• 0

Vreme čitanja: oko 2 min.

Avion iz budućnosti: DARPA najavila X-65 - revolucionarnu bespilotnu letelicu bez kontrolnih površina

Vreme čitanja: oko 2 min.

Agencija DARPA iz čijih su tajnih laboratorija izašle napredne tehnologije poput interneta i GPS-a namerava da razvije letelicu bez kontrolnih površina

  • 0

Američka Agencija za napredne istraživačke odbrambene projekte (Defense Advanced Research Projects Agency - DARPA) odabrala je kompaniju koja će dizajnirati prvu letelicu bez pomerajućih aerodinamičkih površina.

Boeingova podružnica Aurora treba da proizvede eksperimentalni vazduhoplov pod kodnom oznakom X-65 koja će se kretati bez zakrilaca, spojlera ili drugih pomerajućih komponenti koje usmeravaju kretanje vazduha oko nosećih površina (krila, repnih stabilizatora).

Od vremena pojave prvih aviona pa sve do danas, principi upravljanja vazduhoplovima se nisu drastično menjali. Pomerajuće površine na krilima i repu glavna su sredstva kojima se piloti služe kako bi ubrzali, usporili ili jednostavno promenili pravac kretanja aviona.

DARPA Aurora X-65 Foto: Aurora Flight Sciences
Agencija za napredne istraživačke odbrambene projekte iz čijih su tajnih laboratorija i istraživačkih centara izašle mnoge napredne tehnologije poput interneta i GPS-a namerava da razvije letelicu bez kontrolnih površina.

Istraživački program pod nazivom Kontrola revolucionarnih aviona sa novim efektorima (Control of Revolutionary Aircraft with Novel Effectors - CRANE) prošle nedelje je zvanično poveren kompaniji Aurora Flight Sciences - podružnici Boeinga koja se specijalizovala za razvoj bespilotnih letelica, piše Flying.

Aurora planira da proizvede novi eksperimentalni vazduhoplov pod kodnom oznakom X-65 koji bi trebao da koristi takozvani - u slobodnom prevodu - sistem aktivne kontrole opstrujavanja (AFC - Active Flow Control). Ovaj sistem snabdeva vazduhom pod pritiskom četrnaest AFC efektora ugrađenih na određenim površinama. U zavisnosti od pritiska menja se i oblik efektora.

Iz Aurore poručuju da ova tehnologija ima potencijal da u budućnosti zameni konvencionalne kontrolne površine na avionima.

Cilj CRANE programa je demonstracija efikasnosti AFC-a, kao i poboljšanja koja može doneti u težini, performansama, pouzdanosti ali i ceni letelica.

DARPA je već eksperimentisala sa ovom tehnologijom ali samo na pojedinačnim komponentama dok su istraživački radovi na pravoj letelici do sada izostali. Aurora je počela sa izradom letelice, a X-65 svoj prvi let treba da ima 2025. godine, navodi se u saopštenju Agencije.

X-65 biće napravljen sa dva seta kontrola - tradicionalnim kormilom i zakrilcima kao i sa AFC. Ovime će se smanjiti rizici i biće moguće analizirati efikasnost kontrola. Raspon krila X-65 biće preko devet metara, a DARPA navodi da će letelica moći da se kreće brzinom od 0,7 Maha.

Performanse vazduhoplova sa tradicionalnim kontrolnim površinama će poslužiti kao osnova dok će naknadno biti testirana AFC tehnologija, navodi se u saopštenju DARPA.

(Aero.rs)

Video: RViPVO dovozi Deda Mraza i Dobre Vile: Humanitarna akcija na batajničkom aerodromu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>