Vreme čitanja: oko 6 min.
Još uvek zastrašujući A-10 Warthog: Evo koliko ih je oboreno u više od 8.000 misija
Vreme čitanja: oko 6 min.
Učestvovao je u dva navrata u operacijama u Iraku, Avganistanu i Siriji u ratu protiv terorista ISIS-a, a kamera agencije AP snimila ga je i nad Kosovom i Metohijom
Jedan od najstrašnijih aviona u inventaru Američkog ratnog vazduhoplovstva (US Air Force - USAF) nosi komplikovano ime: Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II. Skraćeno - A-10. Žargonski - Warthog (divlja svinja).
Robusnog i neobičnog izgleda, sa veoma jakom zaštitom (naročito za pilote) i karakterističnim zvukom koji se čuje kada Warthog deluje iz topa, A-10 često zovu letećim topom, ili avionom koji je napravljen oko topa, navodi portal Simple Flying.
Jurišnik koji je razvijan krajem šezdesetih godina prošlog veka za misije bliske vazdušne podrške kopnenim snagama (close air support - CAS) izveo je više od 8.000 borbenih letova.
Učestvovao je u dva navrata u operacijama u Iraku: Desert Shield (Pustinjski štit - avgust 1990. - januar 1991.) i Desert Storm (Pustinjska oluja - januar - februar 1991.), Avganistanu i Siriji u ratu protiv terorista ISIS-a, a kamera agencije AP snimila ga je i nad Kosovom i Metohijom 15. aprila 1999. godine, tokom NATO agresije na Srbiju.
Preživeo PVO Vojske Jugoslavije
Iako na platformama koje pedantno beleže incidente i udese svih (pa i vojnih aviona) nema podatka da je A-10 pogođen ili oboren od strane PVO Vojske Jugoslavije 1999. godine, postoji snimak RTS od 2. maja te godine, na kom (tada reporter, sada poslanik u Skupštini Srbije) Milovan Drecun prikazuje ostatke jednog motora ovog vazduhoplova, ostatke saća sa municijom od osiromašenog uranijuma i pločicu aviona na kojoj pišu podaci.
Istog dana skopska televizija Sitel izvestila je da je teško oštećeni A-10A iz 23. vinga prinudno sleteo u blizini aerodroma Petrovec, Skoplje. Ovaj aerodrom NATO je koristio za sletanje teško oštećenih aviona i za helikoptere namenjene za spasilačke misije.
Pentagon je potvrdio da je jurišnik pogođen verzovatno sa raketom SA-7. Više očevidaca potvrdilo je da su desni motor i jedno krilo bili teško oštećeni, a da je na podvesnim mestima bilo neiskorišćenih projektila, pa se stvorila panika da će avion prilikom sletanja eksplodirati.
Vojni portparol NATO snaga general Valter Jerc rekao je da je "NATO iskusio pojačani otpor srpske PVO" i da je "jedan A-10 iz sastava USAF pogođen i oštećen, ali se bezbedno spustio u Skoplju".
Vijetnam nametnuo razvoj aviona
Ideja o razvoju Warthoga rodila se tokom Vijetnamskog rata (1955-1975): U to vreme, američke kopnene snage (US Army) oslanjale su se na podršku aviona A-1E Skyraider koji je bio suviše spor da izbegne vatru pešadije, suviše ranjiv čak i na obične metke ispaljene iz automatskog oružja sa zemlje, i suviše slab da ponese ozbiljniju koliinu naoružanja.
Zbog toga je u "igru" uveden najpre Bell UH-1 Iroquois, a potom i Bell AH-1 Cobra. Iako su ovi helikopteri predstavljali značajno poboljšanje, i oni su se pokazali ranjivim za dejstvo lakim pešadijskim oružjem. Zato je bilo jasno: Američkim oružanim snagama trebala je bolja platforma za CAS.
U septembru 1966, general Džon Mekonel, načelnik američkog Ratnog vazduhoplovstva (US Air Force - USAF), naredio je da se dizajnira avion specifično za blisku podršku trupama na zemlji. Četiri godine kasnije, specifikacije su izmenjene: avion je morao da se konstruiše sa topom kalibra 30 mm za uništavanjeoklopne tehnike koju su snage Severnog Vijetnama u izobilju dobijale od Sovjetskog Saveza.
Rat u Vijetnamu je već završen kada je A-10 ušao u proizvodnju (1976. godine), a do 1984. isporučeno je preko 700 aviona za USAF.
Osobine koje retko koji avion ima
Trup A-10-a je izgrađen oko topa GAU-8/A kalibra 30 mm koji se koristi za uništavanje neprijateljskih oklopnih vozila i tehnike i koji ispaljuje 3.900 metaka u minuti. Pored toga, Warthog nosi projektile vazduh-zemlja Maverick AGM-65, kasetne bombe, JDAM vođene bombe, sistem protiv-elektronske zaštite ALQ-131 i rakete Sidewinder.
Pilot Warthoga sedi u titanijumskoj "kadi" koja može da izdrži udar granate kalibra do 23 mm. Redundantni hidraulični i mehanički sistemi omogućavaju avionu da nastavi letenje čak i ako su oštećena oba hidraulična sistema.
Dva visoko postavljena General Electric TF34-GE-100A turboventilatorska motora postavljeni su tako da je smanjena mogućnost oštećenja i imaju smanjeni infra-crveni trag. A-10 Warthog je izgrađen tako da može da izdrži teška oštećenja i dizajniran je da leti čak i ako mu fali jedan motor, polovina repa i polovina krila.
Gorki februar 1991.
Avioni Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II prvi put su učestvovali u borbenim operacijama tokom Zalivskog rata u Iraku i Kuvajtu. Uništili su stotine iračkih oklopnih vozila, pružili su podršku kopnenim snagama koalicije i oborili dva iračka helikoptera.
Međutim, ove pobede su skupo koštale USAF: Pet od sedam slučajeva u kojima je Warthog oboren - desila su se u februaru 1991. tokom operacije Pustinjska oluja.
Kapetan Ričard Stor oboren je 31. januara 1991. u avionu T-10 (oznaka 80-024, serijski broj A10-0598) iz 76. taktičke borbene eskadrile (Tactical Fighter Squadron - TFS) u sastavu 23. taktičkog borbenog vinga (Tactical Fighter Wing - TFW) . februara 1991. raketom zemlja-vazduh SAM 20 i zarobljen od strane iračkih snaga. Proglašen je nestalim 2. februara, a oslobođen je 15. februara 1991.
Crni dan za pilote koji su leteli ovim avionom bio je 16. februar 1991. - jedini dan u istoriji vazduhoplova kada su oborene dve letelice: Potporučnik Robert Svit leteo je Warthogom (registracija 79-0130, serijski broj A10-0394) iz 353. TFS/354 TFW kada je tokom udara po položajima iračkih snaga u Kuvajtu oboren raketom SA-13 i zarobljen. Oslobođen je u junu iste godine.
A-10 kojim je leteo kapetan Stiven Fili (registracija 78-0722, serijski broj A10-342) iz iste eskadrile kao i Svit oboren je raketom SAM-13 dok je leteo kao podrška Robertu Svitu. Poginuo je prilikom udara aviona o zemlju.
Potpukovnik Džefri Foks iz 23. eskadrile za taktičko avijacijsko osmatranje (Tactical Air Surveillance Squadron - TASS) 602. taktičkog vinga za kontrolu prostora (Tactical Air Control Wing - TACW) leteo je 19. februara 1991. u A-10 (76-0543 serijski broj A10-0090) nad Kuvajtom kada je pogođen raketom zemlja-vazduh SA-9. Uspeo je da se katapultira pre nego što je avion udario u zemlju, a prilikom doskoka padobranom zarobljen je od strane trupa Sadama Huseina. Oslobođen je u maju 1991.
Kapetan Rič Bili je pogođen raketom zemlja-vazduh 22. februara iste godine na granici između Iraka i Kuvajta. Uspeo je da se vrati u vazduhoplovnu bazu Kralj Khalid u Saudijskoj Arabiji i sleteo je bez stajnog trapa. Iako kapetan nije pretrpeo povrede, njegov avion (iz 76th TFS/23rd TFW, evidencijski broj 79-0181, serijski broj A10-0445) je otpisan zbog teških oštećenja, pa se i ovaj vazduhoplov smatra oborenim.
Potporučnik Patrik Olson je poginuo pokušavajući da sleti takođe u bazu Kralj Halid (King Khalid Air Force Base) 27. februara 1991. nakon što je pogođen raketom zemlja-vazduh tokom izviđačke misije nad Kuvajtom. Njegov A-10 (23. TASS/ 602. TACW registracija 77-0197 serijski broj A10-0122) je izgubio svu hidrauliku, a Olson je poginuo u pokušaju da sleti sa jednim motorom.
Crna statistika
Dvanaest godina kasnije - 8. aprila 2003. tokom borbenih operacija iznad reke Tigar pilot-major Džim Evald katapultirao se iz A-10 (78-0691 serijski broj A10-0311) nakon što ga je pogodila raketa zemlja-vazduh iračke PVO. Evald se bezbedno prizemljio, a potom lociran i evakuisan od strane savezničkih trupa.
Najveća tragedija u koju je bio uključen Warthog registrovana je 8. decembra 1988. godine kada je A-10 USAF (81-0957 serijski broj A10-0952) iz baze Benvaters (Safolk, Velika Britanija) koji je prebaziran u NATO bazu u Norvenišu (Fliegerhorst Nörvenich - Severna Rajna - Vestfalija Nemačka) poleteo na trenažni let da bi posle nepunih 10 minuta udario u stambenu zgradu u Remšajdu.
Tom prilikom u eksploziji je poginuo pilot i pet civila, koji su živeli u uništenoj zgradi. Još 50 osoba je povređeno, od kojih su mnoge bile u teškom stanju.
Od početka proizvodnje do danas registrovano je (ukljuujući i osam opisanih sluajeva) ukupno 122 udesa vazduhoplova Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II. U nesrećama ovog aviona poginulo je ukupno 56 ljudi (od toga - 42 pilota), a otpisano je/uništeno 113 letelica.
(Aero.rs)
Video: Putin leteo u strateškom bombarderu Tu-160
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.