
Umesto na Havaje, Erbas A321neo vratio se u Sakramento: Za sve je kriv klima-uređaj
Let kompanije Havaijan Erlajns (Hawaiian Airlines) iz Sakramenta ka Mauiju (drugom po veličini ostrvu na Havajima, poznatom po prelepim pejzažima) imao je nepredviđeni kraj: zbog tehničkog kvara u toku leta, baš dok se Erbas A321neo nalazio iznad Tihog okeana, pilot je doneo odluku da preusmeri avion na polazni aerodrom.
Tačan uzrok kvara bilo je otkazivanje rezervnog klima-uređaja, koji je obavezan za letove na udaljenosti većoj od tri sata od najbližeg aerodroma. Brza reakcija pilota omogućila je da let dobije prioritetne izmene kursa od kontrole letenja (ATC) i bezbedno sleti gotovo četiri sata nakon poletanja.
Pored preusmeravanja koje se dogodilo gotovo na polovini puta ka aerodromu Kahului na Mauiju, avion je na samom startu proveo ukupno više od sat i po u rulanju po pisti, navodi portal Simple Flying.

Kvar rezervnog klima-sistema kod mnogih aviona može dovesti do preusmeravanja leta u određenim okolnostima. Razlozi uključuju mogućnost da kvar utiče na druge ključne sisteme kao što su navigacija, komunikacija ili upravljanje letom, ili pak to zahtevaju propisi za bezbedno obavljanje leta prema planiranoj ruti i uslovima.
Avioni imaju redundantne (rezervne) sisteme kako bi ključne funkcije ostale operativne i u slučaju kvara glavnog sistema. Rezervni klima-sistem osigurava da kabina ostane pogodna za boravak, sa bezbednim kvalitetom vazduha i temperaturom u prihvatljivom opsegu.

Kada avion mora da skrene sa rute, u pravilu se upućuje na najbliži aerodrom. Međutim, iznad otvorenog okeana to obično znači da nema bliskih alternativa, pa se svaki scenario u kojem bi mogla nastati opasnost po život tretira sa maksimalnim oprezom. Avioni nose i dodatne količine goriva za ovakve nepredviđene situacije, kako bi sigurno mogli da stignu do aerodroma za preusmeravanje i slete. Odluku o preusmeravanju donosi pilot, procenjujući ozbiljnost problema i rizike, uzimajući u obzir obim kvara, vremenske uslove i dostupnost pogodnog alternativnog aerodroma.
Havaijan Erlajns u svojoj floti ima 18 uskotrupnih aviona Erbas A321neo, prosečne starosti nešto više od šest godina. Kompanija takođe koristi avione Erbas A330, Boing 787-9 Drimlajner i Boing 717. Širokotrupne A330 i 787-9 kompanija koristi za međunarodne, transokeanske i transkontinentalne rute, dok A321neo pokriva srednje relacije između širokotrupnih aviona i "ostrvskih skakača", - aviona Boeing 717 koji povezuju havajska ostrva.
(Aero.rs)
Video: Air Bulgaria Embraer E190 na aerodromu "Nikola Tesla"
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.