
Jul 2025: Erbas premašio proizvodni plan za A320neo, Boing stabilizovao MAX i Dreamliner
Dva najveća svetska proizvođača putničkih aviona – Erbas (Airbus) i Boing (Boeing) – zabeležila su u julu 2025. godine, dobre rezultate kada je u pitanju proizvodnja i isporuka, sa jasnim signalima stabilizacije u segmentu uskotrupnih aviona i opreznim oporavkom u proizvodnji širokotrupnih modela.
Rezultati za jul pokazuju da je Erbas po prvi put u ovoj godini premašio proizvodni cilj za porodicu A320neo, dok je Boing dostigao odobrenu kvotu proizvodnje 737 MAX aviona i drugi uzastopni mesec premašio planiranu stopu proizvodnje Dreamlinera (787).

Erbas: Konačno stabilizovana proizvodnja A320neo, A220 blago u porastu
Erbas je u julu proizveo ukupno 74 komercijalna aviona, uključujući:
- 58 aviona iz porodice A320neo, što je prvi put ove godine da je premašen cilj od 50 aviona mesečno.
- 9 aviona A220 – od čega osam u verziji A220-300 i jedan A220-100.
Ovaj rezultat predstavlja pozitivan signal za Erbas koji se od početka godine suočava s izazovima u lancima snabdevanja, posebno u vezi s dostupnošću motora. Iako je tempo proizvodnje A320neo varirao prethodnih meseci (između 39 i 46 mesečno), jul beleži prekretnicu i potencijalni početak stabilnijeg rasta.
Proizvodnja A220 takođe beleži blagi rast, ali analitičari ocenjuju da je dugoročni cilj Erbasa da dostigne 14 aviona A220 mesečno do 2026. godine teško ostvariv bez dodatnih narudžbina. Knjiga narudžbina za ovaj model trenutno iznosi nešto više od 500 aviona, a potražnja je još uvek ispod očekivanja.
U segmentu širokotrupnih aviona, Erbas je proizveo:
- 5 aviona A350, što je ispod ciljanog nivoa od šest mesečno.
- 2 aviona A330neo, i dalje ispod internog cilja od tri do četiri mesečno.
Kompanija je ranije najavila cilj da do 2028. poveća proizvodnju A350 na 12 mesečno, ali poremećaji u dobavljačkoj mreži i neizvesna tražnja usporavaju realizaciju tog plana.

Boing: MAX dostigao cilj, Dreamliner drugi mesec iznad plana
Boing je u julu proizveo ukupno 52 aviona, od kojih:
- 40 primeraka 737 MAX (35 u verziji MAX 8 i 5 u verziji MAX 9), čime je drugi put ove godine dostignuta zvanična mesečna kvota od 38 aviona.
- 7 aviona 787 Dreamliner, čime je premašen interni cilj od 4–5 mesečno. Ovo je drugi uzastopni mesec u kojem je proizvodnja Dreamlinera iznad očekivanja.
- 4 aviona 767 i 1 teretni 777, bez najave skorih povećanja u proizvodnji ovih modela.
Boing planira da do kraja 2025. poveća tempo proizvodnje Dreamlinera na 7 mesečno, a do 2026. na 10 mesečno. U međuvremenu, sertifikacija modela 777X i dalje je neizvesna i moguće je da bude odložena u 2026. godinu.

Isporuke: Erbas ispred Boinga
Prema proceni analitičke kuće Forecast International, u julu su Erbas i Boing isporučili ukupno 109 komercijalnih aviona.
Erbas – 62 isporuke:
- 49 aviona iz porodice A320neo (18 A320neo + 31 A321neo)
- 6 aviona A220 (5 A220-300 i 1 A220-100)
- 7 širokotrupnih aviona (4 A350-900, 2 A350-1000 i 1 A330-900neo)
Boing – 47 isporuka :
- 37 uskotrupnih aviona (35 MAX 8 + 2 MAX 9)
- 10 širokotrupnih aviona (5 787-9, 1 787-8, 1 787-10, 2 777F i 1 767-300F)
Oko 85% ukupnih isporuka i dalje čine uskotrupni avioni, što potvrđuje da je globalna potražnja i dalje najizraženija u segmentu kratkih i srednjih linija.

Napredak u proizvodnji, ali izazovi ostaju
Jul 2025. predstavlja najjači mesec u godini po pitanju kombinovanih proizvodnih rezultata Erbasa i Boinga. Obe kompanije pokazuju znake oporavka, posebno u segmentu najtraženijih uskotrupnih modela. Ipak, ostaju brojni izazovi: kašnjenja u isporukama motora, regulatorna neizvesnost kod Boinga i sporiji rast potražnje za širokotrupnim avionima.
Erbas ostaje pri cilju od 820 isporuka u 2025. godini, ali da bi to ostvario moraće da u narednim mesecima prosečno isporučuje više od 64 aviona mesečno. Boing, s druge strane, pokazuje stabilizaciju u ključnim programima i moguće je da u drugoj polovini godine dodatno ubrza tempo isporuka – posebno ako se reše regulatorne prepreke za MAX 7 i MAX 10.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 i Airbus A330
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.