Prvi let X-59: I NASA počela sa probnim letovima nadzvučnog aviona budućnosti
Američka svemirska agencija NASA uspešno je obavila prvi probni let futurističkog aviona X-59, koji, kako najavljuju konstruktori, može da probije zvučni zid bez zaglušujuće buke, što bi moglo da otvori novu eru brzih komercijalnih letova.
Elegantni avion, često tema tekstova na našem portalu koji je pratio njegov razvoj, za NASA-u je izgradila čuvena kompanija Lockheed Martin, poleteo je u utorak ujutro sa piste u Palmdejlu, u južnoj Kaliforniji, oko 100 kilometara od Los Anđelesa.
Nakon strmog uspona koji je zabeležen i na snimku ispod, X-59 je bezbedno sleteo na pistu vojne baze Edvards posle jednog sata leta, uz pratnju NASA-inog aviona za pratnju.
Avion je dugačak oko 30 metara i pokreće ga jedan motor, a na svom prvom letu dostigao je brzinu od 370 kilometara na sat i visinu od 3.600 metara. Iako još nije leteo brže od zvuka, inženjeri najavljuju da će u narednim testovima avion dostići brzinu od 1.490 km/h (Mach 1,4) na visini od 16.700 metara, gotovo dvostruko višoj od putanje komercijalnih aviona.
Ono što X-59 čini jedinstvenim jeste njegov aerodinamični oblik koji smanjuje čuveni „sonični bum“ – gromoglasnu eksploziju koja nastaje kad avion probije zvučni zid. Umesto toga, X-59 proizvodi tek tihi „sonični udar“, zvuk koji, prema NASA-i, nije glasniji od lupanja automobilskih vrata.
„Ovo je ogroman korak za američku avio-industriju i potencijalni početak nove ere putovanja,“ izjavio je američki sekretar za saobraćaj Šon Dafi, koji trenutno i privremeno vodi NASA-u, piše NDTV.
NASA je u razvoj X-59 uložila više od 518 miliona dolara od 2018. godine, a oko 200 radnika i njihovih porodica posmatralo je polazak aviona iz bezbedne zone kraj puta. Letelicu je tokom probnog leta pilotirao Nil Larson, glavni NASA-in test pilot, koji je rekao da je X-59 „izuzetno stabilan i tih u vazduhu“.
Ovaj projekat ima za cilj da omogući povratak nadzvučnih putničkih letova, ali bez buke koja je decenijama ograničavala njihove rute. Nakon što je čuveni Konkord povučen iz saobraćaja 2003. godine, svet nije imao putnički avion koji može da leti brže od zvuka – sve do sada.
Podaci prikupljeni testovima X-59 koristiće se za nove međunarodne propise koji bi mogli da omoguće nadzvučne letove iznad kopna, bez narušavanja mira stanovništva.
(Aero.rs)
Video: Dubai Airshow 2023: Kineske akrobacije na nebu u šarenilu boja
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.