Najveći zakupodavac aviona dobio sudski spor protiv osiguravača: Avioni u Rusiji proglašeni za ratni gubitak
Najveći svetski zakupodavac aviona, AerCap, ostvario je značajnu pravnu pobedu pred Višim sudom u Londonu, gde je presuđeno da ova irska kompanija ima pravo na više od 1,035 milijardi dolara osiguranja za avione koji su ostali u Rusiji nakon početka invazije na Ukrajinu 2022. godine. Presuda je usledila nakon višemesečnog suđenja koje se smatra jednim od najobimnijih osiguravajućih sporova u istoriji britanskog pravosuđa.
U fokusu procesa bilo je gotovo 150 aviona i 16 motora, ukupne vrednosti koja je u jednom trenutku iznosila do 4,7 milijardi dolara, mada su tokom suđenja brojke umanjene zahvaljujući delimičnim nagodbama, uključujući i one postignute prvog dana suđenja u oktobru 2023.
Sudija Kristofer Batčer presudio je da su avioni „izgubljeni“ 10. marta 2022. godine, kada je Rusija donela zakon kojim se zabranjuje izvoz aviona i avio-opreme iz zemlje. Sud je ocenio da je reč o naredbi ruske vlade, a ne o poslovnoj odluci ruskih avio-kompanija koje su koristile letelice. Zbog toga pravo na nadoknadu ne podleže klauzuli osiguranja „od svih rizika“, već isključivo pokriću „od ratnih rizika“, koje pružaju osiguravajuće kuće kao što su AIG, Lloyd’s, Chubb i Swiss Re.
AerCap, koji je podneo zahtev za nadoknadu za 116 aviona i 15 motora, prethodno je već naplatio preko 1,3 milijarde dolara putem šest zasebnih nagodbi sa zakupcima i jednom ruskom osiguravajućom kućom, postignutih između avgusta i decembra 2023. godine.
Pored AerCapa, tužbu su pokrenule i kompanije Dubai Aerospace Enterprise (DAE), Merx Aviation, KDAC Aviation Finance, kao i dubajske firme Falcon i Genesis, koje sve imaju kancelarije u Dablinu. Kompanija KDAC je tokom suđenja u potpunosti povukla sve svoje tužbe, dok su ostali tužioci povremeno objavljivali delimične nagodbe.

Koliko je aviona ostalo u Rusiji?
Na početku sukoba u martu 2022. godine, u Rusiji je bilo zadržano između 400 i 515 zapadno-leasingovanih aviona, ukupne procenjene vrednosti do 10 milijardi dolara. Većina tih letelica bila je u vlasništvu leasing firmi iz Irske, UAE, SAD i drugih država.
Do juna 2025. godine, taj broj je sveden na samo 36 aviona koji su i dalje predmet osiguravajućih potraživanja i ugovornih regulisanja. Prema dostupnim informacijama, očekuje se da će ti slučajevi biti rešeni do jula ove godine kroz nagodbe sa Aeroflotom i drugim ruskim prevoznicima.
Kako su avioni ostali u Rusiji
Da podsetimo, nakon uvođenja zapadnih sankcija, leasing kompanije su bile primorane da do kraja marta 2022. raskinu ugovore sa ruskim prevoznicima i pokušaju da vrate avione. Međutim, Rusija je zabranila izvoz aviona, jednostrano preregistrovala mnoge od njih u svoj registar, i omogućila domaćim kompanijama da ih nastave koristiti. Sve se to dešavalo bez saglasnosti vlasnika, zbog čega leasing firme gubitke tretiraju kao konfiskaciju, a ne poslovni rizik.

Posledice po sektor osiguranja
Presuda u korist leasing kuća predstavlja ozbiljan finansijski udarac za osiguravače i može imati dugoročne posledice za ceo sektor. Očekuje se da će premije osiguranja u budućnosti rasti, naročito za pokriće ratnih rizika i izlaganje tržištima sa političkom nestabilnošću. Reosiguravači, koji pokrivaju deo rizika velikih osiguravača, takođe će biti uključeni u isplatu ovih potraživanja.
Iako je presuda konačna na nivou Višeg suda, moguć je zahtev za žalbu pred britanskim Apelacionim sudom. U međuvremenu, strane će pokušati da se dogovore o konačnim iznosima i dinamici isplata na osnovu sudskih zaključaka. Očekuje se i da će ovaj slučaj uticati na tok sličnih sporova pred sudovima u Irskoj i drugim jurisdikcijama.
(Aero.rs)
Video: Airbus Helicopters H120
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.