Blokada vlade ponovo otvorila pitanje: Da li Amerika treba da privatizuje kontrolu letenja?
Najduža blokada federalne vlade u istoriji Sjedinjenih Država okončana je kasno sinoć, kada je predsednik Donald Tramp potpisao privremeni zakon o finansiranju nakon što je Predstavnički dom usvojio predlog. Time počinje postepeni povratak američkog avio-saobraćaja u ustaljene okvire, posle više od 40 dana ozbiljnih poremećaja širom zemlje.
Tokom blokade, veliki broj kontrolora letenja radio je bez plate, dok su drugi uzimali odsustva ili bolovanja, što je dodatno opteretilo sektor koji već godinama kuburi sa nedostatkom kadrova. Upravo zbog toga tema privatizacije kontrole letenja ponovo je izbila u prvi plan — deo stručnjaka smatra da kriza pokazuje koliko je sistem ranjiv kada zavisi isključivo od federalnog budžeta.
Zašto se rasplamsala rasprava o privatizaciji ATC-a
Dok su zaposleni Federalne uprave za avijaciju (Federal Aviation Administration – FAA) radili bez primanja, libertarijanski Reason Foundation saopštio je da situacija pokazuje potrebu za modelom koji bi bio finansijski stabilniji i brže podložan modernizaciji. Analitičar Robert Pul rekao je za CNN da bi „poslednji događaji mogli otvoriti ozbiljniju debatu o tome da li kontrola letenja treba da bude izdvojena iz okvira državne administracije“.
Nasuprot tome, sindikati i deo industrije upozoravaju da bi prelazak na nezavisno telo mogao da pogodi manje aerodrome, koji bi se suočili sa višim naknadama i neizvesnim ulaganjima. Podsećaju i da zemlje koje već imaju privatizovane modele — među njima Kanada i Ujedinjeno Kraljevstvo — i dalje imaju izazove u vezi sa kadrovima i obnavljanjem infrastrukture.
Smanjenje broja letova zaustavljeno na 6%
FAA je ove nedelje naložila avio-kompanijama da privremeno smanje broj operacija do 6% zbog manjka kontrolora letenja. To je prvi put da se takvo ograničenje uvodi istovremeno u više delova zemlje tokom perioda visokog saobraćaja. Postojala je mogućnost da umanjenje kapaciteta bude povećano na 8% ili 10%, ali je Ministarstvo saobraćaja saopštilo da do toga neće doći jer su se kadrovski pokazatelji tokom nedelje poboljšali.
U poslednja 24 sata otkazano je skoro 900 letova, što je najmanje u prethodnih šest dana, iako su kašnjenja i dalje znatno iznad proseka. Stručnjaci procenjuju da će američka mreža letova biti potpuno stabilizovana tek za nekoliko dana, uprkos tome što je vlada ponovo operativna.
Reakcije američkih avio-kompanija
Najveći prevoznici ocenjuju da bi situacija trebalo relativno brzo da se normalizuje. Ameriken erlajns poručio je da poslednji dani pokazuju „manje kašnjenja i manje kratkoročnih otkazivanja“, ističući da se mreža oporavlja zahvaljujući ranijim operativnim prilagođavanjima. Delta erlajns najavljuje povratak punog kapaciteta u narednim danima i pripreme za pojačan obim putovanja tokom praznične sezone.
Kada će kontrolori biti isplaćeni
Kontrolori letenja, kao neophodno osoblje, morali su da rade tokom blokade uprkos tome što nisu primali platu. Predsednik Tramp kritikovao je one koji su uzimali odsustvo, navodeći da će svi dobiti zaostala primanja, ali i da razmatra mogućnost da budu nagrađeni oni koji su bez izuzetka dolazili na posao. Spomenuo je i potencijalne bonuse od 10.000 dolara, ali nije precizirao iz kojih izvora bi novac bio obezbeđen.
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.