Posle pet godina pauze obnavljaju se direktni letovi između Indije i Kine
Indija i Kina su postigle dogovor o obnavljanju direktnih letova između dve zemlje prvi put posle više od pet godina. Ova odluka označava važan korak u popravljanju diplomatskih odnosa i ponovnom uspostavljanju saobraćajnih veza koje su bile prekinute pandemijom, a dodatno otežane oružanim sukobom na granici 2020. godine.
Dogovor postignut u Nju Delhiju
Odluka je saopštena nakon posete kineskog ministra spoljnih poslova Vang Jia Nju Delhiju, gde se sastao sa premijerom Indije Narendrom Modijem i ministrom spoljnih poslova Subramanjamom Džajšankarom. U razgovorima je potvrđena namera da se finalizuje ažurirani sporazum o avio-uslugama i pokrenu direktni letovi „u najkraćem roku“, kao i da se olakša vizni režim za turiste, poslovne ljude, medije i druge posetioce u oba smera.
Vang Ji je istakao da Kina i Indija „treba da budu partneri, a ne protivnici“, dok je indijska strana poručila da postoji obostrano zadovoljstvo zbog postignutog napretka.

Kako je izgledalo tržište pre pandemije?
U 2019. godini oko 1,25 miliona putnika koristilo je direktne letove između Kine i Indije. Ukupno devet linija povezivalo je gradove poput Nju Delhija, Mumbaja i Kolkate sa Šangajem, Pekingom, Guangdžouom i Kunmingom, sa čak 540 zakazanih letova mesečno na vrhuncu decembra 2019. godine.

Međutim, pandemija je u potpunosti obustavila avio-koridor, a odnosi između dve zemlje dodatno su zahladneli posle graničnog sukoba u istočnom Ladaku 2020. godine. Putnici su od tada bili primorani da koriste letove sa presedanjem preko Hongkonga, Singapura ili Bangkoka.
Zanimljivo je da je među tadašnjim linijama postojao i „fifth freedom“ let kompanije Ruandair, na ruti Kigali–Mumbaj–Guangdžou.

Koje linije možemo da očekujemo?
Stručnjaci predviđaju da će se prioritet dati poslovnim i trgovinskim putovanjima, dok masovni turizam nikada nije bio dominantan faktor između dve zemlje. Na indijskoj strani, Nju Delhi će ostati centralno čvorište, uz proširenje ponude iz Mumbaja i Kolkate, kao i potencijalne nove linije iz Hajderabada, Bengalura i Čenaja.
Na kineskoj strani očekuje se povratak linija ka Pekingu, Šangaju i Guangdžouu, a među mogućim destinacijama pominju se i Čengdu, Šenžen, Čongćing i Kunming.

Promena ravnoteže snaga
Pre pandemije, kineske avio-kompanije imale su dominantnu ulogu – držale su više od 80% tržišta, zahvaljujući većem broju letova i upotrebi širokotrupnih aviona. Najveći udeo imali su Čajna Sautern, Čajna Istern i Er Čajna.
Ipak, situacija se u međuvremenu promenila. Er Indija, sada privatizovana i finansijski snažna, nalazi se u procesu obnavljanja dugolinijske flote, sa planiranim prijemom više od 70 širokotrupnih i preko 200 uskotrupnih aviona tipa A321 u narednim godinama. To će joj omogućiti da razvije glavne linije i poveže sekundarne gradove.
IndiGo, vodeći indijski prevoznik, više je nego udvostručio svoju veličinu od 2019. godine i sve više se okreće međunarodnim destinacijama. Njegov direktor Piter Elbers izjavio je da je kompanija „spremna da uvede direktne letove za Peking i druge gradove čim bilateralni sporazumi budu potpisani“. Sa portfoliom narudžbina od čak 950 Erbasovih aviona, IndiGo ima kapacitet da postane snažan konkurent kineskim prevoznicima.
(Aero.rs)
Video: Gašenje požara u Crnoj Gori: Helikopter Kamov Ka-32
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.