Rijad Er obavio prvi let, ima velike ambicije: Hoće li Saudijci pomrsiti račune Emiratima i Kataru?
Novi nacionalni avio-prevoznik Saudijske Arabije, Riyadh Air (Rijad Er), uspešno je obavio u nedelju svoj prvi putnički let na relaciji između saudijske prestonice i Londona, sletevši na aerodrom Hitrou (LHR).
Let RX401 poleteo je sa aerodroma Kralj Halid u Rijadu (RUH) u 3.26 po lokalnom vremenu, a sleteo na londonski aerodrom Hitrou šest sati i 48 minuta kasnije. Na ovom inauguracionom letu svi putnici bili su zaposleni Riyadh Air-a i Fonda za javna ulaganja (PIF) – saudijskog državnog investicionog fonda koji stoji iza osnivanja kompanije – kao i pozvani partneri i gosti. Politika da se letovi u početnoj fazi ograniče na unutrašnji krug kompanijskih predstavnika ostaće na snazi i tokom narednih nekoliko letova, prenose specijalizovani vazduhoplovni mediji.
Riyadh Air planira da uspostavi svakodnevne letove između Rijada i Londona, dok se priprema za ambicioznu ekspanziju kojom bi u roku od pet godina povezao 100 odredišta širom sveta. Sledeća destinacija u mreži nove saudijske kompanije biće Dubai (DXB).
Let do Londona obavljen je avionom Boeing 787-9 Dreamliner, registracije HZ-RXX, koji Riyadh Air koristi od januara 2025. za trening posada i sertifikacione letove.
Reč je o avionu koji je iznajmljen od kompanije Oman Air i koji ne pripada prvobitnoj narudžbini od 72 Drimlajnera (39 potvrđenih ugovora i 33 opcije) potpisanoj sa Boeingom tokom Pariskog sajma avijacije 2023. godine. Nakon toga, saudijska kompanija je zaključila još dva ugovora sa Airbusom (Erbas) – za 60 aviona A321neo i do 50 širokotrupnih A350.
Prvi novi avioni u vlasništvu kompanije očekuju se do kraja 2025. godine, čime će Riyadh Air započeti komercijalni saobraćaj sa sopstvenom flotom.
Kompanija je u aprilu 2025. godine dobila sertifikat za obavljanje komercijalnog avio-saobraćaja (AOC) od Generalne uprave za civilno vazduhoplovstvo Saudijske Arabije (GACA), čime su ispunjeni svi regulatorni uslovi za početak letova.
Riyadh Air zvanično je predstavljen u martu 2023. godine, kao deo državne strategije Vision 2030, kojom Saudijska Arabija želi da diversifikuje svoju ekonomiju i razvije sektor turizma i usluga. U potpunom je vlasništvu Fonda za javna ulaganja Saudijske Arabije, a na čelo kompanije postavljen je Toni Daglas, bivši izvršni direktor Etihad Airwaysa, što je već tada signalizovalo ozbiljnost i ambiciju projekta.
Za razliku od mnogih drugih mladih aviokompanija koje su rasle postepeno, Riyadh Air je od samog početka krenuo krupno — kao strateška investicija od nacionalnog značaja, sa jasnim ciljem da u vrlo kratkom roku postane važan globalni igrač na, već sada, prezasićenom tržištu Bliskog istoka.
Riyadh Air je od samog starta naručila desetine široko i uskotrupnih aviona i započela izgradnju mreže koja bi do kraja decenije trebalo da povezuje više od 100 destinacija širom sveta.
U poređenju sa etabliranim prevoznicima iz tzv. MEB3 (Middle East Big 3) grupe – Emirateso, Qatar Airways i Etihad – Riyadh Air se pozicionira kao novi bred zalivske industrije vazdušnog saobraćaja. Dok pomenuti giganti dominiraju tržištem međukontinentalnih transfera, Riyadh Air ima ambiciju da Rijad pretvori u samostalno globalno čvorište, mesto polaska i dolaska, a ne samo tranzita, čime Saudijska Arabija jasno poručuje da želi da uđe u elitni krug globalnih centara avio-saobraćaja.
(Aero.rs)
Video: Airbus A319 Air Serbia
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.