• 0

Vreme čitanja: oko 5 min.

Hrvatska od juče ima najmoderniji borbeni avion u regionu: Kako su dočekani Dassault Rafale F3R

Vreme čitanja: oko 5 min.

Do kraja ove godine, kako navode mediji, HRZ bi trebalo da dobije još dva vazduhoplova Rafale, da bi preostala četiri bila isporučena do kraja marta 2025. godine

  • 0
HRZ Rafale MORH/F.Klen

Gotovo da nema značajnijeg medija u Hrvatskoj koji nije juče u direktnom prenosu pratio dolazak i sletanje šest višenamenskih borbenih aviona  aviona Rafale F3-R na pistu aerodroma  pored Velike GoricePleso (tačnije, vojnog dela aerodroma Franjo Tuđman u Zagrebu).

Nalozi državnih organa, zvaničnika i generalno - hrvatske javnosti - bili su prepuni objava o dolasku CRO Rafale i uz pomoć kojih ta zemlja kako listo, navode "postaje regionalna vojna sila".

Let šest borbenih aviona iz baze Merinjak kraj Bordoa (Base aérienne 106 Bordeaux - Mérignac), Fransuskog ratnog vazduhoplovstva ( l'Armée de l'air et de l'espace Française) trajao je nešto manje od 100 minuta i obavljen je po - kako se to vojnom terminologijom kaže - složenim vremenskim uslovima.

Dassault Rafale HRZ Bojan Lutring
Dassault Rafale HRZ Bojan Lutring
Dassault Rafale HRZ Bojan Lutring

Prenosimo vam najatraktivnije fotografije i snimke dočeka ovog povijesnog dana za HRZ kroz objektiv kolege Bojana Lutringa i fotoreportera hrvatskog ministarstva odbrane Tomislav Brandt i Filip Klen.

HRZ Rafale Foto: MORH/T.Brandt
HRZ Rafale Foto: MORH/T.Brandt
HRZ Rafale Foto: MORH/T.Brandt

Prva nabavka savremenih borbenih aviona za Hrvatsko ratno vazduhoplovstvo (Hrvatsko ratno zrakoplovstvo - HRZ) verovatno je najznačajniji trenutak od njegovog osnivanja 1991. godine.

HRZ Rafale MORH/F.Klen

Dassault Rafale HRZ Bojan Lutring
Dassault Rafale HRZ Bojan Lutring
Dassault Rafale HRZ Bojan Lutring
Dassault Rafale HRZ Bojan Lutring
Dassault Rafale HRZ Bojan Lutring

Početkom sukoba sa JNA, vojskom tada još uvek zajedničke države, ono što će prerasti kasnije u hrvatsko vazduhoplovstvo nastalo je "kapilarno", okupljeno oko sportskih i poljoprivrednih letilišta i aeroklubova. Prve "prave" borbene avione HRZ nabavilo je krajem godine i sredinom 1992. kada su trojica pilota-oficira RViPVO JNA preletela na stranu novoprograšene države avionima MiG-21.

Usledila je - po sistemu "daj šta ima" - nabavka dodatnih MiG-21 od trgovaca naoružanjem iz država bivšeg SSSR koji su bili očigledno spremi da prekrše embargo UN na isporuke naoružanja državama bivše SFRJ. Ovi avioni činili su do juče okosnicu borbene komponente Hrvatskog raznog zrakoplovstva.

MiG-21UMD HRZ Salinger Igor

Vazduhoplovi koji su smenili islužene lovce druge generacije MiG-21 (NATO oznaka Fishbed, poznat i kao balalajka zbog svoje siluete koja podseća na ruski nacionalni žičani instrument ili let lampa u Hrvatskoj) sleteli su po niskoj oblačnosti, praćeni kišom, u ukupnom razmaku od 15 minuta - idealna, doduše neplanirana - demostracija all weather mogućnosti ovih aviona.

Rafale se trenutno nalazi u naoružanju tri države Evropske unije. U svom sastavu, poseduju ga Francuska (prema poslednjim podacima - 234 vazduhoplova), Grčka koja u sastavu Ratnog vazduhoplovstva (Πολεμική Αεροπορία) ima 24 aviona ovog tipa i - od juče - Hrvatska koja će do kraja marta 2025. upotpuniti svoju eskadrilu od 12 aviona.

HRZ Rafale Foto: MORH/T.Brandt
HRZ Rafale Foto: MORH/T.Brandt

Osim tri evropske zemlje, borbeni avion koji pripada 4.5+ generaciji kupili su Ujedinjeni Arapski Emirati (80), Egipat (55), Indonezija (42) Katar i Indija (po 36 aviona svaka).

HRZ Rafale Foto: MORH/T.Brandt
HRZ Rafale Foto: MORH/T.Brandt

Hrvatski piloti čiji se identitet i dalje ne objavljuje (na većini snimcima koji su objavljeni njihova lica su zamagljena iz bezbednosnih razloga) počeli su svoju obuku pre 15 meseci. Tada je objavljeno da su upućeni u Mon de Marsan (Base aérienne 118 Mont-de-Marsan).

HRZ Rafale Foto: MORH/T.Brandt
HRZ Rafale Foto: MORH/T.Brandt

U Mon d Marsanu nalaze se i 30. lovački puk Normandija-Njemen (Régiment de chasse 2/30 Normandie-Niémen), borbena eskadrila Loren (Escadron de chasse 3/30 Lorraine) i borbeno-opitna eskadrila Kot d aržan (Escadron de Chasse et d'Expérimentation 1/30 Côte d'Argent).

Pre njih na obuku su krenuli vazduhoplovni tehničari čija obuka je trajala duže: 18 meseci. Zanimljivo je da je na obuku do sada upućeno oko 90 pripadnika HRZ - pilota i mehaničara, ali i da su na obuku za prilote Rafala upućeni i oni koji su leteli u avionima Pilatus PC-9M, ali i oni koji su leteli na avionima MiG-21. Imajući u vidu na njihova razlilita iskustva, organizovana su im dva programa obuke.

HRZ Rafale Foto: MORH/T.Brandt

Već u maju prošle godine ispostavilo se da je obuka - barem jednog dela - pilota HRZ nastavljena u vazduhoplovnoj bazi u San Dizeru (Base aérienne 113 Saint-Dizier). Tamo ih je posetila delegacija MORH i HRZ, koja je bila u prilici i da "odradi" sesiju "letenja" na simulatoru Rafala.

U San Dizeru su bazirane tri eskadrile Rafala: borbena eskadrila Gaskonj (Escadron de chasse 1/4 Gascogne), borbena eskadrila La fajet (L'escadron de chasse La Fayette), i eskadrila za obuku Akvitanija (L'Escadron de transformation Rafale Aquitaine).

Avioni koji su od juče u sastavu 191. lovačke eskadrile HRZ imaju integrisani sistem Spectra koji pilotu omogućava izuzetno veliku svest o situaciji, a uključuje upozorenja o radarskom ozračenju, nadolazećim infracrveno vođenim projektilima, upotrebi protivmera i aktivnog ometanja neprijateljskih frekvencija.

Dassault Rafale HRZ Bojan Lutring

Prema dostupnim informacijama na koje su se pozivali mnogi mediji uključujući i Al Džaziru Spectra koristi softver za virtualno smanjenje radarskog odraza direktnim, ali teško primetnim ometanjem radara slanjem lažnih podataka. Stručnjaci ocenjuju da Rafale ima najmanji radarski odraz od svih ranije ponuđenih aviona za HRZ (američki F-16 Block 70, švedski JAS 39 Gripen C/D i izraelski F-16 Barak), a što ga čini delimično nevidljivim, navodi Al Džazira, iako zvaničnici HRZ o tome ne žele da govore.

Rafale ima sposobnost nošenja široke palete vođenih sredstava za udare danju i noću i koristi elektro-optički laserski označivač cilja za dejstvo laserski vođenim bombama Damocles.  Rafale može da ponese i aktivno vođenu raketu vazduh-vazduh dugog dometa (BVR - beyond visual range) MDBA Meteor.

Dassault Rafale HRZ Bojan Lutring
Dassault Rafale HRZ Bojan Lutring

Standardno naoružanje Rafale uključuje i rakete vazduh-vazduh MICA (Missile d'Interception, de Combat et d'Auto-défense), dok avion za napade na kopnene ciljeve može koristi krstareće rakete Scalp EG (Système de Croisière Autonome à Longue Portée – Emploi Général) i AASM Hammer. Protiv površinskih ciljeva mogu se koristiti rakete AM39 Exocet. Avion je standardno naoružan i topom kalibra 30 milimetara, a sveukupno ima 14 podvesnih tačaka koje mogu da ponesu 9,5 tona naoružanja.

Šta je od naoružanja konkretno HRZ nabavilo za svoje novopridošle avione, nije za sada javno komunicirano. Prošle godine Večernji list je objavio informacije na osnovu dokumenta MORH u koji su navodno imali uvid da će avioni  biti naoružani projektilima Meteor, SCALP-EG Exocet AM39.

Rafala pogone dva motora Snecma M88 koji omogucavaju najveću brzinu od 2.223 kilometara na sat (1,8 Macha na velikim visinama), operativni radijus od 1.852 kilometara i neborbeni dolet od 3.700 kilometara s priključena tri spoljna rezervoara. Brzina penjanja iznosi 304 metara u sekundi, a najveća visina leta je 16,8 kilometara, ističe proizvođač.

(Aero.rs)

Video: Dubai Airshow 2023: Kineske akrobacije na nebu u šarenilu boja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>