Kineski regionalni avion C909 izveo prvi međunarodni let

   ≫   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Kineski proizvođač aviona COMAC zabeležio je prvi međunarodni komercijalni let svog regionalnog mlaznog aviona C909, 1. jula 2025, gotovo devet godina nakon što je avion ušao u saobraćaj. Let je izveden između aerodroma Hohhot u Unutrašnjoj Mongoliji i aerodroma Chinggis Khan u Ulan Batoru, Mongolija.

Avion registrovan kao B-605U, u bojama Er Kine (Air China), poleteo je iz Hohhota u 08:07 i sleteo u Ulan Bator u 10:10 po lokalnom vremenu, sa 74 putnika koji su na dolasku dočekani tradicionalnim vodenim salutiranjem iz vatrogasnih vozila.

Ovaj let označio je važan pomak za avion koji je od 2016. do danas bio korišćen isključivo unutar Kine, u regijama poput Sinđianga, Unutrašnje Mongolije i severoistoka zemlje. COMAC-ov glavni dizajner i inženjer, Čen Jong, istakao je da je „C909 postigao proboj u komercijalnom radu domaćih mlaznjaka i trasirao razvojni put za ceo njihov životni ciklus“.

C909 Foto: wikipedia

Od ARJ21 do C909 – kineski pokušaj proboja na globalno tržište

Model C909, poznatiji ljubiteljima avijacije kao bivši ARJ21, ušao je u upotrebu 2016. s Chengdu Airlines, a u novembru 2024. preimenovan je u C909 kako bi se uskladio s nazivima ostalih COMAC-ovih programa, poput C919 i C929. Reč je o prvom kineskom regionalnom mlaznjaku kratkog do srednjeg doleta, s kapacitetom do 97 putnika. U proteklih devet godina, isporučeno je 166 aviona, koji danas lete na više od 700 ruta i prevezli su više od 24 miliona putnika.

Zanimljivo je da je C909 već napravio iskorake u jugoistočnoj Aziji – prvi put je leteo u Indoneziji u aprilu 2023, a kasnije je uspostavljena i linija Manado-Gvangdžou, koja je ujedno i najduža na kojoj je avion do sada leteo. Pored toga, iako nije zvanično registrovan u bazi podataka ch-aviation, dva primerka C909 koriste i vijetnamske avio-kompanije, poput Vietjeta.

COMAC C919 Foto: Shutterstock

I dok je C909 zabeležio prvi međunarodni let, njegov „veći brat“, C919, od 2023. je u komercijalnom saobraćaju do decembra 2024. prevezao već milion putnika. U januaru 2025. obavio je i svoj prvi međunarodni let na liniji Šangaj–Hongkong. Kina ulaže velike napore da C919 dobije evropsku sertifikaciju, ali zbog političkih i tehničkih prepreka to se smatra malo verovatnim, posebno jer C919 koristi zapadne CFM LEAP-1C motore, koji mogu biti meta trgovinskih sporova.

Ipak, Kina kroz COMAC nastavlja da razvija sopstvene avione i motore, želeći da se pozicionira kao konkurent Boingu i Erbasu na globalnom tržištu.

(Aero.rs)

Video: Brzo i bučno: Brišući let MiG-29 na Aero MIND 2025

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>