Prevozili putnike bez važeće dozvole za avion: Nacionalna avio-kompanija ponovo pod istragom u Indiji

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

U jeku pojačane pažnje vazduhoplovnih vlasti i javnosti, mračne  senke koja se nadvila nad indijskim vazdušnim saobraćajem nakon tragedije aviona Boeing 787 Dreamliner, nacionalna avio-kompanije Air India se ponovo našla pod istragom zbog ozbiljnog kršenja bezbednosnih propisa.

Nesreća leta 171, koja se dogodila u junu u Ahmedabadu, neposredno nakon poletanja, sa gubitkom 260 života, ostavila je duboke posledice po poverenje u bezbednosne procedure nacionalnog avio-prevoznika i celog sistema civilnog vazduhoplovstva u najmnogoljudijoj državi na planeti.

Indija avion pad udes nesreća Foto: Tanjug/AP

Nova istraga zbog ozbiljnog kršenja bezbednosnih pravila

Indijski Generalni direktorat civilng vazduhoplovstva (Directorate General of Civil Aviation – DGCA) saopštio je u utorak da istražuje Air India zbog toga što je jedan Airbus A320 obavio čak osam komercijalnih letova bez važeće Potvrde o plovidbenosti (Certificate of Airworthiness), dokumenta koji potvrđuje da vazduhoplov ispunjava sve propisane bezbednosne i tehničke standarde.

Ova vest dolazi nakon što je avio-kompanija u više navrata već upozoravana zbog različitih bezbednosnih prekršaja i propusta, uključujući korišćenje letelica kojima su istekli obavezni tehnički pregledi, kao i nakon što je postalo poznato da je godišnji audit regulatora identifikovao više od 50 bezbednosnih propusta, prenosi Simple Flying. Najnoviji prekršaj mogao bi rezultirati značajnim novčanim kaznama, ali i suspenzijom visokih rukovodilaca avio-kompanije.

Air India Airbus A320NEO Foto: shutterstock

Osam letova bez važeće potvrde o plovidbenosti

Air India se i dalje suočava sa posledicama nesreće leta 171 iz juna, kada se Boeing 787-8 srušio neposredno nakon poletanja iz Ahmedabada, usmrtivši 260 ljudi i bacivši dugotrajnu senku na bezbednosnu kulturu kompanije, ali i na čitav indijski vazdušni saobraćaj. Od tog trenutka, regulator je u više navrata ukazivao na ozbiljne propuste u procedurama, a pojedini piloti su čak bili i privremeno suspendovani zbog kršenja uslova licenci.

Prema navodima DGCA, predmetni A320 bio je prizemljen zbog zamene motora, tokom koje je uočeno da je Potvrda o plovidbenosti (Certificate of Airworthiness) istekla. Uprkos toj činjenici, avion je po završetku radova vraćen u komercijalnu upotrebu i obavio osam letova krajem novembra, pre nego što je jedan inženjer konačno registrovao propust.

Letelica je potom povučena iz saobraćaja, a kompanija je saopštila da su suspendovani svi zaposleni koji su učestvovali u odluci da se avion pusti u eksploataciju bez važeće dozvole.

Visoki zvaničnik regulatora naglasio je da avion ostaje prizemljen do okončanja istrage, ukazujući na ozbiljnost prekršaja i potencijalni rizik po bezbednost putnika.

Problemi flote uskotrupnih aviona

Ovo nije prvi bezbednosni incident povezan sa flotom uskotrupnih aviona Air India tokom tekuće godine. Još u julu, DGCA je upozorio kompaniju nakon što je utvrđeno da su tri uskotrupna aviona obavljala letove iako su kasnila i do tri meseca sa obaveznim tehničkim pregledima. Prema izveštajima medija, godišnji audit regulatora je tom prilikom zabeležio ukupno 51 bezbednosni propust.

Air India, uključujući i Air India Express, raspolaže uskotrupnom flotom od gotovo 160 Airbus aviona, koju čini kombinacija više tipova i generacija. Najzastupljeniji su A320neo, koji postepeno zamenjuju starije A319 i A320, dok su u novije vreme u upotrebu uvedeni i A321neo.

Istovremeno, kompanija se svrstava među najveće klijente Airbusa, sa velikim narudžbinama potvrđenim krajem 2023. godine, kada je potpisan ugovor za 250 aviona, a kasnije i dodatna porudžbina od još 100 letelica. U međuvremenu su izvršena određena prilagođavanja, uključujući preusmeravanje dela A320neo narudžbina ka većim A321neo modelima. Prema poslednjim raspoloživim podacima proizvođača, Air India još treba da preuzme 90 A320neo i 210 A321neo aviona.

Certificate of Airworthiness: Saobraćajna dozvola za avion

Da bi avion dobio Potvrdu o plovidbenoj sposobnosti (Certificate of Airworthiness), koju izdaje i svake godine obnavlja DGCA, odnosno nacionalni regulatorm, letelica mora u potpunosti da odgovara sertifikovanom tipu, da bude tehnički ispravna za bezbednu eksploataciju i da ispunjava sve važeće bezbednosne zahteve. To podrazumeva validiranu tehničku dokumentaciju, uredne evidencije održavanja i uspešno obavljen fizički pregled.

Air India Airbus A320NEO Foto: shutterstock

Uobičajena praksa u avio-industriji nalaže da se postupak obnove sertifikata započne najmanje tri meseca pre isteka, kako bi se izbegli prekidi u redovnom saobraćaju. Uz svakodnevne kontrole dokumentacije od strane inženjera, slučaj u kojem avion obavi osam komercijalnih letova sa isteklom dozvolom otvara ozbiljna pitanja o internim kontrolnim mehanizmima i bezbednosnoj kulturi same kompanije.

Posledice i moguća kvalifikacija prekršaja najvišeg nivoa

DGCA se očekuje da ovaj incident svrsta u prekršaj nivoa 1, koji se definiše kao „kritičan propust koji direktno utiče na bezbednost leta“.

Takva ocena nosi sa sobom ozbiljne finansijske kazne, mogućnost suspenzije najviših rukovodilaca, ali i rizike u odnosima sa lizing kompanijama, s obzirom na to da eksploatacija aviona sa isteklom Potvrdom o plovidbenoj sposobnosti automatski može da dovede u pitanje važenje osiguranja.

(Aero.rs)

Video: Air Serbia Airbus A320

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>