Misterija D.B. Kupera: Najpoznatija otmica aviona u istoriji

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Priča o D.B. Kuperu, otmičaru aviona čiji identitet i sudbina do danas ostaju misterija, fascinira javnost više od 50 godina. Uprkos decenijama istrage i novih dokaza koji povremeno isplivavaju, FBI još nije uspeo da razreši ovaj slučaj, jedan od najdužih nerazjašnjenih zločina u istoriji vazduhoplovstva.

D.B. Cooper Kuper, begunac Foto: Principia Media/Splash / Splash / Profimedia

Dana 24. novembra 1971. godine, muškarac pod imenom Dan Kuper ukrcao se na let Northwest Orient Airlinesa 305 iz Portlanda, Oregon, za Sijetl, Vašington. Na sebi je imao poslovno odelo, crnu kravatu i aktovku. Nakon što je naručio burbon i sodu, Kuper je stjuardesi predao poruku u kojoj je naveo da ima bombu. Kada je stjuardesa sela pored njega, otvorio je aktovku u kojoj su bile crvene štapove i žice, navodeći da će aktivirati bombu ako se njegovi zahtevi ne ispune. Tražio je otkupninu od 200.000 dolara u gotovini i četiri padobrana, uz instrukciju da avion sleti u Sijetl kako bi preuzeo novac.

D. B. Kuper Foto: Wikimedia/ FBI

Po dolasku u Sijetl, Kuper je dobio novac i padobrane, a zauzvrat je oslobodio 36 putnika, zadržavši posadu. Kuper je naredio pilotima da avion poleti ka Meksiko Sitiju, uz tehničko zaustavljanje u Renu. Međutim, 30 minuta nakon što je avion napustio Sijetl, zatražio je od pilota da otvore zadnja vrata (aft airstair door) Boeinga 727 i skočio padobranom u noć, negde iznad nepristupačnih šuma države Vašington.

Padobran koji je Kuper koristio nije bio upravljiv i prema nekim tvrdnjama, bio je namenjen za obuku, sa delovima zašivenim kako bi se sprečilo upravljanje. Skočio je u odelu i kravati, bez odgovarajuće opreme za preživljavanje, u hladnu novembarsku noć. Ipak, njegovo telo nikada nije pronađeno, niti su se pojavili čvrsti dokazi o tome da li je preživeo ili ne.

D. B. Kuper Foto: Wikimedia/ FBI

Godine 1980. dečak je pronašao torbu sa 5.800 dolara u novčanicama čiji su serijski brojevi odgovarali otkupnini. Iako je ovo bio važan trag, nije doveo do novih saznanja o Kuperovoj sudbini.

FBI je tokom decenija ispitao više od 800 osumnjičenih. Jedan od njih, Richard McCoy, uhapšen je zbog slične otmice, ali opis koji su dale stjuardese nije se poklapao sa njegovim izgledom. Njegova porodica je godinama kasnije iznela sumnje o njegovoj povezanosti sa slučajem, ali bez konkretnih dokaza.

Druge teorije uključuju mogućnost da Kuper nije preživeo skok ili da je uspeo da pobegne sa delom novca i nestane zauvek.

Posle više od 45 godina, FBI je 2016. godine zvanično obustavio istragu, priznajući da nemaju dovoljno dokaza da reše misteriju. Iako je slučaj tehnički “zatvoren”, Kuperovo pravo ime je ostalo nepoznato a njegova sudbina i dalje intrigira javnost.

Avion koji je učestvovao u otmici bio je Boeing 727-51, registrovan pod oznakom N467US, bio je prvobitno isporučen Northwest Orient Airlines-u 1965. godine. Boeing 727 je bio popularan izbor za avio-prevoznike tog vremena zbog svojih performansi na kratkim i srednjim rutama, a posebno zbog jedinstvenog dizajna sa repnim stepenicama (airstair), koji su otmičari kasnije koristili u incidentima poput ovog.

Nakon otmice, avion je nastavio normalnu operativnu upotrebu u floti Northwest Orient Airlines-a sve do njegove prodaje. Tokom svoje karijere, prošao je kroz nekoliko vlasnika, Piedmont Airlines i Key Airlines, gde je služio na čarter letovima, pre nego što je povučen iz upotrebe tokom 1980-ih, kao već zastareo u poređenju sa modernijim modelima. Nakon završetka operativnog života, N467USje rastavljen i recikliran.

D. B. Kuper Foto: Wikipedia/Tank67

Iako je N467US završio svoj životni vek kao i drugi avioni tog perioda, ostao je simbol jedne od najpoznatijih misterija u vazduhoplovnoj istoriji. Njegov dizajn sa repnim stepenicama omogućio je Kuperu da izvede svoj smeli skok u noć. Nakon ovog incidenta, FAA (Federal aviation administration) je uvela sigurnosne modifikacije poznate kao “Cooper vane” – mehanizam koji sprečava otvaranje zadnjih stepenica tokom leta.

DB Kuper je postao kultna ikona. Njegova priča inspirisala je mnoge filmove, knjige i serije, a svake godine u oblasti gde se veruje da je skočio održavaju se skupovi na kojima entuzijasti razmenjuju teorije. Uprkos vremenskoj distanci, misterija DB Kupera ostaje živa, simbolizujući jednu od najintrigantnijih epizoda u istoriji vazduhoplovstva.

Da li je Kuper preživeo? Ako jeste, gde je nestao? Misterija ostaje nerešena, a njegovo ime i dalje izaziva fascinaciju širom sveta.

(Aero.rs)

Video: Pogled iz pilotske kabine: Hitan medecinski prevoz povređenog helikopterom MUP Srbije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>