
Novi udarac za Boing: Sertifikacija modela 737 MAX 7 i 10 odložena za 2026. godinu
Sertifikacija novih verzija aviona Boing 737 MAX 7 i Boing 737 MAX 10 ponovo je odložena, a kao novi rok sada se navodi 2026. godina, umesto ranije planirane druge polovine 2025. Ova vest predstavlja još jedan veliki izazov za američkog proizvođača, koji se već godinama suočava sa regulatornim pritiscima i nepoverenjem tržišta u vezi sa MAX programom.
Prema navodima specijalizovanog portala The Air Current, iako je zabeležen napredak u procedurama koje vodi Federalna uprava za avijaciju (FAA), sertifikacija modela 737-7 i 737-10 i dalje nailazi na ozbiljne tehničke prepreke.

EAI sistem glavni uzrok odlaganja
U središtu problema nalazi se EAI sistem (Engine Anti-Ice) — važna komponenta za protivledenu zaštitu motora. Ovaj sistem koristi topli vazduh iz kompresora kako bi sprečio formiranje leda na usisnicima i prednjim ivicama motora tokom leta u hladnim i vlažnim uslovima.
Kod MAX 7 i MAX 10 varijanti, otkrivena je tehnička mana: sistem može izazvati prekomerno zagrevanje kompozitnih delova usisnika ako se koristi u suvim vremenskim uslovima duže od pet minuta. Ovaj rizik od oštećenja konstrukcije i potencijalnog ulaska fragmenata u motor FAA smatra neprihvatljivim za komercijalnu upotrebu.
Zbog toga je Boing primoran da redizajnira ceo sistem, a regulator odbacuje privremena rešenja. Iako je kompanija najavila da će ispravke sprovesti pod nadzorom FAA, vremenski rok za sertifikaciju se dodatno pomera.
S obzirom na trenutnu dinamiku, sertifikacija Boinga 737 MAX 7 i 737 MAX 10 u 2025. postaje malo verovatna, a najrealniji scenario sada podrazumeva završetak procesa tokom 2026. godine. Ovo odlaganje dodatno komplikuje planove velikih avio-kompanija koje su računale na ove avione u svom budućem flotu.

Avio-kompanije razočarane
Višegodišnja kašnjenja frustriraju kupce. Junajted erlajns (United Airlines) je, usled neizvesnosti oko modela 737-10, deo narudžbine zamenio sa Erbas A321neo avionima, koji su već sertifikovani i mogu biti isporučeni u kraćem roku.
Takođe, Sautvest erlajns (Southwest Airlines) — važan kupac za model 737-7 — sada očekuje prve isporuke tek u prvoj polovini 2026. godine, i to pod uslovom da tehnički zahtevi budu ispunjeni u predviđenom roku.
Kašnjenje u sertifikaciji modela 737 MAX 7 i 737 MAX 10 predstavlja još jedan ozbiljan izazov za Boing, kako u tehničkom, tako i u komercijalnom smislu. Oslabljena reputacija, stroži regulatorni zahtevi i sve glasnije nezadovoljstvo kupaca mogli bi dovesti do dodatnog gubitka tržišnog udela, naročito u korist konkurenata poput Erbasa.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 i Airbus A330
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.