• 2
 ≫ 

Vreme čitanja: oko 3 min.

Tanjug: Vlada Srbije dala nalog Aerodromu Nikola Tesla da preuzme upravljanje Muzejom vazduhoplovstva

 ≫ 

Vreme čitanja: oko 3 min.

Raspisan tender za procenu investicionog ulaganja u Muzej vazduhoplovstva

  • 2
Muzej vazduhoplovstva Foto: muzejvazduhoplovstva.mod.gov.rs/

Aerodrom Nikola Tesla raspisao je javni poziv za izradu elaborata procene investicionog ulaganja u Muzej vazduhoplovstva u Surčinu, kako bi se ovaj objekat "renovirao i podigla mu se funkcionalna osposobljenost".

Kako se navodi u pozivu, "Muzej vazduhoplovstva je građen od 1975. do 1989. godine i od otvaranja, nisu vršena nikakva značajna ulaganja u njega, a kako je Vlada Srbije dala nalog Aerodromu Nikola Tesla da u narednom periodu preuzme upravljanje muzejom neophodno je da se izradi elaborat procene postojećeg stanja i investicionog ulaganja u njega", prenosi Tanjug.

"Vremenom došlo je do propadanja i raznih oštećenja na objektu što je rezultiralo najviše procurivanjima sa krova, kao i curenjima iz kišne kanalizacije, što ima izuzetno štetan uticaj, kako na objekat tako i na eksponate u njemu", piše u objavljenom tenderu.

Muzej vazduhoplovstva Foto: Marko Jovanović
Dodaje se da je "procena investicionog ulaganja neophodna kako bi se sagledala sredstva potrebna za ulaganje, odnosno izradu tehničke dokumentacije, ishodovanje potrebnih saglasnosti i izvođenje radova na rekonstrukciji"

U planu je da se ovaj muzej rekonstruiše po ugedu na slične muzeje u svetu, navodi agencija

Objekat, bi nakon radova ostao u istim gabaritima, sa sačuvanim vizuelnim identitetom i arhitektonskim rešenjem, a kriterijum za dodelu posla je rok pružanja usluge i cena.

Objekat Muzeja vazduhoplovstva raspolaže površinom od oko 6.000 kvadrata izložbenog prostora i 4.500 kvadrata prostora za depoe, radionice, administrativni deo.

Muzej vazduhoplovstva Marko Jovanović
Po broju i vrednosti eksponata Muzej se svrstava u desetak vodećih institucija ove vrste u svetu. U svojim zbirkama i fondovima Muzej čuva preko 200 vazduhoplova, 130 avio-motora, više radara, raketa, najrazličitiju vazduhoplovnu opremu, preko 20.000 knjiga i tehničke dokumentacije i više od 200.000 fotografija.

Muzej je osnovan 15.02.1957. kada je pri Komandi Ratnog Vazduhoplovstva u Zemunu formirano Odeljenje za istoriju i Muzej jugoslovenskog vazduhoplovstva. Za javnost je otvoren 21. maja 1989. godine, na dan RViPVO tadašnje JNA.

Muzej vazduhoplovsva zatvoren je za posetioce od kraja marta 2022. Tada su počeli radovi na rekonstrukciji prilaznog stepeništa Muzeju.

Planirani da traju manje od četiri meseca, radovi su pauzirani i završeni su tek krajem prošle godine.

Organizaciono, postojala su paralelno dva muzeja avijacije u isto vreme na istom mestu: "civilni" Muzej jugoslovenskog vazduhoplovstva, kasnije Muzej vazduhoplovstva Beograd i "vojni" Muzej Ratnog Vazduhoplovstva i Protivvazdušne odbrane, kao organizaciona celina u okviru RViPVO.

Ideja je tada bila da se te dve ustanove konačno spoje u jednu, ali to se nikad nije dogodilo - raspad države i turbulentne devedesete su preduhitrile ovu nameru

Ministarstvo odbrane preuzelo je upravljanje muzejom 2015. godine na osnovu odluke Vlade Srbije a dve godine kasnije su na MO, odnosno Republiku Srbiju preneta i osnivačka prava i obaveze.

U martu 2019. Vlada Srbije donela je odluku po kojoj muzej postaje organizaciona celina MO i podpada pod Upravu za veterane i tradiciju ovog ministarstva.

Telegraf.rs je tada preneo je da je u odluci je navedeno da se Muzej vazduhoplovstva ukida, jer „potrebe za delatnošću ustanove mogu da se zadovolje na racionalniji i efikasniji način“.

Zaposlene u Muzeju vazduhoplovstva preuzelo je Ministarstvo odbrane, "u skladu sa propisima kojima se reguliše prijem u službu profesionalnih pripadnika Vojske Srbije" Prava drugih osnivača "rešavaće se u skladu sa Sporazumom o pitanjima sukcesije", navedeno je tada, kao i da je"Ministarstvo odbrane u obavezi je da čuva muzejsku namenu Muzeja vazduhoplostva kao spomenika kulture"

(Aero.rs/Tanjug)

Video: Aerodrom Nikola Tesla Beograd: Noćne operacije Air Serbia

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Teme

Komentari

  • Rudi

    6. februar 2024. | 07:04

    Godine zanemarivanja dovele su do propadanja muzeja. Muzej nije samo ono što može da se vidi u muzeju i oko njega. U depou se nalaze izuzetno vredne letelice i arhivska građa. I vlada sad očekuje da će neko drugi brinuti o našoj kulturnoj i istorijskoj baštini bolje od nas? Da podsetim samo na aferu od pre par godina kada je sprečena prodaja delova jedinog aviona Lokid P - 38 koji je bio u našem vazduhoplovstvu. U depou muzeja se nalazi i JEDINI NA SVETU sačuvani Fiat G50 iz drugog svetskog rata. Vrednost Fiata je neprocenjiva a ostalih eksponata se meri u milionima. Slovenci su svoj muzej u Pivki napravili od nule restauracijom vazduhoplova koje su našli na svojoj teritoriji i kupovinom od stranaca ( Mig21 kupljen od čeha i Orao kupljen od rumuna) a mi puštamo da propada ono što imamo. Na sreću, u Srbiji još ima vazduhoplovnih entuzijasta. Ističem primer nekoliko starešina sa aerodroma Morava koji samostalno restauriraju F-86 Sejbr i ljude sa Lisičijeg jarka koje su sačuvali i obnavljaju prototip našeg Jastreba. Takvim ljubima treba poveriti Muzej...

  • Koki

    5. februar 2024. | 14:06

    Logično jr da država upravlja muzejima i čuva istorijske vrednosti,ali po receptu lopovluka sve se dovede do propasti a onda nudi drugom za bagatelu...

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>