Država upumpava više od 150 miliona evra u nacionalnog prevoznika: Odobrena dokapitalizacija Croatia Airlines
Sumirano
- Vlada Hrvatske dokapitalizuje Croatia Airlines sa 156 miliona evra do 2027. godine radi stabilizacije poslovanja.
- Osnovni kapital kompanije biće ukupno povećan sa 92,38 miliona evra na 248,38 miliona evra.
- Proces dokapitalizacije uključuje ulaganje u novcu i konverziju duga u kapital.
- Croatia Airlines prelazi na asset-light model, unajmljujući avione umesto vlasništva.
- Kompanija beleži operativni gubitak od 21,5 miliona evra, ali pozitivan EBITDA od 12,4 miliona evra.
Vlada Republike Hrvatske donela je stratešku odluku o značajnoj dokapitalizaciji nacionalne avio-kompanije Croatia Airlines (OU), u kako se navodi "cilju stabilizacije poslovanja i podrške istorijskom projektu obnove flote".
Vlada je prošlog četvrtka usvojila odluku kojom se odobrava povećanje osnovnog kapitala kompanije Croatia Airlines sa dosadašnjih 92,38 miliona evra na 248,38 miliona evra. Ovaj potez predstavlja "ključni korak u osiguravanju finansijske stabilnosti prevoznika tokom tranzicionog perioda", prenose Nezavisne novine.
"Povećanje osnovnog kapitala sprovešće se kombinovanim modelom: ulaganjem 70 miliona evra u novcu i konverzijom potraživanja u iznosu od oko 78,8 miliona evra po osnovu postojećih zajmova u osnovni kapital društva", kaže hrvatski Ministar mora, saobraćaja i infrastrukture, Oleg Butković.
Dinamika dokapitalizacije Croatia Airlines: Do 2027. godine 156 miliona evra
Proces jačanja kapitalne baze odvijaće se u fazama tokom naredne tri godine. Sredstva za realizaciju u 2025. godini već su obezbeđena preraspodelom unutar budžeta, dok su iznosi za naredne dve godine planirani u projekcijama državnog budžeta. Plan sprovođenja izgleda ovako:
2025. godina: Predviđena je dokapitalizacija kroz konverziju duga u kapital (debt-to-equity swap). Konkretno, 43 miliona evra potraživanja po postojećim zajmovima (deo glavnice) biće pretvoreno u osnovni kapital, na osnovu čega će se emitovati 43.000.000 akcija.
2026. godina: Nastavlja se proces konverzije preostalog duga. Planirano je pretvaranje približno 43 miliona evra (ostatak glavnice zajmova i obračunate kamate do dana dospeća) u kapital. Pored toga, država će uneti i svež kapital u novcu u iznosu od 35 miliona evra.
2027. godina: Proces se završava dodatnom novčanom dokapitalizacijom u iznosu od 35 miliona evra.
Konačni efekat ovih mera biće uvećanje osnovnog kapitala za približno 156 miliona evra.
Sale and leaseback aranžmani: Prodaj pa iznajmi avione
Podsetimo, Croatia Airlines je pre dve godine zaključila ugovor sa kompanijom World Star Aviation o prodaji i povratnom zakupu (sale and leaseback) četiri aviona Airbus A319 i jednog A320.
Iako su letelice nakon transakcije prešle u vlasništvo strane leasing kompanije, Croatia Airlines je nastavila da koristi svih pet Airbus aviona, koji su po zaključenom ugovoru ostali u floti nacionalnog prevoznika, ali u režimu operativnog zakupa.
Finansijski gubici i rast troškova
Kako je Aero.rs ranije pisao, u prvih devet meseci poslovanja Croatia Airlines je ostvarila operativni gubitak od 21,5 miliona evra, dok je neto gubitak, uz uračunate finansijske rezultate, iznosio 20,9 miliona evra. Istovremeno, kompanija beleži pozitivan EBITDA pokazatelj (zaradu pre kamata, poreza, amortizacije i deprecijacije) od 12,4 miliona evra, saopšteno je iz hrvatskog nacionalnog avio-prevoznika.
Troškovi tranzicije flote, povezani sa prelaskom na Airbus A220, procenjeni su na 19,9 miliona evra, što je više u odnosu na 19,4 miliona evra iz prethodne godine. Ukupni operativni troškovi u 2024. godini porasli su za devet procenata, a najveće povećanje zabeleženo je u segmentima na koje kompanija nije mogla direktno da utiče: amortizaciji, uslugama u vazdušnom saobraćaju i održavanju letelica.
Amortizacija je povećana za 8,5 miliona evra, troškovi aerodromskih i kontrolnih usluga za 6,5 miliona evra, dok su troškovi održavanja aviona (bez zarada osoblja) porasli za 3,1 milion evra. Zbirno, ove tri stavke čine oko 95 procenata ukupnog povećanja troškova poslovanja.
Asset light: Potpuni zaokret ka iznajmljivanju flote
Paralelno sa finansijskim restrukturiranjem, Croatia Airlines sprovodi radikalnu promenu poslovnog modela prelaskom na tzv. asset-light strategiju. To u praksi znači da nacionalni prevoznik više ne poseduje avione u svom vlasništvu, već se u potpunosti oslanja na aranžmane sa firmama za iznajmljivanje aviona.
Podsetimo, pre dve godine prevoznik je zaključio ugovor sa kompanijom World Star Aviation o prodaji i povratnom zakupu (sale and leaseback) četiri aviona Airbus A319 i jednog A320. Iako su ove letelice formalno prešle u vlasništvo strane kompanije, one su ostale u floti hrvatske avio-kompanije, koja ih sada iznajmljuje, čime je obezbeđena dodatna likvidnost, ali je istovremeno promenjena struktura dugoročnih obaveza.
Današnja flota od vazduhoplova u potpunosti je diversifikovana kroz ugovore sa mrežom globalnih lizing kuća. Pored pomenutog World Star Aviation, Croatia Airlines danas koristi letelice u vlasništvu velikih međunarodnih lessora kao što je Air Lease, koja iznajmljuje šest novih aviona Airbus A220, isto koliko i Griffin Global Asset Management. Flotu dodatno upotpunjuju aranžmani sa kompanijama Aero Capital Solutions, Azorra, BOC Aviation i Falko, čime je rizik vlasništva prebačen na lesore, dok se avio-kompanija fokusira isključivo na operativno poslovanje.
Croatia Airlines se nalazi usred najkompleksnijeg projekta u svojoj istoriji – potpune zamene flote novim avionima tipa Airbus A220. Zamena flote počela je 2024. godine, a planirani završetak je u 2027. godini. Do kraja avgusta ove godine isporučeno je šest od ukupno 15 novih vazduhoplova.
Iako je kompanija pre ulaska u ovaj ciklus beležila pozitivne finansijske rezultate, tranzicioni period doneo je značajne izazove.
Ministar Oleg Butković "se pravda" za negativno finansijsko poslovanje "kašnjenjima u isporuci novih aviona i globalnim poremećajima u lancima snabdevanja" i tvrdi da država ovim potezom "stvara neophodnu kapitalnu strukturu koja će omogućiti da Croatia Airlines do 2027. godine uspešno okonča tranziciju flote i stabilizuje poslovanje na visoko konkurentnom evropskom tržištu vazdušnog saobraćaja".
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.