Pre 30 godina Konkord je obišao svet za 31 sat – supersonični rekord koji i dalje traje

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

U avgustu 1995. godine, dok je Konkord (Concorde) još uvek predstavljao vrhunac tehnološkog napretka i luksuza u vazduhoplovstvu, Er Frans (Air France) je odlučio da pokaže svetu, još jednom, pravu snagu ovog aviona. Pod pokroviteljstvom američke pivske kompanije Coors Light organizovan je promotivni let sa ciljem da se obori rekord u letu oko sveta.

Dana 15. avgusta 1995. Konkord sa registracijom F-BTSD poleteo je sa njujorškog aerodroma JFK. Plan je bio ambiciozan – obići Zemlju i vratiti se na mesto polaska brže nego bilo koji putnički avion do tada. Let, nazvan Coors Light Concorde, pažljivo je isplaniran i uključivao je šest međusletanja širom sveta.

Put oko sveta uz šest zaustavljanja

Nakon poletanja iz Njujorka, Konkord je najpre sleteo u Tuluz (TLS), zatim u Dubai (DXB), pa u Bangkok (BMK). Sledeća stanica bila je američka vojna baza Guam (UAM), potom Honolulu (HNL), a poslednje međusletanje bilo je u Akapulku (ACA). Tek nakon ovih etapa avion je zatvorio krug i ponovo sleteo na JFK.

Ukupno je preleteo oko 40.650 kilometara. U vazduhu je proveo 22 sata i 39 minuta, dok je skoro devet sati otpalo na dopunu goriva i pripreme za nastavak puta. Prosečna brzina leta bila je oko 1.800 km/h, a Konkord je krstario na visini od oko 18.000 metara, gde se jasno videla zakrivljenost Zemlje.

Putnici i atmosfera u avionu

Na ovom letu nisu bili obični putnici. Mesta su bila rezervisana za sponzore, novinare i pozvane goste. Među njima je bio i Donald Pevsner, američki advokat i strastveni ljubitelj Konkorda, koji je nakon sletanja izjavio da je „prisustvovao istorijskom trenutku koji je pokazao da je ovaj avion i dalje nenadmašan“.

Atmosfera u kabini opisivana je kao prava supersonična žurka. Služio se šampanjac, putnici su slavili rekord i uživali u iskustvu koje je, čak i za standarde Konkorda, bilo jedinstveno. Gde god da je avion sleteo, čekale su ga delegacije, fotoreporteri i svečani dočeci.

Concorde Foto: Shutterstock

Cena ekskluzive

Zvanična cena karata za ovaj let nije objavljena, ali se zna da je povratna karta na redovnoj liniji Njujork–London u to vreme koštala oko 7.500 dolara – što bi danas bilo preko 12.000. Jasno je da je rekordni let bio rezervisan samo za uzak krug onih koji su mogli da priušte ovakav luksuz.

Concorde avion konkord Foto: Shutterstock

Posada i organizacija puta

Poduhvat je zahtevao preciznu organizaciju. Na letu su bili najiskusniji piloti i inženjeri Er Fransa, a deo posade je menjan na međusletanjima kako bi se poštovala pravila o odmoru. Kabinsko osoblje takođe se rotiralo, ali je usluga ostala na nivou po kojem je Konkord bio prepoznatljiv.

Rekord koji i dalje traje

Kada je 16. avgusta uveče Konkord ponovo dotakao pistu u Njujorku, štoperica je pokazala 31 sat, 27 minuta i 49 sekundi. Time je oboren dotadašnji rekord za više od jednog sata. Za posadu i putnike to nije bio samo tehnički uspeh, već dokaz da Konkord, i dvadeset godina nakon svog prvog leta, i dalje simbolizuje brzinu, ekskluzivnost i pomeranje granica.

Iako je povučen iz saobraćaja 2003. godine, rekord iz 1995. ostao je neoboren. Ni danas ne postoji putnički avion koji može da mu parira – let oko sveta za 31 sat ostaje kao podsećanje na vreme kada je supersonični saobraćaj bio stvarnost, a ne samo ideja.

(Aero.rs)

Video: Airbus Helicopters H145M Helikopterske jedinice MUP Srbije: Gašenje požara u okolini Kladova

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>