Pronađen u štali pre tri decenije, 110 godina star Blerio XI i dalje je među najstarijim aktivnim avionima

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Krajem osamdesetih godina u jednoj štali u Švedskoj, pronađen je originalni avion Blerio XI (Blériot XI), koji je decenijama bio sakriven od očiju javnosti. Ispod prašine i oštećenog platna nalazila se kompletna konstrukcija jednog od najpoznatijih modela iz pionirskog perioda svetske avijacije. Na prvi pogled izgledalo je kao da pripada muzeju, ali stanje u kojem je pronađen omogućilo je da se umesto statične postavke ponovo vrati u život.

Blerio XI je jedan od najuticajnijih aviona u istoriji ranog letenja. Postao je poznat širom sveta 25. jula 1909. godine, kada je njegov konstruktor i pilot Luj Blerio (Louis Blériot) izveo prvi uspešan prelet Lamanša. Let iz Kalėa ka Doveru trajao je nešto više od pola sata a avion je tokom čitavog leta trpeo snažan vetar, dok je pilot imao vrlo malo mogućnosti za precizno upravljanje zbog jednostavnog sistema komandi. Uspeh tog poduhvata označio je prekretnicu u razvoju avijacije i dokazao da avion može pouzdano da preleti otvoreno more, što je Blerio XI odmah svrstalo među najvažnije konstrukcije svog vremena.

Više od sedam decenija kasnije, upravo takav avion pronašao je švedski pilot i restaurator Mikael Karlson. Primerak koji je otkrio bio je rastavljen, ali gotovo kompletan. Umesto da ga konzervira i izloži kao muzejsku retkost, Karlson je odlučio da ga vrati u letno stanje, poštujući svaki detalj originalne izrade. Drvena konstrukcija restaurirana je ručno, platno je nategnuto tradicionalnim metodama, a većina delova ostala je autentična. Na avion je vraćen i originalni rotacioni motor Gnome Omega od 50 konjskih snaga, karakterističan za konstrukcije iz tog doba.

Restauracija je trajala oko godinu dana, a avion je prvi put poleteo 1991. godine. Od tada se povremeno pojavljuje na aeromitinzima širom Evrope, gde publika ima priliku da vidi kako izgleda let aviona iz pionirskog perioda, sa drvenim ramenjačama, lanenim platnom i minimalnom opremom u kabini. Karlsonov Blerio XI spada među najstarije plovidbene avione na svetu sa originalnom konstrukcijom i jedinstveni je primerak koji i danas poleće uz pažljivo održavanje.

Kraljevina Srbija, Prvi svetski rat, Veliki rat, Trojna ofanziva, Srpska vojska Pilot Tomić i posmatrač Mihajlović u prvom srpskom naoružanom avionu francuske marke „blerio XI-2”, nazvan „Oluj”. Slika je iz 1915. godine, nastala tokom zatišja na srpskom ratištu. Foto: Wikimedia Commons / Muzej vazduhoplovstva — Beograd

Blerio XI ima posebno mesto i u istoriji Srbije. Kraljevina Srbija je 1912. godine kupila tri aviona ovog tipa, čime je postala jedna od prvih evropskih država sa organizovanom avijacijom. Prvi primerak stigao je tokom leta, dok su preostala dva naručena pred izbijanje Balkanskih ratova. U sastavu nove Vazduhoplovne komande na njima su leteli pioniri srpskog vazduhoplovstva, među kojima Miodrag Tomić i Jovan Jugović, kasnije upamćeni po hrabrosti i veštini.

Upravo na ovim avionima izvedeni su prvi izviđački letovi srpske vojske 1912. i 1913. godine. Piloti su nadletali linije fronta sa minimalnom opremom, često u teškim uslovima i sa nepouzdanim motorima, ali su ti zadaci bili od presudnog značaja za prikupljanje informacija na terenu.

Poručnik Miloš Ilić poručnik Živojin Stanković i narednik Miodrag Tomić ispred aviona Blerio XI Foto: Wikimedia

Zabeleženo je i da su srpski mehaničari morali da prilagođavaju francuske komponente dostupnim materijalima. U arhivskim beleškama postoje primeri ručno izrađenih delova, posebno u segmentima konstrukcije i ojačanja trupa. Iako nijedan originalni srpski Blerio XI nije sačuvan, njegova uloga u razvoju domaće avijacije smatra se temeljem iz kojeg će kasnije nastati bogata vojna i civilna tradicija.

Avion pronađen u švedskoj štali pre više od trideset godina danas je jedan od najstarijih aktivnih aviona na svetu. Njegov povratak u vazduh nije bio samo tehnički podvig nego i priča kako se deo istorije može vratiti u život u gotovo izvornom obliku. A kada se odlepi od piste, zvuk drvene konstrukcije i starog rotacionog motora nas vraća u vreme kada je avijacija tek nastajala.

(Aero.rs)

Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>