
Erbas i Boing u maju proizveli 100 aviona: Godišni ciljevi obe kompanije sve dalje
U maju 2025. godine, vodeći proizvođači putničkih aviona – Erbas i Boing – proizveli su ukupno 100 komercijalnih letelica. Erbas je zabeležio 51 proizveden avion, dok je Boing završio 49 letelica. I pored približno ujednačenog učinka, oba proizvođača suočavaju se s ozbiljnim izazovima koji bi mogli uticati na (ne)ispunjenje godišnjih planova isporuka.
Najveći izazov za Erbas i dalje je porodica A320neo, čija je proizvodnja u maju pala na 39 aviona – što je ispod ciljanog nivoa od 50 mesečno i nastavak negativnog trenda iz marta (46) i aprila (40). Razlog za pad je kašnjenje u isporuci motora iz kompanije Safran, zbog čega je više od desetak aviona završeno bez pogonskih jedinica i parkirano u statusu takozvanih „glajdera“ (završenih aviona koji nemaju instalirane motore).

U segmentu manjih uskotrupnih aviona, Erbas je proizveo osam primeraka A220-300, što je u skladu sa trenutnim proizvodnim kapacitetima, ali daleko ispod ambicioznog cilja od 14 aviona mesečno do 2026. godine. S obzirom na ograničen broj aktivnih narudžbina (oko 500), analitičari smatraju da je realniji cilj deset aviona mesečno.
U širokotrupnom programu, Erbas je proizveo tri A330neo i samo jedan A350. Plan o povećanju proizvodnje A350 na deset mesečno do 2026. godine sada deluje sve manje ostvarivo. Kompanija je već ranije najavila da će proizvodnja tokom čitave 2025. ostati ograničena na šest A350 mesečno zbog nedostupnosti ključnih komponenti.
Boing je u maju proizveo 38 primeraka modela 737 MAX, čime je po prvi put dostignuta maksimalna mesečna kvota odobrena od strane američke Federalne uprava za avijaciju (FAA). Od ukupnog broja, 33 su bili modeli MAX 8, a preostalih pet MAX 9.

Iako je ovaj rezultat ocenjen kao znak stabilizacije, analitičari upozoravaju da je prerano govoriti o trajnom oporavku. Kompanija tek treba da zatraži novo povećanje dozvoljene kvote kako bi u narednim fazama pokušala da se vrati na nekadašnji ritam od 52 aviona mesečno, poslednji put ostvaren 2018. godine.
U segmentu širokotrupnih aviona, Boing je proizveo pet aviona 787, četiri teretna 777 i dva primerka modela 767. Kompanija još uvek koristi zalihe već proizvedenih, ali neisporučenih 787 letelica – njih 25 bi trebalo da bude isporučeno do kraja godine. Planirano povećanje tempa proizvodnje na sedam 787 mesečno do kraja 2025. ostaje neizvesno zbog ranijih kašnjenja i problema u lancu snabdevanja.

Program 777X se i dalje suočava sa izazovima sertifikacije. Na linijama se nalazi 22 primerka ovog modela (ne računajući četiri testna aviona), ali se sve češće govori o mogućem pomeranju ulaska u komercijalnu upotrebu za 2026. godinu.
Procene Forecast International-a pokazuju da su i Erbas i Boing tokom maja isporučili po 47 aviona. Kod Boinga, isporučeno je 31 aviona 737 MAX, sedam 787, četiri 777F, jedan 767-300F i četiri 767-2C.
Kod Erbasa, dominiraju modeli iz porodice A320neo – ukupno 37 isporuka (uključujući jedan A319neo, devet A320neo i 27 A321neo). Uz to, isporučena su tri A220-300 i sedam širokotrupnih aviona – četiri A350-900 i tri A330-900neo.

Kako se ulazi u letnje mesece, oba proizvođača suočavaju se sa ograničenjima u mogućnostima povećanja proizvodnje. Kod Erbasa, A320neo ostaje kritična tačka zbog nestabilnih isporuka motora. Boing, iako pokazuje znake oporavka, još uvek ne beleži dosledan rast i zavisi od postojećih zaliha u segmentu širokotrupnih aviona.
Bez ozbiljnih poboljšanja u globalnom lancu snabdevanja i ubrzanja sertifikacionih procesa, oba proizvođača mogla bi se suočiti sa potrebom revidiranja godišnjih ciljeva, a tržište bi moglo ostati uskraćeno za očekivane isporuke novih aviona do kraja godine.
(Aero.rs)
Video: Airbus Helicopters H120
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.