foto: shutterstock

A šta je sa vratima za nuždu?

Izlazi u slučaju opasnosti, naročito oni koji se nalaze pored putničkih sedišta, često izazivaju dodatnu zabrinutost kod putnika. Ipak, i ta vrata podležu istim zakonima kao i glavna vrata – sve dok postoji razlika između pritiska unutar kabine i spoljnog vazduha, njihovo otvaranje je fizički onemogućeno. Iako je ručica dostupna i deluje jednostavno, mehanizam neće popustiti dok je unutrašnji pritisak veći.

Kod nekih modela, kao što su Erbas A320 ili Boing 737, ta vrata su projektovana da se u slučaju nužde „izbace“ iz ležišta, ali to je moguće isključivo na zemlji ili tek nakon što pritisak u kabini opadne, kao što je to slučaj prilikom sletanja.

U praksi, sistemi za zaključavanje vrata i njihovo „naoružavanje“ (odnosno povezivanje s toboganima za evakuaciju) pod nadzorom su obučenog kabinskog osoblja i jasno su propisani procedurama. Komanda da se vrata „naoružaju“ daje se pre poletanja, dok se razoružavanje sprovodi tek po dolasku na stajanku.

Britanac pokušao da otvori vrata aviona na letu iz Zadra Printskrin: TikTok/p_xj_

Šta se dešava kada neko ipak pokuša?

Pokušaji otvaranja vrata nisu fikcija – već dokumentovana stvarnost. Tokom godina zabeleženo je više incidenata kada su putnici, iz panike, pod dejstvom alkohola ili zbog psihičkih problema, pokušali da otvore vrata u letu. Svi ti pokušaji su, naravno, bili neuspešni. Međutim, oni se tretiraju kao ozbiljan bezbednosni incident. Avioni se hitno preusmeravaju, putnici se obuzdavaju i po sletanju bivaju uhapšeni. U nekim zemljama za ovakvo ponašanje slede i zatvorske kazne.

Jedan od najupečatljivijih primera dogodio se 2023. godine na letu kompanije Asiana Airlines iz Daegua ka Seulu. Putnik je uspeo da otvori vrata aviona tipa Erbas A321 dok je avion bio u finalnom prilazu za sletanje, na visini od svega 200 metara. Kabinski pritisak u tom trenutku bio je već gotovo ujednačen sa spoljnim, pa su vrata mogla da popuste. Devet osoba je hospitalizovano, a južnokorejske vlasti su odmah uvele obavezno prepoletno upozorenje o zabrani diranja izlaza za nuždu.

D.B. Cooper Kuper, begunac Foto: Principia Media/Splash / Splash / Profimedia

DB Kuper i vrata koja su se zaista otvorila

Jedina osoba za koju znamo da je zaista otvorila vrata u letu i pobegla je legendarni DB Kuper. Godine 1971. otputovao je Boingom 727 sa lažnim identitetom i torbom punom novca, preteći bombom. Uspeo je da otvori zadnja stepeništa aviona i iskoči iz njega negde iznad gustih šuma severozapada SAD. U to vreme posade nisu znale da se zadnji izlaz može spustiti u vazduhu. Ova epizoda je zauvek promenila avio-industriju – uveden je mehanizam Cooper vane, koji mehanički blokira zadnji izlaz tokom leta.

avionska vrata Foto: shutterstock

Vrata aviona nisu opasnost – već garancija bezbednosti

Na hiljadama letova svakog dana, milioni putnika ulaze i izlaze kroz ista ta vrata. Ona nisu samo prolaz – već hermetička barijera koja odvaja putnike od uslova u kojima čovek ne može da opstane bez zaštite. Čak i ako neko pokuša da ih na silu otvori, to se jednostavno ne može dogoditi – ne zbog zabrana, već zato što zakoni fizike to ne dozvoljavaju.

(Aero.rs)

Video: Airbus Helicopters H120

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>