Vreme čitanja: oko 3 min.
Avioni koji su nadživeli svoje pilote: Posle osam decenija letenja, južnoafričko vazduhoplovstvo povlači C-47
Vreme čitanja: oko 3 min.
Ne zna se koji će vazduhoplovi zameniti prastare Dakote: Airbus ponudio CN-235 i C-295 ali, para u budžetu za nabavku - nema
Posle više od 80 godina službe i bezbroj operativnih misija, Južnoafričko ratno vazduhoplovstvo (South African Air Force - SAAF) se priprema da povuče iz upotrebe poslednje avione tipa Douglas C-47 Skytrain.
Ovi dvomotorni klipni avioni pogonjeni su jednako čuvenim motorima Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp. C-47 je vojna varijanta jednako popularnog putničkog DC-3 poznati su i pod nadimkom Dakota, koji su dobili od strane pilota iz Britanskog ratnog vazduhoplovstva (Royal Air Force - RAF).
Prema pisanju južnoafričkog sajta specijalizovanog za vojne vesti, DefenceWeb, odluka o povlačenju aviona proizvedenih za vreme Drugog svetskog rata ili tek nekoliko godina posle tog globalnog sukoba, saopštena je tokom ovog vikenda pilotima 35. eskadrile koja bazira u vazduhoplovnoj bazi Jisterplat kraj Kejptauna, piše portal The Warzone.
Ovakva odluka (iako još uvek nije obznanjena zvaničnim kanalima široj javnosti) je očekivana, s obzirom na to da avioni Skytrain (Douglas) već dve godine ne lete, jer SAAF više nema kapaciteta da ih održava, a ni tenderi kroz koje je pokušao da privuče specijalizovane kompanije za održavanje ovih letelica - nisu urodili plodom.
SAAF u 35. eskadrili još uvek formalno ima osam C-47TP aviona, od kojih je pet upotrebljivo - potencijalno bi mogli da lete u budućnosti. Tri vazduhoplova od tih pet je u konfiguraciji za pomorski nadzor, dok su dva - standardni transporteri.
Povlačenje aviona C-47TP najavljeno je još u jesen 2023, kada je Armscor (južnoafrička državna agencija za nabavku naoružanja), upozorila je da Dakota možda nikada više neće poleteti. Od 2018. godine, Armscor je više puta raspisivao javni poziv za održavanje flote ovih aviona, ali svaki put - bez uspeha.
"Dakota C-47TP je veoma stara letelica, pa je podrška za ovaj avion veoma ograničena u Južnoj Africi i svetu", navodi se u saopštenju Agencije. "Zbog starosti letelice, više je ne podržava originalni proizvođač opreme. Ne postoje organizacije niti kompanije koje imaju sertifikate za rad sa avionima Dakota C-47TP po operativnoj specifikaciji".
Prvi C-47TP isporučen je SAAF za vreme Drugog svetskog rata u februaru 1944. Bio je to vazduhoplov koji je nosio serijski broj 6825. Iako je SAAF za vreme Drugog svetskog rata borila na strani saveznika, flota ovih transportera najviše akcije videla je tokom Graničnog rata od 1966. do 1989. - dugotrajnog sukoba između Južnoafričkih odbrambenih snaga i Oslobodilačkih snaga Namibije.
Južnoafričke odbrambene snage (Southafrican Defence Force - SADF) su se u velikoj meri oslanjale na avione ovog tipa za transport trupa, snabdevanje, medicinsku evakuaciju, padobranske desante i druge misije.
Do osamdesetih godina 20. veka, SAAF je imao najveću flotu aviona C-47 na svetu - blizu 50, navodi The Warzone. Kraj Graničnog rata i slom aparthejda doveo je do toga da SAAF sa borbenih pređe postepeno u humanitarne misije. Istovremeno, eskadrile ovih aviona su racionalizovane, a flota je smanjena. Počevši od sredine osamdesetih godina, Dakote su preuzele misiju pomorskog nadzora, a 35. eskadrila je koristila ovaj tip letelica kao zamenu za Avro Shackleton MR3, prvenstveno namenjen pomorskom patroliranju.
Početkom devedesetih godina, SAAF je rešio da modernizuje "preživele" primerke C-47 u konfiguraciji "TurboDak" u okviru Projekta Felston. Zamenjeni su originalni Pratt&Whitney R1839 motori sa novim Pratt&Whitney PT6A-65AR, produžen je trup, a instalirana je i moderna avionika.
Deceniju kasnije, 35. eskadrila letela je kao nikad pre: Avioni su na početku 21. veka korišćeni ne samo za pomorsko patroliranje, nego i za padobranske skokove, vuču meta, logističku podršku, medicinsku evakuaciju...
Avioni su korišćeni i za foto izviđanje i prikupljanje obaveštajnih podataka: ovi zadaci bili su, prema pisanju portala The Warzone, povereni posebno modifikovanim elektronski opremljenim varijantama C-47TP.
Pokazalo se da je zadatak pronalaženja naslednika za avione poznate po nadimku Dakota - gotovo nemoguća misija. Airbus je ponudio CN235 i C295 (koji je, između ostalog, i u naoružanju Vojske Srbije), ali zbog budžetskih rezova taj projekat nije realizovan. To je, međutim, kako navodi Warzone, ponajmanji problem: naime Ministarstvo odbrane Južnoafričke Republike je u oktobru 2023. potvrdilo da je 85 odsto svih vazduhoplova SAAF - van upotrebe. Od 26 kupljenih JAS 39C/D Gripen borbenih aviona, samo dva su mogla da lete, uz tri (od 24 nabavljena) školsko-borbena aviona Hawk.
(Aero.rs)
Video: Najsavremeniji transporter za RViPVO: Airbus C295
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.