Novo odlaganje isporuke Air Force One: Prvi avion stiže tek 2028, projekat kasni četiri godine

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Ratno vazduhoplovstvo Sjedinjenih Američkih Država (U.S. Air Force) potvrdilo je novo odlaganje isporuke prvog aviona nove generacije Air Force One, čime je ovaj već problematičan program ponovo dospeo u fokus javnosti. Prema zvaničnim informacijama, prvi od dva aviona VC-25B sada se očekuje tek sredinom 2028. godine, što znači da će projekat u tom trenutku kasniti najmanje četiri godine u odnosu na prvobitni plan.

Reč je o još jednom u nizu pomeranja rokova za program koji je zamišljen kao naslednik sadašnjih predsedničkih aviona, uvedenih u upotrebu još 1990. godine. Iako se o tehničkoj modernizaciji i bezbednosnim zahtevima govori godinama, dinamika realizacije pokazala se znatno složenijom nego što je prvobitno predviđeno.

Air Force One Foto: U.S. Air Force

Novo kašnjenje odnosi se na prvi od dva aviona koji se razvijaju na osnovi platforme Boeing 747-8, a koje Ratno vazduhoplovstvo SAD pretvara u visoko specijalizovane predsedničke letelice, opremljene naprednim komunikacionim, komandnim i odbrambenim sistemima. Upravo ta složenost, prema dosadašnjim javno dostupnim informacijama, stoji iza velikog dela problema koji su pratili program. U prethodnim fazama pominjani su strukturni izazovi na trupu, nedostaci u dizajnu pojedinih prozora, pitanja buke, kao i komplikacije u integraciji specijalizovane opreme.

Posebnu težinu ovom odlaganju daje politički kontekst. Donald Tramp je još tokom svog prvog predsedničkog mandata odobrio ugovor za nabavku dva nova aviona Air Force One i više puta javno isticao želju da ih koristi pre isteka aktuelnog mandata u januaru 2029. godine. Iako novo pomeranje roka ne isključuje tu mogućnost, jasno je da vremenski prostor postaje sve uži. Tramp je ranije oštro kritikovao Boing zbog kašnjenja, ocenjujući da kompanija ne uspeva da završi projekat u razumnom roku.

Sam Boing se povodom najnovijeg odlaganja oglasio kratkim saopštenjem, u kojem navodi da ostvaruje napredak na programu i da je fokus kompanije na isporuci „dva izuzetna aviona Air Force One za ovu zemlju“. Izjava ne sadrži nove rokove niti dodatna tehnička objašnjenja, što je u skladu sa dosadašnjom, vrlo uzdržanom komunikacijom proizvođača o ovom projektu.

Finansijska strana programa dodatno komplikuje situaciju. Ukupni troškovi izgradnje dva nova aviona premašili su pet milijardi američkih dolara, iako je prvobitni ugovor iz 2018. godine bio vredan 3,9 milijardi. Boing je do sada knjižio oko 2,4 milijarde dolara gubitaka vezanih za ovaj projekat, koji se sve češće navodi kao jedan od najproblematičnijih državnih ugovora kompanije u poslednjoj deceniji.

U međuvremenu, Vašington je posegnuo za privremenim rešenjima. Sjedinjene Američke Države prihvatile su luksuzni Boeing 747 kao poklon Katara, uz zahtev Bele kuće da se avion ubrzano prilagodi za potencijalnu upotrebu kao predsednički avion. Za njegovu preradu angažovana je kompanija L3Harris Technologies, ali je jasno da ovaj avion ne predstavlja trajnu zamenu za planirane VC-25B, već privremenu opciju u slučaju daljih komplikacija.

Sa novim rokom postavljenim na sredinu 2028. godine, program Air Force One ulazi u odlučujuću fazu. Ovo dodatno kašnjenje će imati ne samo tehničke i finansijske, već i ozbiljne političke posledice. Avion koji simbolizuje kontinuitet američke državne vlasti i globalnu moć SAD sve više postaje primer koliko i najambiciozniji vazduhoplovni projekti mogu da zapadnu u dugotrajnu i skupu neizvesnost.

(Aero.rs)

Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>