Rusija planira preuzimanje Volga-Dnjepra i njene strateške flote An-124 „Ruslan“
Osnivač ruske kargo kompanije Volga-Dnjepar (Volga-Dnepr), Aleksej Isajkin, saopštio je zaposlenima da je veoma izvesno da će grupa uskoro preći u državne ruke. Ova vest stigla je usred rastućih problema u poslovanju zbog međunarodnih sankcija, ali i zbog sve većeg interesovanja vlasti za strateške kapacitete avio-kompanije.
Prema pisanju ruskog lista Komersant, Isajkin je tokom proslave 35. godišnjice kompanije u Uljanovsku potvrdio da postoji ozbiljna mogućnost da država preuzme kontrolu nad celokupnim poslovanjem. Komentarišući nedavne inspekcije i pretres kancelarija, istakao je da Volga-Dnjepar predstavlja interes „za one kojima su njene usluge potrebne“ i da se taj interes javlja „u skladu sa specifičnostima trenutka“, prenosi portal AviationWeek.
„Ako otadžbina kaže da kompanija mora da služi otadžbini, onda je to to: nacionalizacija, konfiskacija, pošten dogovor, bilo koji oblik…“, izjavio je Isajkin, naglašavajući da bi odluka države bila obavezujuća. Prema izvorima ruskih medija, transfer svih sredstava, uključujući i centre za održavanje i popravke (MRO), mogao bi biti završen u narednim mesecima.
Flota od strateškog značaja
Najveća vrednost Volga-Dnjepra leži u jedinstvenoj floti aviona. U njoj se nalazi pet Iljušina Il-76, ali i sedam dragocenih Antonova An-124 „Ruslan“, teški transportni avioni koji su nezamenjivi u prevozu kargo tereta velikih dimenzija.
Ministarstvo odbrane Rusije već je više puta koristilo usluge kompanije za hitne premeštaje opreme i logističku podršku udaljenim vojnim bazama.
Od globalnog lidera do gubitnika sankcija
Pre uvođenja zapadnih sankcija 2022. godine, Volga-Dnepr je bila dominantan igrač na svetskom tržištu specijalizovanog kargo saobraćaja. Najveći deo prihoda ostvarivala je na međunarodnim linijama, sarađujući sa velikim energetskim i vazduhoplovnim kompanijama, pa čak i sa NATO ugovorima.
Sankcije su međutim prizemljile veliki deo flote, čime je ugašena njena glavna konkurentska prednost. Ćerke-kompanije AirBridgeCargo i Atran danas posluju sa gubicima, a operacije su svedene na mali broj ruta ka državama koje održavaju prijateljske odnose s Moskvom.
Perspektiva An-124
Iako je komercijalna vrednost Volga-Dnepra značajno umanjena, stručnjaci ističu da kompanija i dalje poseduje visoko obučeno osoblje, aktivnu flotu i, što je presudno, veliku zalihu rezervnih delova koja omogućava održavanje „Ruslana“.
Za rusku vojsku, ovi avioni ostaju nezamenjiv alat. Analitičari smatraju da njihovo komercijalno korišćenje danas možda nema ekonomski smisao, ali njihova strateška uloga za državu ne može se osporiti. Uz redovno održavanje, procene pokazuju da bi An-124 mogao da ostane u upotrebi sve do sredine veka.
(Aero.rs)
Video: Gašenje požara u Crnoj Gori: Helikopter Kamov Ka-32
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.