• 0

Vreme čitanja: oko 3 min.

Ukrajinski izazovi sa zapadnim avionima: F-16 su bolji, ali i "nežniji" od Suhoja i MiG-29, traže više pažnje

Vreme čitanja: oko 3 min.

Neće samo letenje i održavanje budućih ukrajinskih F-16 biti problem, već i činjenica da ne mogu sve ukrajinske avio baze da budu prilagođene za njihovu upotrebu, pa će neprijatelj težiti da sistematski targetira baš one aerodrome na kojima ti avioni budu bazirali

  • 0

F-15 avion, avioni, NATO,  Estonija Tanjug/AP/Lithuanian Ministry of National Defense
Ukrajina se suočava sa velikim izazovima u vezi dolaska i korišćenja zapadnih lovaca F-16, s obzirom na zahtevnost održavanja i složenost eksploatacije ovih aviona, upozoravaju bivši američki piloti i vazduhoplovni stručnjaci.

Tom Rihter, penzionisani pilot američkog marinskog korpusa (US Marine Corps - USMC), istakao je za Politico da Ukrajina s nestrpljenjem očekuje dolazak prvih F-16, ali da je važno biti svestan da ovi avioni donose izazove u vidu održavanja. Rihter, koji je leteo na F-16 dok je služio u Nacionalnoj gardi (Air National Guard - ANG), opisuje ovu letelicu kao "primadonu" u poređenju sa sovjetskim lovcima poput Mig-29, koji su i dalje u aktivnoj upotrebi u Ukrajini, navodi Balkanska bezbednosna mreža.

"Iskustvo na aeromitinzima pokazalo je da, iako je F-16 tehnički napredniji, zahteva više pažnje i složenije održavanje u poređenju sa sovjetskim avionima. Ukrajinski avioni iz ere Sovjetskog Saveza zahtevaju manje pažnje i održavanja", rekao je Rihter, prenosi Rojters.

F-16 RV Danska Salinger Igor
Juri Ignjat, portparol ukrajinskog Ratnog vazduhoplovstva, priznaje da je potrebno prilagođavanje za prijem F-16. "Adaptacije su neophodne, posebno na pistama, s obzirom na to da su američki avioni osetljiviji i zahtevaju specifične uslove održavanja", objašnjava Ignjat.

Pre svakog leta stajanke, prilazne staze i piste će morati da budu temeljno pregledane zbog eventualnih pukotina na podlozi i krhotina i otpada na asfaltu, što je posebno važno kod F-16 koji je, za razliku od migova i suhoja, jednomotorni avion, pa eventualno oštećenje motora može imati fatalan ishod. Pored toga, MiG-29 ima i otvore za uzimanje vazduha sa gornje strane trupa ("škrge") što smanjuje mogućnost usisavanja neželjenog objekta sa rulnice ili piste.

Zapadne zemlje, predvođene SAD-om, Danskom, Belgijom i Holandijom, obećale su Ukrajini između 45 do 60 aviona F-16, s prvih šest aviona očekivanih krajem proleća ili tokom leta ove godine.

Pored isporuke aviona, koalicija zapadnih zemalja obećala je i obuku za ukrajinske pilote i osoblje koje će održavati avione.

Trenutno se određeni broj ukrajinskih pilota obučava u Danskoj, dok je britanska Vlada izvestila da je deset ukrajinskih pilota završilo osnovnu obuku u Kraljevskom ratnom vazduhoplovstvu i trenutno se obučava u Francuskoj za prelazak na F-16, o čemu je Aero.rs nedavno pisao.

Uz obuku pilota, obuka je u toku i za oko 50 mehaničara i inženjera koji će biti odgovorni za održavanje F-16. Procenjuje se da će biti potrebno 14 ljudi za održavanje jedne letelice, navodi BBM.

Stručnjaci, međutim, predviđaju da neće samo letenje i održavanje budućih ukrajinskih F-16 biti problem, već i činjenica da ne mogu sve ukrajinske avio baze da budu prilagođene za njihovu upotrebu, pa će neprijatelj težiti da sistematski targetira baš one aerodrome na kojima ti avioni budu bazirali.

F-15 avion, avioni, NATO,  Estonija Tanjug/AP/Lithuanian Ministry of National Defense

Svi gore navedeni faktori će drastično će smanjiti broj aerodroma sa kojih će Ukrajina moći da koristi F-16, navodi BBM.

Prema podacima Military Ballance, Ukrajina je početak rata u februaru 2022. godine dočekala sa nešto manje od 120 aviona Su-24, 25, 27 i Mig-29. Dve godine kasnije navodno je operativno još između 70 i 80 aviona ali u tu brojku je uključeno i 30-ak dvadesetdevetki koje je ta zemlja u međuvremenu dobila od Slovačke i Poljske.

(Aero.rs)

Video: Putin leteo u strateškom bombarderu Tu-160

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>