Incidenti u avionima porasli za 8 odsto: Masovno letenje donelo više tenzija i manje tolerancije

   ≫   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Incidenti sa problematičnim putnicima u avionima postali su učestaliji nego ranije, a 2024. godina je potvrdila trend koji kabinske posade osećaju već duže vreme. Prema dostupnim globalnim podacima, broj takvih incidenata porastao je za oko osam odsto u odnosu na prethodnu godinu, što je dodatno opteretilo posade koje se već suočavaju sa zahtevnijim radnim uslovima nego ikada ranije.

Iskusna bivša članica kabinske posade sa 45 godina rada u avijaciji ukazuje da se ovakav razvoj događaja ne može svesti na individualne ispade putnika, već da je reč o posledici dubokih promena u načinu na koji danas funkcioniše komercijalno letenje.

kabina Foto: Predrag Vučetić

Ona navodi da se okruženje u kabini drastično promenilo od kraja sedamdesetih godina, kada je započela karijeru. Avio-saobraćaj tada je imao snažnu dozu formalnosti i osećaja posebnosti, dok je danas postao masovan, brz i često iscrpljujući i za putnike i za posadu.

Tokom proteklih decenija broj putnika na globalnom nivou porastao je višestruko. Avio-kompanije su 2024. godine prevezle oko 9,4 milijardi putnika širom sveta, dok je krajem sedamdesetih taj broj bio manji od 650 miliona godišnje. Masovnost letenja, prema njenom mišljenju, dovela je do gubitka strpljenja i tolerancije, kako među putnicima, tako i u njihovom odnosu prema autoritetu kabinske posade.

Kada se putnici osećaju zbijeno, suočeni sa kašnjenjima, ograničenjima ili osećajem da nisu dobili uslugu koju očekuju, frustracija se često ispoljava kroz verbalne sukobe, odbijanje saradnje ili otvoreno nepristojno ponašanje. Kabinska posada danas sve češće polazi na let sa očekivanjem da će se suočiti sa raspravama i manjkom osnovne pristojnosti.

Manje prostora, više tenzija

kabina Foto: Predrag Vučetić

Jedan od ključnih faktora koji se ponavlja u svedočenjima kabinske posade jeste pad komfora u putničkoj kabini. Razmak između sedišta u ekonomskoj klasi nekada je na dugolinijskim avionima dostizao i do 38 inča (oko 97 cm), dok se danas u pojedinim konfiguracijama spušta i na oko 28 inča (oko 71 cm).

Smanjen lični prostor direktno utiče na raspoloženje putnika, naročito na dužim letovima. Ograničeno kretanje, nemogućnost da se pronađe udoban položaj i stalni fizički kontakt sa drugim putnicima stvaraju uslove u kojima i najmanji povod može prerasti u konflikt.

Sukobi oko obaranja naslona sedišta i dalje su među najčešćim situacijama u kabini, iako se kod savremenih sedišta naslon često pomera minimalno. Kabinska posada u takvim slučajevima pokušava da smiri situaciju ili, kada je moguće, premesti putnike na druga sedišta, ali su mogućnosti sve ograničenije jer su letovi popunjeni.

Promena kulture putovanja

Stjuardesa Foto:Shutterstock.com

Promene nisu vidljive samo u fizičkom prostoru, već i u načinu na koji putnici doživljavaju letenje. Nekadašnji kodeksi oblačenja i ponašanja gotovo su nestali, što, prema mišljenju iskusnih članova posade, utiče i na odnos prema pravilima i autoritetu u zajedničkom prostoru kakav je kabina aviona.

Danas putnici često veći značaj daju rasporedu sedišta, pristupu bežičnom internetu i prostoru za ručni prtljag nego samoj usluzi ili profesionalnom odnosu posade. Tome se dodatno pridružuje i konzumiranje alkohola pre ukrcavanja, što uprkos strožim pravilima i dalje predstavlja ozbiljan izazov za održavanje reda tokom leta.

Avio-kompanije i vazduhoplovne institucije poslednjih godina pojačale su kampanje kojima upozoravaju na novčane kazne, zabrane letenja i pravne posledice neprimerenog ponašanja. Cilj je zaštita kabinske posade, ali i jasno stavljanje do znanja da avion nije prostor bez pravila.

Izazov za industriju

Vazdušni saobraćaj danas je dostupniji nego ikada ranije, ali istovremeno i znatno stresniji. Kako broj putnika nastavlja da raste, avio-kompanije se suočavaju sa složenim zadatkom: kako očuvati osnovnu kulturu ponašanja i sigurnost u kabini, a da se pritom ne ignorišu strukturni pritisci koji su postali sastavni deo savremenog letenja.

Iskustva kabinske posade ukazuju da problem nije prolazan, već duboko ukorenjen u načinu na koji se avijacija razvijala poslednjih decenija. Rešenja će, po svemu sudeći, morati da idu dalje od pojedinačnih sankcija i zahtevaće širi pogled na to kako izgleda putovanje avionom u 21. veku.

(Aero.rs)

Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>