
Predsednik Portugala odobrio privatizaciju TAP Air Portugal – poznati prvi zainteresovani kupci
Privatizacija portugalskog nacionalnog prevoznika TAP Air Portugal ulazi u novu fazu nakon što je predsednik Marselo Rebelo de Souza potpisao zakon kojim se odobrava prodaja manjinskog udela u kompaniji. Plan predviđa prodaju ukupno 49,9% akcija – većinski deo od 44,9% namenjen je jednom ili više investitora, dok bi preostalih 5% bilo ponuđeno zaposlenima.
Ovim potezom vlada želi da povrati sredstva uložena tokom pandemije kovida-19, koja su iznosila 3,2 milijarde evra. Potencijalni investitori imaće dva meseca da iskažu interesovanje i ispune uslove za učešće, a zatim još 90 dana da dostave neobavezujuće ponude. Među kompanijama koje su već pokazale interes nalaze se Lufthanza grupa, Er Frans-KLM i IAG, dok se ne isključuje ni mogućnost učešća avio-prevoznika van Evropske unije.

Jasni zahtevi za budućeg partnera
Lisabon očekuje da strateški partner zadrži brend TAP-a, nastavi sa širenjem flote, razvija mrežu ka zemljama portugalskog govornog područja i investira u domaću proizvodnju održivog avio-goriva. Obavezno je i očuvanje operacija iz Lisabona, kao i sa aerodroma u Portu i Faru. Model prodaje omogućava udruživanje avio-kompanija, investicionih fondova i privatnih investitora u zajedničkoj ponudi.
„Broj zainteresovanih je veći od naših očekivanja. Pored poznatih igrača, javljaju se i novi, što je dobar znak. Najbolji scenario bio bi da TAP postane deo većeg sistema već za godinu dana“, izjavio je predsednik de Souza.
Atraktivan položaj i mreža linija
TAP, član Star alijanse, spada među 20 najvećih evropskih avio-kompanija. Prošle godine prevezao je 16 miliona putnika i ostvario rekordne prihode od 4,2 milijarde evra, uz neto dobit od 53,7 miliona evra. Flotu čini 80 Erbasovih aviona, dok su još 22 na porudžbini, a regionalni ogranak TAP Express leti sa 19 aviona Embraer E190/195.
U prvoj polovini 2025. godine TAP je održavao 100 linija ka 89 aerodroma, uključujući 14 destinacija u Brazilu i 11 u Severnoj Americi. Strateška lokacija Portugala na zapadnom rubu Evrope, u kombinaciji sa rastućim transatlantskim saobraćajem, dodatno povećava privlačnost kompanije potencijalnim partnerima.

Planirani tok privatizacije
Proces prodaje biće sproveden u četiri etape:
- Prekvalifikacija – 60 dana za prijavu i proveru uslova.
- Neobavezujuće ponude – planirane za četvrti kvartal 2025.
- Obavezujuće ponude – nakon provere poslovanja i izbora finalista.
- Završni pregovori – izbor partnera i potpisivanje ugovora.
Vlada Portugala namerava da novi partner bude poznat do sredine 2026. godine, iako regulatorne provere unutar EU mogu uticati na produženje rokova.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 i Airbus A330
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.