Ovako su gašeni požari u Crnoj Gori: Pogled sa vrata srpskog helikoptera pravo u vatru

   
Čitanje: oko 5 min.
  • 0

Posle ukupno devet dana angažovanja u gašenju velikih požara koji su zahvatili Crnu Goru, u Beograd su se juče vratili helikopteri i pripadnici Helikopterske jedinice MUP Srbije.

Helikopterska jedinica MUP Srbije Foto: MUP Srbije

Srbija prva odgovorila na poziv za pomoć

Srbija je bila prva država koja je odgovorila na poziv Crne Gore za pomoć u gašenju požara: prošlog utorka (19. avgusta) upućen je u Crnu Goru protivpožarni helikopter Kamov Ka-32 i sedam pripadnika MUP Srbije, koji su se odmah uključili u borbu sa vatrenom stihijom na lokaciji Đurkovići – Rogami, u blizini Podgorice.

Kamov i njegove posade vratile su se u Srbiju u nedelju, kada ga je zamenila Airbus Helicopters H215 Super Puma sa svojom posadom koja je ostala u Crnoj Gori do juče. Po povratku, na aerodromu Nikola Tesla, dočekao ih je ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić.

Samo drugog dana gašenja, od 7 časova ujutro do popodneva, iz Ka-32 izbačeno je 248 tona vode na požarišta, objavio je MUP Srbije.

Međunarodna pomoć i zajedničko angažovanje

U borbi sa požarima od prvog dana učestvovali su helikopteri Bell 412 Vojske Crne Gore, kao i helikopteri i jedan avion AT-802 Air Tractor Avio-helikopterske jedinice MUP-a Crne Gore.

MUP Helikopterska jedinica - gašenje požara u Crnoj Gori Foto: Helikopterska jedinica MUP

Posle srpskog Kamova Ka-32, zajedničkim naporima na suzbijanju požarnih frontova priključio se i jedan Kanader CL-415 (Canadair) iz 855. protivpožarne eskadrile hrvatskog vazduhoplovstva, isti tip amfibijskog aviona iz Italije, helikopteri Sikorsky UH-60 Black Hawk iz Slovačke i H225 Super Puma mađarskog ratnog vazduhoplovstva, kao i jedan helikopter iz Bosne i Hercegovine.

MUP Helikopterska jedinica - gašenje požara u Crnoj Gori Foto: Helikopterska jedinica MUP

Vatro-ubica: Antonov An-32P

Crnogorski premijer Milojko Spajić preneo je tokom vikenda, posle razgovora sa šeikom Abdulahom bin Zajedom Al Nahjanom, zamenikom premijera i ministrom spoljnih poslova UAE, da je ova bliskoistočna država odlučila da ustupi na korišćenje avion Antonov An-32P, koji je prozvan u medijima i na društvenim mrežama vatro-ubica, po marketinškom nazivu Fire-Killer.

"Dodatnu sigurnost za građane Crne Gore donosi i činjenica da će ovaj avion biti na raspolaganju svaki dan sve do 31. oktobra, uz mogućnost dogovora između dve države da se, ukoliko bude potrebe, koristi i naredne godine", naveo je Spajić.

Ukrajinski An-32P sa posadom poslat je u Crnu Goru umesto prvobitno planirana dva helikoptera, a počeo je sa letovima i gašenjem u utorak, 19. avgusta.

Prvog dana avion sa pozivnim znakom TANKER1 obavio je ukupno deset letova sa podgoričkog aerodroma, pokazuju javno dostupni podaci servisa za praćenje letova Flightradar24.

Spasavali manastir i džamiju

Kamov Ka-32 Helikopterske jedinice delovao je na najugroženijim rejonima – od Dajbabske i Kučajske gore, preko klisure Morače, do područja Pipera, kaže za RTS Branko Popratnjak, jedan od pilota MUP Srbije koji je bio angažovan u Crnoj Gori.

Posebno se izdvaja akcija u Dajbabskoj gori, gde je spasen manastir i okolne kuće, kao i intervencija kod sela Dinoša, kada je vatra pretila da zahvati džamiju.

MUP Helikopterska jedinica - gašenje požara u Crnoj Gori Foto: Helikopterska jedinica MUP
MUP Helikopterska jedinica - gašenje požara u Crnoj Gori Foto: Helikopterska jedinica MUP

"Uspeli smo bezbedno da završimo zadatke zahvaljujući dobroj obuci i saradnji na terenu", navodi ovaj pilot.

Najveća plata je zahvalnost ljudi

Pripadnici srpskih jedinica ističu da je najveća nagrada zahvalnost ljudi čije su kuće i svetinje sačuvane. "Kada se posle akcije vratimo i vidimo radost u očima meštana, to je najveća plata za naš trud", kaže Popratnjak.

MUP Helikopterska jedinica - gašenje požara u Crnoj Gori Foto: Helikopterska jedinica MUP

U misiji su učestvovala 32 člana iz Srbije, među kojima sedam pripadnika Helikopterske jedinice i Sektora za vanredne situacije (SVS). „Naš zadatak je bio da koordiniramo rad sa Crnom Gorom i drugim zemljama koje su uputile pomoć – od hrvatskih i italijanskih kanadera, do mađarskih i bosanskih helikoptera. Saradnja je bila izuzetna, osećali smo se kao kod kuće“, istakao je Marko Kreševljak iz SVS.

Kako je izgledala borba sa vatrom iz helikoptera 

Kako je borba sa vatrom u Crnoj Gori izgledala iz perspektive letača-mehaničara helikoptera Super Pume i pilota Kamova Ka-32 Helikopterske jedinice, pogledajte u video-snimcima i fotografijama u tekstu.

Vojnim rečnikom glavna udarna snaga Helikopterske jedinice u borbi protiv vatrene stihije, uz obučene posade, su dva helikoptera H215 Super Puma i dva Kamov Ka-32, iako se po potrebi koriste i stariji AB-212 i manji H145M.

Airbus H215 Super Puma: Najpoznatiji helikopter iz porodice divljih mačaka

Helikopter H215 Super Puma je višenamenski srednji transportni helikopter, naslednik čuvene serije Puma i Super Puma. Srbija trenutno koristi tri primerka, koji su nabavljeni za zadatke protivpožarne zaštite, traganja i spasavanja, kao i taktičke podrške. Letelica je dužine 19,5 metara, prečnika rotora 16,2 m, i visine 4,97 m, dok prazna masa iznosi oko 4.370 kg, a maksimalna poletna težina do 9.000 kg.

MUP HJ Salinger Igor

Pokreću ga dva motora Turbomeca Makila 1A1, svaki snage oko 1.357 kW (1.820 KS), što omogućava krstareću brzinu od oko 260 km/h, maksimalnu brzinu do 275 km/h, plafon leta od 6.095 metara, i dolet do 770 km, uz autonomiju od preko tri sata.

Kamov Ka-32: koaksijalna preciznost

Helikopter Kamov Ka-32 (izvozna oznaka Ka-32A11BC) ima specifičnu koaksijalnu konstrukciju sa dva rotora (bez repnog), što mu omogućava dobru stabilnost i veću nosivost. Opremljen je sistemom SP-32, podvesnim rezervoarom kapaciteta oko 4.000 litara i vodenim topom za precizno usmeravanje mlaza vode. Umesto SP-32, može nositi i standardna vedra.

Prvi Ka-32 u Srbiji imao je prvu operativnu upotrebu početkom 2024. na Novom Beogradu u bloku 70, kada je prvi put gašen požar u urbanoj sredini iz helikoptera, zajedno sa H145M i Bell 212. Drugi helikopter stigao je u septembru 2023.

MUP HJ Salinger Igor

Razgovor sa pilotima i letačima-mehaničarima HJ MUP o njihovom poslu i izazovima gašenja požara mogli ste da čitate prošle godine u detaljnoj reportaži na Aero.rs.

Prvi put u Crnoj Gori

Helikopteri MUP Srbije i njihove posade bili su angažovani i u međunarodnim operacijama gašenja požara u Grčkoj, Severnoj Makedoniji, Sloveniji i Bosni i Hercegovini, gde su uspešno gasili šumske požare i u najzahtevnijim uslovima.

Angažovanje u Crnoj Gori bilo je prvo u ovoj državi. Stariji vazduhoplovci pamte da je aerodrom u Golubovcima bio baza protivpodmorničkih helikoptera Kamov 25 i Kamov 28 – čijim razvojem je nastao i Ka-32784. eskadrile „Ajkule“ nekadašnjeg zajedničkog RViPVO, posle povlačenja iz Divulja pored Splita.

(Aero.rs)

Video: Airbus Helicopters H145M Helikopterske jedinice MUP Srbije: Gašenje požara u okolini Kladova

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>