Piloti Helikopterske jedinice MUP Srbije: Kako smo iz vazduha gašili požar u Kineskom tržnom centru
Helikopterska jedinica MUP Srbije upotrebila je u ponedeljak u gašenju požara u Kineskom tržnom centru u novobeogradskom Bloku 70 po prvi put protivpožarni helikopter Kamov Ka-32. Dva primerka ovog za tu namenu specijalizovanog helikoptera nabvljena su prošle i pretprošle godine, o čemu je Aero.rs pisao u više tekstova.
Prethodnih dana na Aero.rs mogli ste da vidite snimke akcije gašenja požara snimljene iz helikoptera ali i sa najviših spratova okonih solitera a na Telegraf.rs da pročitate i pogledate veliku reportažu Ljubinke Račić i razgovor sa pilotom Helikopterske jedinice MUP Srbije Borkom Vukovićem koji je uz dvojicu svojih kolega - drugog pilota i letača-mehaničara - imao tu "čast" da prvi upotrebi novi helikopter za nemenu za koju je i nabavljen.
Pilot helikoptera Kamov Ka-32 major Branko Popratnjak objašnjava da su po izlasku na teren vatrogasno-spasilačke jedinice uvidele da će zbog obima požara biti potrebno angažovanje helikopterske jedinice MUP-a.
"Odmah reagujemo i šaljemo prvo manje helikoptere da izvide situaciju na terenu, da procene mesto vodozahvata, da odaberu pravac i način rada na samoj lokaciji. I šaljemo iskusnog pilota na teren (u žarkgonu RL - rukovdioc letenja, op. aut) koji će da obavlja komunikaciju i koordinaciju sa jedinicama na zemlji koje gase požar", rekao je on.
Nakon što su videli obim požara i opasnost njegovog širenja na druge objekte, odlučeno da se prvi put angažuje helikopter Kamov Ka-32.
"Imamo uz njega vedro koje je kapaciteta do 5 tona i imamo podvesni tank koji je kapaciteta 4 tone vode. Sam vodozahvat u ovoj situaciji bio je relativno blizu, tako da smo mogli poprilično brzo da zahvatamo vodu i bacamo. Zato smo izbacili toliku količinu vode i vrlo brzo smo pomogli našim kolegama na zemlji da nastave da lokalizuju požare, da se izbore sa njima" objašnjava Popratnjak.
H145M i AB212 uzimaju a potpom izbacuju vodu pomoću podvešenog vedra, dok Ka-32 preko creva puni rezervoar u trupu letilice iz koga je izbacuje direktno na požar. Poređenja radi, H145M u vedru nosi oko 700 litara vode.
Na pitanje koliko je teško u gradskim uslovima da se gasi požar iz helikoptera, Popratnjak navodi da urbane sredine imaju limitirajuće faktore poput visokih zgrada, prepreka, dalekovoda i smanjene vidljivosti zbog dima.
"Imamo i gustu naseljenost same te zone i zahtevana je visoka preciznost. Znači, oko samog požara nalaze se naše snage, ljudi koji se bore sa požarima, u blizini su imovina, ljudi i mi ne smemo bacati tone vode iz vazduha. Zahtevana je visoka preciznost i opet da se vodi računa o bezbednosti naših posada, helikoptera. I uspeli smo u tome", rekao je on.
Upoređujući sa gašenjem šumskih požara, kakvi su i najčešći, ovaj nastavnik letenja kaže da se u urbanim sredinama "taktički drugačije pristupa gašenju" i "vodene bombe se izbacuju sa manje visine i pri manjoj brzini kako se ne bi raspršile", dok je u ovakvim slučajevima "potrebno da budu koncentrisane".
Helikopteri Kamov 32, Agusta Bell 212 i Airbus Helicopters H145M imali su ukupno 37 naleta i izbacili 71 tonu vode na lokaciju požara.
(Aero.rs/Tanjug)
Video: Airbus Helicopters H145M MUP Srbije
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.