Trump ukida plan za nadoknadu kašnjenja letova: Putnici u SAD ostaju bez zaštite
Američko Ministarstvo saobraćaja obustavilo je predlog pravilnika koji je trebalo da uvede direktnu novčanu nadoknadu putnicima za duža kašnjenja letova. Reč je o jednoj od najvažnijih planiranih reformi u zaštiti prava putnika koju je prethodna administracija predstavila kao meru za povećanje odgovornosti avio-kompanija.
Plan je predviđao obavezu avio-kompanija da putnicima isplate između 200 i 300 dolara za kašnjenja duža od tri sata, kao i iznose do oko 775 dolara za značajna zadržavanja od devet sati i više. Nadoknada je trebalo da bude primenjena samo u situacijama kada je uzrok problema na strani avio-kompanije, poput tehničkih kvarova ili organizacionih propusta.
Ministarstvo saobraćaja je saopštilo da povlači predlog uz obrazloženje da bi uvođenje obaveznih isplata predstavljalo, kako je navedeno, „prekomerno regulatorno opterećenje“ za avio-industriju. Time se američki sistem zaštite putnika vraća na postojeći okvir, koji ne obuhvata automatsku naknadu za kašnjenja, već samo obaveze u slučaju otkazivanja leta ili odbijanja ukrcavanja izazvanog prebukiranošću.
Odluka predstavlja jednu od najznačajnijih promena u regulativi avio-saobraćaja tokom ove godine. Organizacije koje se bave zaštitom potrošača izrazile su nezadovoljstvo, ističući da putnici u Sjedinjenim Državama i dalje imaju slabiju pravnu zaštitu u odnosu na putnike u Evropskoj uniji, gde regulativa EU261 već godinama propisuje fiksne iznose nadoknade u slučaju kašnjenja, otkazivanja leta i uskraćenog ukrcavanja. Evropski model često se koristi kao referenca u međunarodnim debatama o pravima putnika, dok se u SAD oslanjanje na dobrovoljne politike avio-kompanija smatra nedovoljno delotvornim.
Na odluku su reagovali i sindikati pilota i kabinskog osoblja, naglašavajući da nedostatak jasnih pravila može dodatno narušiti poverenje putnika u domaće avio-prevoznike. Prema njihovom mišljenju, transparentniji sistem nadoknada mogao bi da motiviše kompanije da ulažu u stabilnost operacija, bolje planiranje i održavanje flote. Međunarodne avio-kompanije koje lete u SAD takođe prate razvoj situacije, jer odsustvo obaveznih nadoknada znači da će pravila za putnike iz Evrope i drugih regiona biti značajno neujednačena u zavisnosti od toga iz kog zakonodavnog okvira polazi njihov let.
Industrija je ranije upozoravala da bi planirane obaveze mogle povećati operativne troškove i izazvati dodatne izazove u periodu kada se sektor suočava sa manjkom radne snage i nestabilnim lancima snabdevanja. Avio-kompanije su argumentovale da bi opterećenje na kraju platili putnici kroz više cene karata.
Povlačenjem predloga, američko tržište ostaje bez sistemskog mehanizma koji bi obezbedio obeštećenje putnicima za duža kašnjenja, a inicijativa za sveobuhvatnu reformu zaštite potrošača u avio-saobraćaju ponovo se odlaže na neodređeno vreme.
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.