Prince Aviation u godini jubileja: Širenje MRO kapaciteta i rast poslovanja

   ≫   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Prince Aviation, pionir biznis avijacije u Srbiji, ove godine obeležava 35 godina postojanja i dve decenije rada svog odeljenja za održavanje aviona. Istovremeno, navršava se i godinu dana od otvaranja savremenog MRO hangara na Aerodromu Nikola Tesla, čime su kapaciteti kompanije porasli čak četiri puta.

Kompanija je nastala kao mali operator, smešten u hangaru iznajmljenom od JAT-a na Aerodromu Nikola Tesla u Beogradu. U početku je odeljenje za održavanje bilo namenjeno isključivo sopstvenoj floti, ali se ubrzo pretvorilo u servis koji je počeo da pruža podršku i spoljnim klijentima.

„To nas je postavilo u veoma dobar mentalni okvir i pristup da uvek poštujemo klijenta i njihove operacije“, kaže Đorđe Petrović, operativni direktor Prince Aviation-a, za portal Ainonline. „Od tog trenutka, naše održavanje počelo je da se razvija u širem obimu.“ Ključni iskorak napravljen je 2012. godine, kada je kompanija dobila EASA Part 145 sertifikat i time postala ovlašćeni evropski MRO centar.

Foto: Prince Aviation

Novi hangar i četvorostruko veći kapacitet

U septembru prošle godine, Prince je otvorio novi hangar površine 3.000 kvadratnih metara, pored prvobitnog od svega 800 kvadrata. Savremeni objekat ima grejani pod, klimatizaciju i veliki industrijski ventilator, nalik onima viđenim u američkim hangarima. „Naši tehničari su nekoliko puta išli u SAD da podrže projekte i tamo su videli taj ventilator. Bili su malo ljubomorni, pa smo odlučili da ih obradujemo kada smo gradili novi objekat“, kaže Petrović uz osmeh.

Proširenje je omogućilo kompaniji da učetvorostruči kapacitet i danas može da primi 15 aviona istovremeno, odnosno da godišnje završi više od 100 projekata. „Ovo je jedno od najvećih poboljšanja koje smo napravili. Ranije se na slobodan slot čekalo dva i po do tri meseca, sada je to svedeno na oko mesec dana“, ističe Petrović. Dodaje da 80% klijenata čine stalni partneri.

Prince aviation, Otvaranje novog hangara Foto: Nikola Tomić

Fokus na Citation, ali i Falcon

Iako novi hangar može da primi i biznis džetove ultra-dugog doleta, glavna orijentacija ostaje na Cessna Citation avionima. Nedavno su proširene mogućnosti rada i na modele Dassault Falcon – 50, 900 i 2000 – što odražava i sastav čarter flote Prince Aviation-a.

Avionika, retrofit i satcom instalacije

Kompanija je ovlašćeni distributer i instalacioni centar za Collins Aerospace, Garmin i Mid-Continent Instruments and Avionics. Prošle godine modernizovan je kokpit Citation CJ, najstarijeg mlaznjaka u floti, koji je dobio Garmin G600 displeje i GTN 750 ekrane osetljive na dodir.

U domenu satelitskih komunikacija, Citation CJ poslužio je u maju 2024. kao platforma za svetsku premijeru Collins IRT NX sistema. U januaru 2025. Prince je uradio i prvu ikada instalaciju ovog sistema na Citation XLS, takođe avionu iz sopstvene flote, predstavljenom na sajmu Aero Friedrichshafen.

Foto: Prince Aviation

Veliki strukturni projekti i renoviranje kabina

Jedan od najzahtevnijih projekata bio je zamena kompletnog donjeg oplatnog panela na Citation XLS-u, zbog korozije izazvane curenjem tečnosti iz toaleta. Ovaj poduhvat, koji je trajao 7.000 radnih sati, uključio je kompletnu demontažu enterijera, motora i krila, kao i dodatno ojačanje pritisnog trupa.

Pored toga, Prince izvodi renoviranje kabina i koristi treći, iznajmljeni hangar od 600 kvadratnih metara, koji je specijalizovan za farbanje unutrašnjosti i spoljašnjosti aviona do srednje klase.

Među brojnim sertifikatima ističe se ovlašćenje za održavanje Pratt & Whitney motora – jedno od samo sedam u Evropi – kao i status ovlašćenog Textron Aviation centra za nedestruktivna ispitivanja.

Foto: Prince Aviation

AOG podrška i globalni domet

Prince ima stalno spreman AOG tim, dostupan 24 sata dnevno, 7 dana u nedelji. Tehničari kompanije su odlazili i u Aziju i u Južnu Afriku, a u hitnim slučajevima koriste i sopstvenu flotu za transport. Kompanija raspolaže zalihama rezervnih delova vrednim 2,5 miliona evra.

Pošto Srbija nije članica EU, Prince zapošljava dva stalna carinska agenta koji brinu o prijemu i otpremi delova. Za hitne intervencije postoje unapred ocarinjeni setovi alata, što omogućava tehničarima da krenu na teren u roku od pola sata od poziva.

Foto: Prince Aviation

Novi standardi bezbednosti

Kako bi očuvala visok nivo bezbednosti u trenutku širenja poslovanja, kompanija je uvela Snap-on Level 5 Tool Control System – automatizovani sistem za praćenje alata, prvi takve vrste u Evropi u segmentu biznis avijacije.

Foto: Prince Aviation

Obuka i kadrovska baza

Prince tehnika danas zapošljava 110 ljudi, od čega 70 tehničara. Polovina njih je u firmi više od deset godina, što govori o stabilnosti i kontinuitetu. Uprkos globalnom nedostatku mehaničara, Prince ima sopstvenu EASA Part 147 školu za obuku i svakog meseca prima 10 do 15 pripravnika iz obližnje vazduhoplovne srednje škole.

Takođe je razvijen i jedinstven mentorski program za tehničare koji se približavaju penziji. Oni preuzimaju jednostavnije zadatke, dok su im glavne obaveze obuka i nadzor novih kolega.

(Aero.rs)

Video: Gašenje požara u Crnoj Gori: Helikopter Kamov Ka-32

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>