
Kabinsko osoblje Junajteda pod pritiskom sopsvenog sindikata pred glasanje o novom kolektivnom ugovoru
Uoči glasanja o spornom predlogu novog kolektivnog ugovora, planiranog za 7. jul 2025. godine, kabinsko osoblje američke avio-kompanije Junajted erlajns (United Airlines) suočava se sa pritiskom od strane sopstvenog sindikata, Asocijacije kabinskog osoblja (Association of Flight Attendants – AFA) koja okuplja 26.000 zaposlenih kabinaca. Kako prenose zaposleni, sindikalni predstavnici prisutni su na aerodromima i direktno prilaze članovima posade, često tokom smena i u radnom okruženju, pokušavajući da ih ubede da podrže predloženi dogovor, piše portal Aviationa2z.
Ovakav način kampanje posebno je uočen na aerodromu O’Hare u Čikagu, koji predstavlja jedno od glavnih čvorišta Junajteda, ali i na drugim većim bazama ove kompanije. Situacija je izazvala podeljena mišljenja među zaposlenima, pri čemu neki smatraju da sindikat pokušava da prikrije manjkavosti ugovora kroz agresivno lobiranje u poslednjem trenutku.
Prema svedočenjima objavljenim u zatvorenim grupama na društvenim mrežama, više članova kabinskog osoblja opisalo je susrete sa sindikalnim predstavnicima kao neprijatne i nametljive. Jedan anonimni član posade napisao je da su ih predstavnici „okružili“ na gejtu, pretpostavljajući da nisu dovoljno informisani o sadržaju predloga.
„Bilo je kao da nas vrebaju na radnom mestu, bez najave i bez poštovanja naše uloge dok smo u uniformi i u pripremi leta. I kada pokušate da izbegnete razgovor, oni vas ipak zaustave“, navodi se u jednom od komentara. Objave su brzo postale viralne na Redditu, gde su izazvale lavinu reakcija kolega iz cele mreže Junajteda.

Šta donosi predlog ugovora
Predloženi kolektivni ugovor, na kojem se radilo gotovo pet godina, predviđa:
- Prosečno povećanje osnovne plate za kabinsko osoblje od 26,9%
- Uvođenje naknade za vreme ukrcavanja putnika, u visini od 50% redovne satnice
- Retroaktivne bonuse, kao i povećanje dnevnica (per diem)
- Opciju smeštaja u hotelima u centru grada tokom ležanja
- Očuvanje trenutnog sistema licitiranja i rasporeda smena
Sindikat AFA tvrdi da ovaj predlog predstavlja „istorijski pomak unapred“ i naglašava da nijedan prethodni ugovor u kompaniji nije uključivao ovakav nivo finansijskih poboljšanja.
Međutim, veliki broj zaposlenih upozorava da i dalje nije rešeno pitanje neplaćenog rada van leta – uključujući vreme provedeno na brifinzima, čekanju, transportu, bezbednosnim procedurama i drugim obavezama koje realno čine veliki deo radnog dana kabinskog osoblja.

Kritike iz redova zaposlenih
Pojedini članovi posade smatraju da su neki aspekti ugovora čak i regresivni. Konkretno, deo osoblja izražava zabrinutost zbog mogućih promena u vezi sa smeštajem tokom lejovera, navodeći da je u pojedinim slučajevima predviđeno premeštanje iz hotela u centru grada u objekte na perifernim lokacijama, što bi moglo smanjiti kvalitet odmora i uticati na bezbednost.
Takođe, zaposleni navode da se očekuje povećanje broja dežurstava (standby duty) i fleksibilnijeg angažovanja, što bi dodatno narušilo već napregnut balans između poslovnog i privatnog života.
Dodatno nezadovoljstvo izazvala je izjava jednog sindikalnog predstavnika, koji je, u pokušaju da odbaci zahteve za naknadom za rad na zemlji, rekao da se „drugi poslovi ne pomeraju“, implicirajući da kabinsko osoblje ne bi trebalo da očekuje plaćanje za vreme kada ne lete. Ovakva izjava doživljena je kao potcenjivanje kompleksnosti i fizičkog i mentalnog opterećenja koje nosi ovaj posao.

Poređenje sa konkurencijom
U međuvremenu, u internim krugovima kompanije sve češće se porede postignuti uslovi sa onima koje su nedavno izborile posade Amerikan erlajnsa (American Airlines) i Sautvest erlajnsa (Southwest Airlines). Mnogi smatraju da su konkurentske kompanije obezbedile povoljnije i sveobuhvatnije sporazume, što dodatno podstiče pozive da se predlog ugovora odbije i sindikat vrati za pregovarački sto.
Uprkos pokušajima sindikata da objasni prednosti ugovora, među članovima kabinskog osoblja i dalje preovladava utisak da komunikacija nije bila pravovremena, niti dovoljno transparentna.
Sindikat AFA tvrdi da je predlog ugovora „bogatiji od bilo kog prethodnog u Junajtedu i avio-industriji uopšte“, ali realnost na terenu pokazuje duboku podeljenost. Pojedini članovi posade smatraju da se, uprkos nominalnim poboljšanjima, suštinski problemi ignorišu, dok su drugi spremni da podrže dogovor iz praktičnih razloga, verujući da bi odbacivanje moglo dodatno odložiti napredak.
(Aero.rs)
Video: Brzo i bučno: Brišući let MiG-29 na Aero MIND 2025
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.