
450.000 litara vode na požare iz vazduha u dva dana: Super Puma i Kamov protiv vatre
Piloti i letači-mehaničari Helikopterske jedinice MUP Srbije tokom samo dva dana angažovanja iz dva helikoptera na požarišta u Srbiji izbacili su više od 450 tona vode, potvrđeno je za Aero.rs u ovoj jedinici.
Kako smo već izvestili, u ponedeljak 7. jula u širem reonu Kragujevca, Erbas helikopters (Airbus Helicopters) H215 Super Puma na požare je izbacila oko 50 tona vode, a bila je angažovana i posada helikoptera Kamov Ka-32.
Gašenje požara nastavljeno je i juče (8. jul) u selima Žitni Potok, Dubovo i oko Žitorađe, takođe sa jednom H215 Super Pumom i jednim Kamov Ka-32 helikopterom. Posade svakog tipa vazduhoplova provele su po čak devet sati u vazduhu. Za izviđanje požarišta korišćena je i jedan manji helikoptera SA342 Gazela.
Iz Ka-32 za dva dana izbačeno je ukupno 277 tona vode, a iz Super Pume prvi dan oko 50 tona, a drugi dan čak 125 tona. Ukupno, to čini preko 400 tona vode iz dva helikoptera za dva dana.
S obzirom na to da u jednom naletu helikopteri nose najviše 4 do 5 tona vode – neretko i manje, zavisno od uslova na terenu i potreba – nameće se zaključak da su posade Helikopterske jedinice u ponedeljak i utorak imale više od 100 pojedinačnih gašenja.
Glavna "udarna snaga" Helikopterske jedinice u borbi protiv vatrene stihije, uz obučene posade, jesu dva helikoptera H215 Super Puma i dva Kamov Ka-32, iako se po potrebi koriste i stariji AB-212 i manji H145M.
Detaljnu reportažu i razgovor sa pilotima i letačima-mehaničarima HJ MUP o njihovom poslu i izazovima gašenja požara mogli ste da čitate prošle godine na Aero.rs.
Podsetimo, helikopter H215 Super Puma je višenamenski srednji transportni helikopter, naslednik čuvene serije Puma i Super Puma. Srbija trenutno koristi tri primerka, koji su nabavljeni za zadatke protivpožarne zaštite, traganja i spasavanja, kao i taktičke podrške. Letelica je dužine 19,5 metara, prečnika rotora 16,2 m, i visine 4,97 m, dok prazna masa iznosi oko 4.370 kilograma, a maksimalna poletna težina do 9.000 kg.

Pokreću ga dva motora Turbomeca Makila 1A1, svaki snage oko 1.357 kW (1.820 KS), što omogućava krstareću brzinu od oko 260 km/h, maksimalnu brzinu do 275 km/h, plafon leta od 6.095 metara, i dolet do 770 km, uz autonomiju od preko tri sata.
H215 može da preveze do 19 putnika ili teret u unutrašnjem prostoru i do 4,5 tona vode u spoljnim vedrima tokom protivpožarnih misija.
Helikopter Kamov Ka‑32 (izvozna oznaka Ka-32A11BC) ima specifičnu koaksijalnu konstrukciju sa dva rotora (bez repnog), što mu omogućava dobru stabilnost i veću nosivost. Opremljen je sistemom SP‑32, podvesnim rezervoarom kapaciteta oko 4.000 litara i vodenim topom za precizno usmeravanje mlaza vode. Umesto SP-32, može nositi i standardna vedra.

Prvi Ka‑32 u Srbiji imao je svoje "vatreno krštenje", odnosno prvu operativnu upotrebu januara 2024. na Novom Beogradu u bloku 70, kada je prvi put gašen požar u urbanoj sredini iz helikoptera, zajedno sa H145M i Bell 212. Drugi helikopter stigao je u septembru 2023.
Helikopteri MUP Srbije bili su angažovani i u međunarodnim operacijama gašenja požara, u Grčkoj, Severnoj Makedoniji, Sloveniji i BiH, gde su uspešno gasili šumske požare i u najzahtevnijim uslovima.
(Aero.rs)
Video: Airbus H215 Super Puma MUP Srbije u akciji gašenja požara u okolini Kragujevca
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.