• 0

Vreme čitanja: oko 4 min.

Ukrajinci "imaju pristup obuci" za avione Saab Gripen u Češkoj: Experti smatraju da je bolji od F-16

Vreme čitanja: oko 4 min.

U češkoj bazi Časlav nalazi se eskadrila sa 14 Gripena i na tim avionima ukrajinski piloti imali su informativne letove pred kraj ovog leta

  • 0
Saab JAS39 Gripen Foto: Saab AB

Sve je više indikacija da je Češka je u dogovoru sa Švedskom otvorila pristup ukrajinskim pilotima i tehničarima za obuku za višenamenske borbene avione JAS-39 Gripen.

O toj mogućnosti kruže glasine već tri meseca, ali nema zvaničnih potvrda jer se informacije o potencijalnom jačanju ukrajinske avijacije (na operativnom nivou, op. aut) kriju od Rusije, prenosi Balkanska bezbednosna mreža

Švedska za razliku od većine zemalja koje doniraju ukrajinskoj vojsci zastarela sredstva i viškove poslala je na front savremene tenkove, borbena vozila pešadije i samohodne haubice. Zato su avioni otvorena tema, ali Švedska je nagovestila da će preduzeti konkretne akcije tek kada se reši pitanje njenog ulaska u punopravno članstvo NATO.

Ipak, u međuvremenu, obzirom na to da je potrebna višemesečna obuka za prelazak sa lovaca iz sovjetske ere Su-27 i MiG-29 na savremeni avion navodno su preduzete neke pripremne aktivnosti.

U češkoj bazi Časlav nalazi se eskadrila sa 14 Gripena i na tim avionima ukrajinski piloti imali su informativne letove pred kraj ovog leta. To predstavlja jedan od indikatora da se otišlo i dalje, ali da se za sada ćuti o toj temi.

Za nastavak podrške Ukrajini dobru volju pokazali su i Švedska i Češka čiji je predsednik Petr Pavel za italijansku Korijere dela Sera 27. novembra izjavio da kako [NATO saveznici] "nemamo drugog izbora nego da Ukrajini damo sve što joj je potrebno u svojoj misiji da povrati suverenitet i kontrolu nad svojim granicama: sve manje biće naš neuspeh".

Saab JAS39 Gripen Saab AB
Ministarka odbrane Jana Černohova u septembru je potvrdila za Radio Prague International da dve države razgovaraju o mogućnosti obuke ukrajinskih pilota.

U sastavu češke avijacije leti 12 jednoseda i dva dvoseda JAS-39A/B Gripen od 2005. godine. Oni su iznajmljeni od švedskog minisatrstva odbrane na period koji je prema aktuelnim ugovorima do 2027. godine. Za naslednika tih aviona prošle godine izabran je američki Lockheed Martin F-35A.

Planirana je nabavka 24 komada od kojih prvi treba da sleti u Časlav 2029. godine. Raskorak od dve godine verovatno će se prevazići produžetkom ugovora o iznajmljivanju švedskih aviona.

Obzirom da Češka mora da održi kapacitet zaštite vazdušnog prostora tokom 2020-tih godina potencijalni izvor aviona za ukrajinsku avijaciju je Švedska.

Gripen može da se koristi za zadatke vatrene podrške sa vođenim bombama mase 227 kg kao što su bombe vođene sa inercijalnim navigacijskim sistemom i korekcijom sa satelitskom navigacijom (INS/GPS) JDAM-ER.

Švedski borbeni avioni Gripen Profimedia/Lars Pehrson/SvD/AFP
Na istočnom frontu takve bombe koriste ukrajinski MiG-29 i njihov najveći domet od 72 km daje šansu pilotima da izvedu precizno dejstvo izvan zone uništenja ruskim raketnim sistemima PVO ili lovcima. Na porodici aviona JAS-39 koriste se bombe GBU-49 sa dva moda vođenja – satelitskom navigacijom ili laserom (cilj se osvetljava sa avionskog nišanskog podvesnika Lightening izraelskog porekla).

Za borbu sa protivničkim avionima na velikoj udaljenosti Gripen je naoružan raketama MDBA Meteor najvećeg dometa preko 200 km. Na kraćim udaljenostima pod krilima švedskog aviona sofisticirano sredstvo su infracrvene rakete IRIS-T kakve su poznate Ukrajincima jer se koriste u konfiguraciji zemlja-vazduh na sistemu PVO IRIS-T SLM i SLS, navodi Balnkanska bezbednosna mreža.

Fokus svetske i ukrajinske javnosti usmeren je na željno isčekivani američki F-16 i njegovo isporuku koja bi mogla da znači "konačni obračun" američkih i sovjetskih aviona na nebu Evrope iz scenarija najvrelijih perioda hladnog rata koji se nikad nije desio osim u filmovima - ne računajući obaranja jugoslovenskih MiG-29 u proleće 1999. i NATO opeacije Allied Foce, odnosno agresije na SR Jugoslaviju.

Sa druge strane, eksperti podsećaju da je Gripen koncipiran u skladu doktrinom švedske neutralnosti, odnosno da bude sposoban da se suprostavi eventualnom ruskom napadu, bez pomoći NATO.

To je relativno ekonomičan avion, zahtevaju manje prostora na pisti za poletanje i sletanje, mogu da rade sa slabije uređenih lokacija (napr pravih delova auto puta) i laki su za održavanje.

Pored toga, njegove mogućnosti za elektronsko ratovanje su posebno dizajnirane da se suprotstave radarima i ruskih mlaznjaka i zemaljskih sistema protivvazdušne odbrane, "koji su se pokazali kao glavobolja za ukrajinske snage", prenosi Business Insider mišljenja poznavalaca ove teme.

Od trenutno dostupnih zapadnih borbenih aviona koji bi eventualno mogli da budu isporučeni, švedski Saab Gripen C/D je "daleko najpogodinije kandidat" u smislu operativnih zahteva, napisao je u analizi ukrajinskih zahteva za protivvazdušnu odbranu od strane eksperata britanskog Royal United Services Institute (RUSI)

"Švedsko ratno vazduhoplovstvo je uvek naglašavalo taktiku nadmoći u vazduhu na malim visinama iz disperzovanih baza, na sličan način kao što ukrajinsko vazduhoplovstvo trenutno funkcioniše, pa je Gripen dizajniran sa opremom za podršku na zemlji i zahtevi održavanja kompatibilni sa tim pristupom", navosi se u ovoj analizi koju prenosi ugledni Business Insider

(Balkanska bezbednosna mreža/Aero.rs)

Video: Dubai Airshow 2023: Kineske akrobacije na nebu u šarenilu boja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>