Vreme čitanja: oko 3 min.
Ovo je američki helikopter u kome je poginuo predsednik Irana Raisi: Pouzdana letilica za sve namene
Vreme čitanja: oko 3 min.
Bell 212 je dvomotorna varijanta proslavljenog Bell UH-1 Iroquois, jedne od ikona Vijetnamskog rata i može se slobodno reći najpoznatijeg helikoptera ako ne na svetu onda bar zapadne hemisfere
Predsednik Irana Ebrahim Raisi poginuo je u padu helikoptera juče prilikom povratka sa istoka zemlje, gde je prisustvovao puštanju u rad brane u društvu Ilhama Alijeva, predsednika susednog Azerbejdžana.
Prema rečima neimenovanih zvaničnika, neka tela su spaljena do neprepoznatljivosti, preneo je Telegraf.
Državna novinska agencija IRNA navodi da su u helikopteru bili i ajatolah Mohamed Ali Al-e Hašem, imam za molitve petkom u gradu Tabrizu i general Malek Rahmati, guverner iranske provincije Istočni Azerbejdžan. Poginuo je i komandant jedinice za zaštitu predsednika Sardar Sejed Mehdi Musavi, kao i određeni broj telohranitelja i posade helikoptera koji još nisu imenovani.
Na fotografijama koje su emitovane i na kojima se tvrdi da je letilica u kojoj je putovao Raisi vidi se helikopter Bell 212 karakterističnog plavo-belog bojenja kakve koriste helikopteri iranskog vaduhoplovstva (IIAF - Islamic Iranian Air Force u zapadnoj teminologiji) za prevoz najviših državnih zvaničnika.
I snimak za koji se navodi da je snimljen neposredno pre pada nastao je u helikopteru ovog ili nekog sličnog tipa, kao što je Aero.rs tačno predpostavio u prvoj vesti koju smo objavili.
Aviation Safety Network, internet stranica koja se smatra za jednu od najtačnijih kada su u pitanju podaci o vazduhoplovnim nesrećama, prvo je navela da je u pitanju helikopter Bell 412 vojnog evidencionog broja 6-9221 ali je informacija posle promenjena tako da sada stoji da je u pitanju Bell 212.
Oba modela su dvomotorne varijante čuvenog UH-1 (civilna oznaka Bell 205) i međusobno su vizuelno gotovo identične - jedino Bell 412 ima četvorokraki rotor, dok Bell 212 ima dvokraki koji mu daje prepoznatljiv "klaparajući" zvuk.
Referentni holandski vazduhoplovni portal Scramble, naviodi da iransko ratno vazduhoplovstvo (IRIAF - Islamic Republic of Iran Air Force u zapadnoj teminologiji) u tzv. VIP transportnoj eskadrili koristi avione Boeing 707, Boeing 737, Boeing 747, Dassault Falcon 50, Dassault Falcon 900EX i helikoptere Bell 212 i 412.
Ovakva šarenolikost tipova, od kojih se neki - poput B707 i B737-200 mogu smatrati pravim letećim oldtajmerima ne treba previše da čudi imajući u vidu da je Iran četiri decenije pod sankcijama SAD i da ulaže ogromne napore da održi u letnom stanju sve što ima na raspolaganju a nabavljeno je u različitim periodima i sa istoka i zapada.
Mnoge letilice Iran je i proizvodio, bilo po licenci ili metodom tzv. revezibilnog inžinjeringa u pogonima sopstvene - veoma razvije vazduhoplovne industrije.
Bell 212 i 412 su dvomotorne varijante proslavljenog Bell UH-1 Huey ('zvaničnog' naziva Iroquois), jedne od ikona Vijetnamskog rata i može se slobodno reći najpoznatijeg helikoptera ako ne na svetu onda bar zapadne hemisfere: proivedeno ih je preko 16.000 a moderne verzije se proizvode i dalje.
Bell UH-1 nastao je početkom pedesetih godina, na osnovu iskustva prve upotrebe vertikalnog manevra za vojne svrhe u korejskom ratu. Od tada je video skoro sve moguće i nemoguće upotrebe za helikopter: od prevoza tereta i osoblja, neposredne vatrebe podrške, protivterorističke borbe, gašenja požara, spasavanja unesrećenih, policijskih zadataka...
Milicije republika tadašnje SFR Jugoslavije nabavile su helikoptere Agusta Bell 212 krajem osadesetih i oni se i dalje koriste u novonastalim državama. Do nedavnog dolaska Airbus Helicopters H214 Super Puma bili su osnovni srednju helikopter i Helikopterske jedinice MUP Srbije.
ASN baza udesa beleži do sada 432 nesreće helikoptera Bell 212 u kojima je stradalo ukupno 639 osoba.
(Aero.rs)
Video: Pokazan CityAirbus NextGen: Električna letilica za po gradu imaće osam rotora i brzinu do 120 km/h
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.