
Više od 70.000 letova kasnilo zbog preopterećenja kontrole letenja: pet dana zastoja preko 200.000 minuta
Evropski vazdušni saobraćaj i dalje beleži rast obima broja letova, ali i sve ozbiljnije probleme sa kašnjenjima. Prema najnovijim podacima Eurocontrola, u nedelji od 21. do 27. jula prosečno je realizovano 35.473 leta dnevno, što je za nijansu manje nego sedam dana ranije, ali i 3% više nego u istom periodu prošle godine, te čak 1% iznad nivoa iz 2019., poslednje pune godine pre pandemije.
Međutim, ono što zabrinjava jeste činjenica da su kašnjenja u upravljanju protokom saobraćaja (ATFM) naglo porasla. U toku 30. nedelje čak 71.878 letova, odnosno gotovo svaki treći, imao je zastoje izazvane ograničenjima u kontroli letenja. Prosečno kašnjenje iznosilo je 5,7 minuta po letu, što predstavlja rast od 30% u odnosu na prethodnu nedelju, iako je i dalje za 9% manje nego lane.
Najkritičniji su bili dani od ponedeljka do nedelje, kada je pet uzastopnih dana zabeleženo preko 200.000 minuta kumulativnih kašnjenja dnevno, a nedelja, 27. jul, bila je najteža, sa neverovatnih 294.155 minuta kašnjenja.
Glavni razlozi ovakvog skoka kašnjenja su:
- nepovoljni vremenski uslovi (61% svih zastoja),
- nedostatak osoblja u kontrolnim centrima (25%),
- ograničeni kapaciteti kontrole letenja (9%).

Francuska, Nemačka i Austrija na udaru
Francuska je i dalje najteže pogođena, odgovorna za 30% svih kašnjenja u mreži, usled kombinacije hroničnog manjka kapaciteta, problema sa osobljem i čestih vremenskih nepogoda. Sledi Nemačka sa 16%, gde su glavnu ulogu igrale oluje, a zatim Austrija sa 11%, zbog velikog broja letova i problema sa kadrovima.
Tačnost dolazaka pala je na 65%, što je pad od 4 procentna poena u odnosu na prethodnu nedelju, ali i dalje za 3,8 poena bolji rezultat nego u istom periodu prošle godine.
Uprkos ukupnom rastu saobraćaja od 3,9% od početka godine, ukupna en-route ATFM kašnjenja u Evropi su 23% manja nego prošle godine, zahvaljujući efikasnoj organizaciji u Jugoistočnoj Evropi, Italiji, Švajcarskoj i centralnim delovima kontinenta. Pružatelji usluga kontrole letenja u tim regionima uglavnom ispunjavaju dogovorene kapacitete, što doprinosi stabilnosti sistema.
Pozitivni trendovi primećuju se i u Nemačkoj, gde se beleži smanjenje očekivanih kašnjenja. Ipak, kontrolni centar u Marseju i dalje predstavlja ozbiljan problem, sa 174.000 minuta kašnjenja, usled smanjenja planiranog kapaciteta još u maju. Bečki ACC se takođe suočava sa poteškoćama zbog nedostatka kadrova, što je dovelo do 127.000 minuta zastoja.

Gotovo svakog dana tokom 30. nedelje mrežu je pogađalo konvektivno vreme (oluje, grmljavine), s izuzetkom utorka, 22. jula. Ipak, zahvaljujući unapred dogovorenim scenarijima za preusmeravanje letova van pogođenih zona, uspelo se uštedeti 89.232 minuta kašnjenja, što je 13% ukupnog vremenskog uticaja tokom nedelje.
Eurocontrol zahteva da se planovi kontrolnih centara u Remsu i Beču usaglase sa mrežnim operativnim planom (NOP), a posebno će se nadgledati realizacija kapaciteta i raspoloživost osoblja. Biće dodatno pojačana primena scenarija za upravljanje opterećenjem u mreži, uz poziv svim pružaocima usluga kontrole letenja da pruže proaktivan doprinos.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 i Airbus A330
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.