Posle skoro 60 godina u vazduhu, Samaritan’s Purse povukao poslednji američki DC-8
Humanitarna organizacija Samaritan’s Purse održala je u Grinsborou (Greensboro – GSO) svečanost povodom povlačenja svog aviona Douglas DC-8, poslednjeg aktivnog primerka registrovanog u Sjedinjenim Državama. Ovim događajem zatvoren je jedno od najdužih poglavlja u istoriji mlazne avijacije.
DC-8 registracije N782SP bio je okosnica humanitarnih misija organizacije od 2015. godine. Obnovljen i tehnički unapređen nakon kupovine, izveo je 217 međunarodnih letova i prevezao više od 9,2 miliona funti (4.173 tone) pomoći. Organizacija ga je slala u najteže pogođene krajeve sveta — na Haiti, u Etiopiju, Bahame, Ukrajinu i Jamajku — noseći medicinsku opremu, mobilne bolnice, sisteme za vodu, generatore i timove za hitne intervencije. Njegov poslednji zadatak bio je transport pomoći Jamajci posle razornog uragana Melisa.
DC-8: jedan od aviona koji su oblikovali mlazno doba
Douglas DC-8 pripada prvoj generaciji američkih mlaznih putničkih aviona, zajedno sa Boingom 707, i predstavlja jedan od stubova modernog komercijalnog vazduhoplovstva. Prvi put poleteo je 1958. godine i ubrzo postao sinonim za transkontinentalne i interkontinentalne letove u ’60-im godinama. Iako se nikada nije prodavao u većem broju od Boingovog 707, DC-8 je postao poznat po robusnoj konstrukciji i izuzetno dugom radnom veku — mnogi primerci su nakon putničke karijere konvertovani u teretne avione.
Letelica N782SP imala je posebno bogatu istoriju: najpre je letela za Finnair još 1968. godine, zatim služila u francuskom Ratnom vazduhoplovstvu, a potom u američkoj kargo kompaniji Air Transport International. U floti Samaritan’s Purse postala je simbol misija kojima se avion šalje tamo gde pomoć stiže jedino vazdušnim putem.
Franklin Graham, predsednik organizacije, istakao je da je DC-8 godinama bio nezamenjiv deo njihovog rada: „Ovaj avion je omogućio da stotine hiljada ljudi dobiju hitnu pomoć. Zahvalni smo što je služio sve do kraja svog radnog veka.“
Organizacija navodi da su godina proizvodnje i ograničenja konstrukcije bili ključni razlozi za povlačenje aviona, uz sve težu nabavku delova. Umesto njega u upotrebi je sada novi Boeing 767, koji nudi veći kapacitet, savremeniju avioniku i mogućnost da se veliki humanitarni teret dopremi jednim letom. Uz postojeći 757, 767 će biti centralni avion za buduće misije.
Iako se N782SP povlači, DC-8 i dalje ima dva aktivna primerka u svetu: jedan koristi peruanska kargo kompanija SkyBus Cargo Charters, a drugi je u floti kompanije Trans Air Cargo Service iz DR Konga. Time se globalni operativni život ovog modela približava samom završetku.
Uz emotivan oproštaj osoblja i volontera, DC-8 ostaje upamćen kao avion koji je leteo tamo gde drugi nisu mogli i kao jedna od poslednjih veza sa pionirskom erom američkih mlaznjaka.
U okviru njihovih misija, ovaj DC-8 je prethodnih godina u par navrata imao tehnička sletanja i u Beogradu.
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.