
Avion koji nije htela Er Srbija leteće za Er Montenegro: Crnogorska kompanija uvodi treći E195 u flotu
Air Montenegro je dodao u svoju flotu treći avion tipa Embraer E195 svojoj floti i potpisao višegodišnji ugovor o učešću u Pool Programu sa brazilskim proizvođačem, koji obuhvata novi avion, kao i dva postojeća E195, saopštila je crnogorska nacionalna avio-kompanija To Montenegro, poznatija pod komercijalnim nazivom Air Montenegro (Er Montenegro, 40).
Ova zvanično komunicirana informacija iz Pariza objavljena u sredu, 18. juna, po svemu sudeći predstavlja epilog – ili nastavak – višegodišnje sage o sudbini aviona tipa Embraer E195 koji je prvobitno bio viđen kao deo flote srpske nacionalne avio-kompanije Air Serbia (Er Srbija, JU).
Embraer E195 (fabrički broj 19000184, poslednja registracija OY-GDB) došao je u Beograd još u julu 2024. godine. Avion je prvi put poleteo pre 17 godina sa probnom brazilskom registracijom PT-SDS, a leteo je za Flybe, Stobart Air, Great Dane Airlines i Bamboo Airways. Ovaj avion, namenjen prvenstveno srednjim i kraćim letovima, ima 118 puničkih sedišta.

Prema dostupnim informacijama s kraja 2023. godine, ovaj avion je prvobitno trebala da unajmi grčka avio-kompanija Marathon Airlines, koja bi potom, uz druge avione ovog tipa, obavljala letove za Air Serbia po aranžmanu tzv. mokrog najma (wet lease) - sa svojim avionima, posadama, održavanjem i osiguranjem (ACMI - Aircraft, Crew, Maintenance, Insurance).
Iako je avion ofarban u boje Air Serbia, nikad nije ušao u saobraćaj, a srpska avio-kompanija je posle udesa - srećom bez ljudskih žrtava - na letu JU326 za Dizeldorf u februaru 2024. prekinula saradnju sa Marathon Airlines, pre nego što je ovaj avion i stigao u Beograd.
Portal Aero.rs je ranije pisao da je letelica sletela na aerodrom Nikola Tesla 4. jula 2024. godine, a po tadašnjim najavama trebala je, posle uobičajene tehničko-administrativne procedure, da se pridruži floti u roku od nekoliko nedelja, ovoga puta u tzv. suvom najmu (dry lease, pri čemu je operater aviona Air Serbia), uz još jedan avion ovog tipa (nekadašnji OY-GDA, danas YU-ATB). Za ovaj avion rezervisana je i oznaka u domaćem registru vazduhoplova: YU-ATA.
Prvobitno je, prema najavama iz kompanije, bilo planirano da Embraeri uđu u saobraćaj 1. jula 2024., potom 15. jula, pa 1. avgusta, zatim je rok bio 19. avgust, pa 10. septembar. Tada je kompanija prolongiranje ulaska Embraera u saobraćaj pravdala "regulatornim procedurama".

Zašto su Air Serbia, a kako se čini i Marathon Airlines, odustali od uvođenja ovog aviona u saobraćaj ostaje bez zvanične potvrde. Ono što se moglo pročitati između redova u izjavama predstavnika nacionalne kompanije je da je u pitanju "neorganizovana dokumentacija održavanja" kod prethodnog vlasnika, odnosno korisnika, u kombinaciji sa sada već standardnim "problemima u lancu snabdevanja". I upravo tu možda leži odgovor - da je Air Montenegro uspeo da premosti te probleme u dogovoru sa proizvođačem, pristupanjem Embraerovom Pool Programu.

Šta je Embraer Pool Program?
Embraer Pool Program je usluga koju brazilski proizvođač aviona Embraer nudi aviokompanijama radi pojednostavljenog održavanja flote. Program funkcioniše tako što Embraer obezbeđuje pristup zajedničkoj zalihi rezervnih delova, pa operateri ne moraju sami da kupuju i skladište skupe komponente. Umesto toga, plaćaju mesečnu naknadu koja se obračunava na osnovu broja sati leta. Kada je potreban određeni deo, aviokompanija ga dobija iz centralizovanog skladišta koje vodi Embraer ili njegov partner. Na ovaj način se smanjuje vreme čekanja na zamenske delove i broj dana kada je avion izvan upotrebe.

Sa druge strane, podgoričke Vijesti prenele su da je Air Montenegro saopštio da je avion "prošao sve tehničke i operativne provjere i da je nabavka sprovedena u skladu sa stručnim standardima", ali je Ministarstvo saobraćaja poručilo da ono "u tom procesu nije bilo konsultovano, te da odluke koje nisu zasnovane na punoj tehničkoj proveri ne mogu imati podršku resornog tela, jer je bezbednost putnika apsolutni prioritet".
Prvi novonabavljeni Embraer u floti Air Montenegra
Treba istaći da će, kada uđe u saobraćaj, ovo biti prvi Embraer E195 u floti crnogorske avio-kompanije koji nije preuzet od prethodnika Montenegro Airlines, izuzimajući avione u kratkoročnom najmu.

Uz svoja dva Embraera E195, u periodu od 31. maja do 10. juna Air Montenegro je imao u najmu jedan avion Airbus A320 sa posadom od danskog avioprevoznika Danish Air Transport (DAT). Pored toga, iznajmljen je i Embraer E190 (UR-EMA) ukrajinske kompanije Windrose Airlines, koji još od februara redovno leti za crnogorsku avio-kompaniju.
(Aero.rs)
Video: Otvaranje linije Izmir-Tivat Air Montenegro
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.